Bod zlomu
Máme často tendenci si spojovat následky s přímou úměrou. Kolik snahy jsem do práce vložila, tolik dostanu odměny. Není to pravda. Ne vždy. I malé změny, malá snaha nebo téměř žádná může mít velkolepý výsledek. Stačí když se vícero faktoru propojí a nastane bod zlomu.
Jak vznikají trendy? Občas je to urputná snaha marketérů, ale občas je to jenom náhoda. Myšlenky, výrobky, informace či způsoby chování se chovají jako viry. Přenáší se z člověka na člověka a jak rychle se epidemie rozroste, tak rychle zase utichne.
„Jak to, že některé myšlenky, výrobky, nebo způsoby chování odstartují epidemie, a jiné ne? A jak bychom mohli odstartovat a řídit pozitivní epidemie?“
Tři klíčové zákony epidemií
1. Zákon malého počtu
Autor identifikuje tři typy výjimečných lidí, kteří hrají klíčovou roli v šíření sociálních epidemií:
2. Faktor přilnavosti
Způsob prezentace myšlenky je stejně důležitý jako její obsah:
3. Síla kontextu
Gladwell zdůrazňuje, že lidské chování je silně ovlivněno prostředím:
Tato kniha obsahuje řadu zajímavých případových studii, kde si „zákony epidemií“ můžeme ověřit. Kniha je poutává a poznámky autora jsou určitě užitečné, avšak si nemyslím, že se dají použít jako nějaká nezlomná pravidla. Myslím si, že autor trochu tíhne ke zjednodušování různých příběhů tak, aby na jeho pravidla seděly.