V knize od 0 k 1 její autor Peter Thiel popisuje proč je lepší přijít s něčím novým, než jen inovovat již objevené produkty či postupy. Své myšlenky zakládá na zkušenostech z firmy PayPal a Palantir. Často také dává příklady na jiných amerických gigantech, jako je například Apple, Microsoft, Tesla motors, Yahoo, eBay, či Facebook.
Být jiný
Autor klade velký důraz na to být jiný, lišit se od všech ostatních, jinak nemůžeme dosáhnou vyšších cílů než ti ostatní. Tvrdí, že další Bill Gates nevynalezne operační systém, tím chce říct, že pokud chceme být úspěšný jako on nebo další úspěšný podnikatel musíme přijít s něčím novým, něčím, co nebude jen vylepšovat staré nápady ale naopak bude tvořit nové.
Od 0 k 1
Hlavní myšlenka od 0 k 1 spočívá v rozličnosti a rozmanitosti všech velkých a úspěšných firem. Autor tvrdí, a já s jeho názorem po přečtení této knihy souhlasím, že pokud chceme být úspěšný s něčím, co už někdo vymyslel před námi, jako příklad zmiňoval solární panel, musí náš produkt či služba být aspoň desetkrát lepší než již vymyšlený produkt. Jinými slovy od 1 k n už umí jít každý (horizontální pohyb), a tudíž skok musí být opravdu velký, aby byl zákazníky zpozorován a oceněn. Jako pravý opak je zcela nový a inovativní produkt, který ještě nikdo nevymyslel. Protože je produkt jedinečný, tak si získá pozornost médií a zákazníků, a tudíž má mnohem větší prostor pro sebeprezentaci a následný zisk, který je samozřejmě zapříčiněn jedinečností. Jako příklad tohoto produktu autor uvedl Teslu. Když chtěl být někdo ekologický, tak musel jezdit v Toyotě prius, která sice do značné míry tento parametr naplňovala ale zase nebyla moc atraktivní. Tesla přišla s přelomovým vozem Tesla roadster, který splňoval oba tyto parametry. Plně elektrické auto s atraktivním designem byl posun od 0 k 1 (vertikální pohyb).
Jak tento poznatek mohu využít já?
I když se tato myšlenka zdá poměrně banální a jasná jsem rád, že mi v této knize byla zdůrazněna. Při zakládání nových projektů budu mít větší úsilí zjistit, zda náš projekt je opravdu v nějakém směru unikátní a možná s nadsázkou řečeno revoluční. Doufám, že se tím dokážu vyhnout zbytečně neúspěšným projektům, kterým by šlo předejít pouhým prozkoumáním trhu a zodpovězením pár otázek viz. další odstavec.
Otázky, které by si měla položit každá firma
Peter Thiel říká, že každá firma by si měla položit těchto sedm otázek, aby zjistil, zda má opravdu šanci uspět.
· Otázka technologie: Jsme schopni přijít s nějakou průlomovou technologií namísto pouhého vylepšování?
· Otázka načasování: Je zrovna teď správný čas rozjet daný byznys?
· Otázka monopolu: Začínáte s velkým podílem na malém trhu?
· Otázka lidí: Máte správný tým?
· Otázka distribuce: Víte, jak budete váš produkt nejen vytvářet, ale také prodávat?
· Otázka životnosti: Bude vaše postavení na trhu udržitelné i za deset a dvacet let?
· Otázka tajemství: Objevili jste jedinečnou příležitost, kterou ostatní nevidí?
Tyto otázky mi přijdou velmi zajímavé a určitě si je budu chtít zodpovědět před každým projektem. Myslím si, že pokud si na ně upřímně odpovím, dokáži najít nedostatky daného projektu a buď najdu cesty k jejich napravení anebo si sám sobě budu muset přiznat, že projekt nedává smysl.
Závěr ATP
Tato kniha byla pro mě trošku oříškem, bylo poměrně složité se v ní zorientovat a najít opravdu podstatné věci, které mohu aplikovat na naše budoucí projekty. Co ale musím vyzdvihnout bylo časté ukazování chyb nebo naopak úspěchů různých firem v praxi, z toho jsem se mohl poučit, kterým chybám se vyvarovat. Autor na jednotlivých firmách názorně vysvětloval, proč se jim něco povedlo nebo naopak na něčem zkrachovaly. Určitě si při zakládání projektů chci vyzkoušet odpovědět na již zmíněné otázky a následně zhodnotit, zda měl autor pravdu, či nikoliv. Chci se taky více zamyslet nad tím, jak nedělat věci průměrně a stejně jak ostatní. Nebude to jednoduché, ale věřím, že najít nové cesty a vydat se po nich bude tak či onak skvělá zkušenost. Knihu bych doporučil všem, kteří se chtějí dozvědět něco nového o zakládání startupů a historii velkých amerických firem.