Proč jsem si tuto knihu vybral?
Knihu jsem si vybral po doporučení od mého kouče Jonáše. Jonáš mi ji doporučil pro získávání know-how v oblasti, která se mi jako Team Leaderovi může hodit. Předem už teď můžu říct, že jsem určitě neprohloupil.
Co je cílem kmenového vůdce?
Vy jako kmenový vůdce máte za úkol urychlit cestu každého jednotlivce tak, aby se na stupni čtyři vytvořila nová kritická masa. Jakmile k tomu dojde, kmen začne sám sebe vnímat jako kmen, a ve vás rozpozná svého vůdce.
Stupeň jedna
Zajímavá myšlenka: Každého z nás utváří kmen, do nějž patříme.
Zajímavá myšlenka: Každému poskytněte šanci a pak pracujte s těmi, kdo projeví zájem. Nesnažte se probrat k životu někoho, kdo nereaguje.
Shrnutí stupně jedna
- Člověk na stupni jedna pociťuje izolovanost od ostatních a je přesvědčen, že „život stojí za prd.“
Jak pomoci člověku na stupni jedna?
- Veďte ho k tomu, aby si všímal, jak funguje život obecně. Například si může uvědomit, že váš život je docela fajn, a je tedy docela dobře možné, že i ten jeho by se mohl zlepšit.
Stupeň dva
Stupeň dva se točí v uzavřeném cyklu vyhýbání se odpovědnosti a vymýšlení, co všechno je špatně.
Praktický TIP: Základem je nulová tolerance k chování stupně jedna. Způsobem, jak stabilizovat člověka na stupni dva, je obklopit jej lidmi, kteří netolerují chování stupně jedna.
Praktický TIP: Řekněte lidem, že si jich vážíte. Jazyk stupně dva v podstatě vyjadřuje téma „nejsem doceňován“. Výsledkem je, že se lidé cítí zneuznání, odstavení na druhou kolej, a formuje se kultura, která poskytne oporu těm, kteří se cítí podobně nedocenění. Kmenoví vůdci mohou takovou kulturu transformovat tím, že dají najevo osobní zájem o život svých zaměstnanců, a to způsobem, který bude působit skutečně věrohodně.
Shrnutí stupně dva
- Člověk na stupni dva je mimo hlavní dění. Cítí se nedoceněný. Na rozdíl od těch, kdo jsou na stupni jedna, se mu ale zdá, že lidem kolem něj zjevně mají něco, co on sám postrádá. To vede k vyjadřování přesvědčení „můj život stojí za prd“. Na rozdíl od stupně jedna člověk na stupni dva zastává názor, že jiným lidem život zjevně funguje.
- Pro skupiny, které se na tomto stupni utvářejí, je charakteristické chování „apatických obětí“.
Jak pomoci člověku na stupni dva?
- Podněcujte ho, aby si našel blízkého přítele. Pak dalšího. A ještě dalšího. Jinak řečeno, podporujte ho, aby navazoval dyadické (dvoustranné) vztahy.
- Při setkání mezi čtyřma očima mu dejte najevo, že jeho úsilí skutečně přináší výsledky. Zdůrazněte především oblasti, v nichž je daný člověk dobrý, poukažte na jeho silné stránky. Zároveň upozorněte na dovednosti, na jejichž rozvoji by měl ještě zapracovat, ale dbejte na to, aby celkové vyznění takového setkání bylo pozitivní.
- Dávejte mu úkoly, které může splnit dobře a v krátkém čase. Mělo by jít o takové úkoly, které nevyžadují přílišný dohled ze strany nadřízeného, což je živná půda pro „můj život stojí za prd“.
Stupeň tři
Zóna osobních výkonů a úspěchů. A stejně jako téměř každý, kdo patří do této skupiny, i on má pocit, že dává mnohem více, než dostává.
Stupeň tři má šest charakteristických znaků:
1) Vytváříte mnoho dyadických vztahů,
2) Hromadíte informace a necháváte se je pro sebe,
3) Svým paprskům (tj. protějškům v dyadických vztazích) se snažíte zabránit, aby navazovali vzájemné vztahy mezi sebou.
4) Usilovně hledáte další tipy, nástroje a techniky, které by vám pomohly pracovat efektivněji. Bude pro vás překvapivé, kolik úsilí věnuje člověk obraně svého postoje „já jsem úžasný“. Hledáte cokoli, co by vám poskytlo nějakou výhodu – částečně kvůli šetření času, ale většinou proto, abyste byli lepší než ostatní.
5) Nejste schopni vidět svoje vlastní nedostatky. Neschopnost znemožňuje většině lidí, kteří se na tomto stupni nacházejí, aby si přiznali, že na ostatní pohlížejí jako na „komodity“.
6) Mluvíte často o svých hodnotách. Ovšem v centru pozornosti stojí „moje hodnoty“, „věci, které jsem si uvědomil“ a „principy, které jsou pro mne důležité“. Stručně řečeno, hodnoty jsou pro vás něčím, co vám dává náskok před ostatními v oblasti etiky a řízení času
Praktický TIP: Podněcujte spolupráci. Lidé na stupni tři spoléhají sami na sebe. Jedním z problémů, s nímž se musí vyrovnat, je fakt, že jejich výkonost je limitována časem, což je omezený zdroj. Čím víc dokáže daný člověk přijímat pomoc ze strany ostatních, tím více zjišťuje, že mu taková pomoc nejen pomáhá, ale že je nezbytná k tomu, aby se sám stal skutečným vůdcem.
Praktický TIP: Upozorněte na skvělé výsledky, jichž dosahují kmeny na stupni čtyři.
Shrnutí stupně tři
- Člověk na stupni tři je s ostatními propojen prostřednictvím celé řady dyadických vztahů. Jazyk tohoto stupně vyjadřuje „já jsem úžasný“, s nevyřčeným dodatkem „na rozdíl od tebe“.
- Když se lidé na stupni tři ocitnou pohromadě, snaží se jeden druhého překonat a pokořit. Přestože se tak mnohdy děje pod pláštíkem humoru, výsledek je stejný: každý se snaží získat převahu. Chování jednotlivců vyjadřuje přístup „osamělých válečníků“.
Jak pomoci člověku na stupni tři?
- Zdůrazňujte, že svého úspěchu sice dosáhl vlastním přičiněním, ale dosažení úspěchu na vyšší úrovni bude vyžadovat zcela odlišný přístup. Jinak řečeno, dejte mu najevo, že to, co jej dovedlo až sem, nebude stačit k posunu na vyšší stupeň.
- Když si takový člověk stěžuje, že nemá čas, a že ostatní nejsou dost dobří, vysvětlete mu, že si život zařídil tak, aby mu nikdo vlastně pomáhat nemusel.
- Nejděte mu mentora, který už je na stupni čtyři.
- Veďte ho k poznání, že skutečnou moc nepředstavují znalosti, nýbrž sítě vztahů a že moudrost má větší váhu než informace. Dejte najevo, že si vážíte jeho úspěchů a že jste na jeho straně. Pomozte mu pochopit, že naplnění jeho cílů vyžaduje takové množství práce, které jednoduše nedokáže zvládnout sám, byť by byl sebeschopnější.
- Podněcujte ho, aby byl ve své práci maximálně otevřený. Veďte ho k tomu, aby se zbavil tendence typické pro stupeň tři, tedy říkat lidem jen to, co nezbytně potřebují vědět. Raději ať to s komunikací přehání.
Prozření: Zrození kmenového vůdce (přechod ze stupně tři na stupeň čtyři)
- Na tomto místě je dobré připomenout, že stupeň tři i stupeň čtyři vyžadují existenci protivníka. Lidé na stupni čtyři prohlašují „Jsme úžasní, protože náš tým je nejlepší“ nebo „Máme nejschopnější lidi“. Jejich jazyk vyjadřuje „Jsme lepši než oni“.
- Když člověk prozkoumá vlastní slabé stránky, uvědomí si, že pocit úspěšnosti není pro něj totéž co úspěch. Jeho pozornost se přesune k tomu, co je podle něj skutečně důležité. Skutečný cíl má téměř vždy kmenový charakter na stupni čtyři.
- Nakonec lidé zjistí, že cíl stupně tři – dosahování individuálních vítězství – působí destruktivně i na ně samé. Oproti tomu kmenové úspěchy mají trvalý charakter a poskytují uspokojení všem.
- Postupně se vytrácí „já“ jazyk a ubývá dyadických vztahů. Člověk stále častěji používá „my“ a vytváří sítě vztahů.
- Na stupni čtyři je stále přítomno ego, ale to se teď zaměřuje na kmen, nikoli na osobní zájem. Odchází jazyk „já“ a nastupuje jazyk „my“. Dyadické vztahy jsou nahrazovány triádami. Místo toho, aby člověk mluvil sám za sebe a předpokládal, že ostatní pochopí, jak logické je jeho stanovisko, začíná naslouchat, učit se kmenovým hodnotám a vystupovat za celý kmen.
- Většina lidí si uvědomuje, že moc na stupni tři představuje hru, v níž vždy někdo ztrácí: čím víc si berete od ostatních, tím více máte vy a tím méně mají oni. Oproti tomu moc na stupni čtyři znamená hojnost: čím víc dáváte druhým, tím víc dostáváte zpět.
- Závěrečné prozření znamená zjištění, že jediným skutečným cílem je zdokonalování kmene. Paradoxně dochází k tomu, že zatímco se člověk snaží posílit kmen, dosahuje všeho, o co usiloval na stupni tři a nedařilo se mu to získat: dostavuje se úcta, respekt, loajalita, dlouhodobý úspěch a příležitost zanechat odkaz.
Extra zajímavá myšlenka: „Musíte veřejně popravit lidi, kteří porušují pravidla. Jinak se budou všichni domnívat, že to, co říkáte, nemyslíte vážně. A pak nejste žádný vůdce, ale srágora.“ – Glen Esnard. Tento kmenový vůdce dává jasně najevo, že porušení pravidel bude mít následky a že sám dohlédne na jejich prosazení. „První čistý zásah probere celé stádo.“ Kmenoví vůdci necouvnou před obtížným rozhodnutím. Jejich přístup není přehnaně emocionální a oni sami nejsou žádné měkkoty. Jejich pozornost se nicméně zaměřuje čistě na vlastní kmen.
Stupeň čtyři – základní hodnoty a vznešený cíl
- Kmenový vůdce na stupni čtyři obvykle bere vinu za všechno, co se nepovedlo, na sebe, zatímco úspěchy připisuje členům týmu.
- Poté, co člověk projde prozřením, existují tři cesty k nastolení firemní kultury stupně čtyři. První cestou je dát dohromady skupinku podobně smýšlejících lidí a zeptat se, jak rozjet nebo rozvíjet podnik. Druhou cestou je najít v rámci organizace na stupni tři skupinu lidí, kteří chtějí hrát podle pravidel stupně čtyři. Třetí cestou je ignorovat hranice organizací a pomocí „kmenové antény“ najít lidi, kteří chtějí vytvořit kmen s kulturou stupně čtyři a nechat je? Aby sami určovali, jak se bude skupina rozvíjet.
- Dva nejdůležitější aspekty, jež vedou k osvojení stupně čtyři: zjistit a naplňovat základní hodnoty kmene a směřovat k vznešenému cíli. Vše ostatní, co kmen dělá, by se mělo odehrávat uvnitř mantinelů daných těmito principy.
- I kdyby kmenoví vůdci dělali jenom to, že na lidech ocení jejich hodnoty, má to silné účinky. Nalezení hodnot, které skupinu lidí spojují, může přivést celý kmen do sféry vzájemného uznání a emoční blízkosti.
- Nejdůležitější poznatek o stupni čtyři, který byste si měli donést je, že kmenový vůdce se řídí základními hodnotami kmene, ať to stojí, co to stojí.
- Jsou-li základní hodnoty palivem, které pohání kmen kupředu, je vznešený cíl tím, co dává pohybu směr. Vznešený cíl zachycuje to nejzazší, o co kmen usiluje. Nebo jinak řečeno, základní hodnoty jsou to, na čem stojíme, a vznešený cíl tím, kam hledíme. Důvod proč kmeny mají vznešený cíl, je, že jim dává společnou vizi, která překlene rozdíly mezi jednotlivci a umožní je vést. Vytváří společenství a často umožňuje spolupracovat lidem, kteří se zdáli být nepřáteli.
- Smyslem zjišťování hodnot kmene a vznešeného cíle není dohoda, nýbrž sešikování kmene, jehož plodem je koordinovaná aktivita, která se skloubí se zanícením pro věc.
Praktický TIP: Způsob, jak poznat něčí hodnoty, je položit jednoduchou otázku a následně pokračovat třemi až pěti otevřenými otázkami. Dobrá otázka je: „na co jste hrdý?“ Dotyčný zpravidla začne výčtem svých úspěchů. Po několika otevřených otázkách přijdete na to, že důvodem, proč jsou lidé na svůj úspěch hrdí, je to, že pomohli druhým lidem, postarali se o rodinu nebo udělali něco smysluplného. Stručně řečeno zjistíte, že hrdost spojuje jednání s hodnotami, a dozvíte se, o jaké hodnoty se jedná.
Praktický TIP: Požádejte všechny, aby napsali svou verzi vznešeného cíle, tedy větu, která vyjadřuje to nejvyšší, o co by měl jejich kmen usilovat.
Zajímavá myšlenka: Každý podnik je jen tak silný, jak silná je jeho kmenová kultura.
Zajímavá myšlenka: „Když máte dobrou firemní kulturu, je těžké ji zničit. Pokud máte špatnou kulturu, je těžké ji napravit“.
Zajímavá myšlenka: „Podnikatelům, kteří nabízejí své zboží přes internet, říkám, že pokud nepociťují rozpaky nad svou první nabídkou, představili ji příliš pozdě“- Reid Hoffman.
Stupeň čtyři – triády a sítě vztahů
Schopnost tvořit triády – navázat vztah mezi dvěma lidmi, založený na základních hodnotách a vzájemném zájmu, a jít dál svou cestou. Vlastního prospěchu z této činnosti se vám dostává přirozeným způsobem tím, že o vás druzí mluví dobře a vaše výsledná reputace se ještě zlepšuje. Získáváte loajalitu a následovníky, protože utváříte vztahy mezi lidmi.
- Triády jsou základním stavebním kamenem kultury na stupni čtyři a je to materiál, z něhož lze stavět konstrukce tyčící se až do nebes. Výsledkem jsou velké, stabilní, dynamické a rozvíjející se sítě kmenů na stupni čtyři. A všechny jsou plné života, orientované na hodnoty a tvořené lidmi, kteří dělají to nejlepší, co dovedou, lidmi, kteří zároveň vedou a jsou vedeni.
- Když používáte k řešení konfliktů triády, připomeňte lidem jejich společné hodnoty. Kmenoví vůdcové připomenou lidem v rozepři, že jsou zajedno v tom, co je opravdu důležité, v hodnotách.
- Musíme nejprve projít stupněm tři a v něčem vynikat, a pak z něj vyrůst. Pro člověka, který ještě nezažil stupeň tři a neosvojil si ho, není možné, aby tvořil triády na světové úrovni.
Praktický TIP: Jak vám triády pomohou vyřešit vaše problémy? Ústředním tématem této knihy je poznatek, že jednotlivec je pouze tak chytrý a výkonný jako jeho kmen. Pozvednete-li tudíž úroveň svého kmene, vaše úsilí se vám mnohonásobně vrátí.
Zajímavá myšlenka: Na stupni čtyři je důvěra předpoklad, není třeba si ji získávat. Na stupni tři je třeba si důvěru zasloužit. A když se ztratí, je třeba ji znovu získat. Na stupni čtyři si lidé důvěřují od začátku.
Stupeň čtyři – cesta ke strategii
- Stanovení strategie začíná tím, že poznáme hodnoty lidí, kteří ji budou naplňovat, a vznešený cíl, ke kterému směřují.
- Pro zjištění hodnot a vznešeného cíle je třeba probrat tři témata, která pomohou určit kmenovou strategii. První debata se týká toho, „co chceme“ neboli výstupů. Druhá je o tom „co máme“, tedy o zdrojích. A třetí se zabývá tím „co budeme dělat“, neboli činnostmi. Pokusy o vytvoření strategie často končí ve slepé uličce, probírají-li se dvě z těchto témat naráz. Nebo když se jedno z nich úplně vynechá. Kmenový vůdce musí zajistit, aby se tyto tři debaty vedly odděleně.
Praktický TIP: Poukažte na hmatatelné výhody společných hodnot a vznešeného cíle.
Jak pomoci člověka na stupni čtyři?
- Podpořte jeho stabilitu na úrovni čtyři výzvou, aby se ujistil, že jeho vztahy jsou založeny na společných hodnotách a vzájemném zájmu o aktuální projekty.
- Veďte ho k tomu, aby tvořil více triád.
- Je-li na stupni čtyři opravdu stabilní (což poznáte podle vyjadřování „my jsme úžasní“ a podle vztahů postavených na síti triád), povzbuďte ho, aby se svým týmem využil příležitosti na trhu a pustil se do průlomového projektu.
Stupeň pět
- Na takových pracovištích vládne atmosféra s jazykem „život je úžasný“, která je prosta jakékoli soutěživosti. Neznamená to, že by konkurence neexistovala, ale nehraje roli. Hodnoty, které jsou na stupni čtyři důležité, jsou na stupni pět životně důležité. Bez nich by kultura kmene klesla na stupeň čtyři a dále padala. Vznešený cíl, který je pros stupeň čtyři zásadní, představuje na stupni pět jediný ukazatel.
- Organizace na stupni pět musí mít přehled o dění na trhu, aniž by se konkurence stala jejich měřítkem.
Praktický TIP: Svolejte kmen a položte otázku: „Co by nás posunulo na vyšší level?“
Praktický TIP: Sami vytvořte příležitost, která posun kultury na stupeň pět umožní.
Zajímavá myšlenka: Každý další stupeň přináší řešení problému, který předchozí stupeň vytváří.
Důležitý odkaz ke knize: www.triballeadership.net
Projekty, o kterých víme, že v ČR pomáhají kmenům růst: Aikido Managment (www.martinsvihla.cz/projekty/aikido-managment), Aisis (www.aisis.cz), Akademie Libchavy (www.akademiesro.cz), Akademie Tvůrců z.s. (www.akademietvurcu.cz), Innovation Footprint (www.innovationfootprint.cz) nebo Mindfulness akademie (www.mindfulness-akademie.cz).
Komu bych knihu doporučil?
Knihu bych doporučil všem kmenovým vůdcům, kteří se chtějí lépe zorientovat v problémech svého týmu/kmene a posunout se na vyšší stupeň.
ATP
Jako Team Leadera našeho družstva WEAM mě tato kniha při skládání týmu velmi oslovila. Náš tým se dle mě v současné době nachází na stupni tři a mým cílem se pro mé funkční období stalo to, že chci ustálit náš tým/kmen na stupni čtyři. Můj akční krok z tohoto plynoucí je, že si chci o poznatkách z knihy popovídat s dalšími Team Leadery, kteří tuto knihu četli, anebo také se svým koučem. Chci představit myšlenku kmenů svému týmu, ať už během BM nebo přímo na TS. Rád bych byl, aby cíl našeho kmene pro první ročník byla stabilizace na stupni čtyři. Už během čtení knihy jsem vypsal nové konzultace 1v1 s celým týmem, během nichž si zjistil individuální hodnoty členů našeho kmene a začít budovat síť triád. Čeká mě dost složitý úkol – avšak s tímto týmem není nic nemožné :)