Esej : Jak drahé je zdarma ?
Informace které mne v knize zaujali:
Společenské normy – Lidé dělají s větší motivací činnost/věci pokud to dělají jako poskytovanou pomoc někomu – nikoliv pokud je někdo za činnost exaktně hodnocen ( např: finančně ) – lidé raději konají skrze morální hodnoty
Slovo zdarma v nás okamžitě vzbuzuje pozornost – věci zadarmo nikdy nejsou !! Pouze se tak tváří.
Při dojmu , že služby Google , Facebook jsou zdarma je pouze povrchová iluze , protože takovým společnostem platíme tím nejdražším a to jsou naše osobní informace a sociální kapitál.
Srovnávání – rádi se rozhodujeme na základě srovnávání. Je ale pouze možné srovnávat jen ,,stejné,, věci ( např: Levná letenka do Říma x Drahá letenka do Říma – nikoliv drahá letenka do Říma x drahá letenka do Paříže ). Náš mozek pracuje tak ,že každou věc vnímáme ve vztahu k jejímu okolí.
Ztráta – Více se soustředíme na to co můžeme ztratit než na to co můžeme získat – dokážu si to dobře představit v situaci , kdy je zákazník dostán do situace časově limitované nabídky , výhodné nabídky 2+1 či jiné. Působí to jako něco co nesmí utéct , vzbuzuje to v nás pocit , že něco můžeme ztratit, což nás většinou dostane tam kam nás obchodník dostat chce .
Jak drahé je vlastnictví ? – Kniha vysvětluje , že vnímání vlastních náležitostí v kombinaci se vzpomínkami a prožitými momenty v nás zanechávají relativní hodnotu k věci , kterou vlastníme ( určují osobní cenu ) .
Jako věcný příklad by jsem uvedl prodej auta. Ten kdo prodává vlastní automobil má tendenci do ceny auta zahrnovat své vlastní vnímání hodnoty , která je spjatá se zážitky a emočními momenty a na základě toho je námi cena automobilu vnímána na svém maximu ( na stropě) , ale takový pocit máme většinou jen my. Protistrana tyto faktory vůbec nevnímá a tím je cena zas vnímána v kontrastu o dosti níže.
Tato teorie se opírá o fakt , že většinou předpokládáme , že ostatní lidé budou k ceně přistupovat stejně jako my ( máme dojem , že kupec získá stejně významné momenty a prožitky , kterou jsme zažily s automobilem my ) !