Zdarma ?


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 21.11.2021

Jak drahé je zdarma   Dan Ariely

Esej : Jak drahé je zdarma ?





Informace které mne v knize zaujali:



Společenské normy – Lidé dělají s větší motivací činnost/věci pokud to dělají jako poskytovanou pomoc někomu – nikoliv pokud je někdo za činnost exaktně hodnocen ( např: finančně ) – lidé raději konají skrze morální hodnoty

Slovo zdarma v nás okamžitě vzbuzuje pozornost – věci zadarmo nikdy nejsou !! Pouze se tak  tváří.


 

Při dojmu , že služby Google , Facebook jsou zdarma je pouze povrchová iluze , protože takovým společnostem platíme tím nejdražším a to jsou naše osobní informace a sociální kapitál.


 

Srovnávání – rádi se rozhodujeme na základě srovnávání. Je ale pouze možné srovnávat jen ,,stejné,, věci ( např: Levná letenka do Říma x Drahá letenka do Říma – nikoliv drahá letenka do Říma x drahá letenka do Paříže ). Náš mozek pracuje tak ,že každou věc vnímáme ve vztahu k jejímu okolí.  


 

Ztráta – Více se soustředíme na to co  můžeme ztratit než na to co můžeme získat –  dokážu si to dobře představit v situaci , kdy je zákazník dostán do situace časově limitované nabídky  , výhodné nabídky 2+1 či jiné. Působí to jako něco co nesmí utéct , vzbuzuje to v nás pocit , že něco můžeme ztratit, což nás většinou dostane tam kam nás obchodník dostat chce .


 

Jak drahé je vlastnictví ? – Kniha vysvětluje , že vnímání vlastních náležitostí v kombinaci se vzpomínkami a prožitými momenty v nás zanechávají relativní hodnotu k věci , kterou vlastníme ( určují osobní cenu ) .


 Jako věcný příklad by jsem uvedl prodej auta. Ten kdo prodává vlastní automobil má tendenci do ceny auta zahrnovat své vlastní vnímání hodnoty , která je spjatá se zážitky a emočními momenty  a na základě toho je námi cena automobilu vnímána na svém maximu ( na stropě) , ale takový pocit máme většinou jen  my. Protistrana tyto faktory vůbec nevnímá a tím je cena zas vnímána v kontrastu o dosti níže.


 Tato teorie se opírá o fakt , že většinou předpokládáme , že ostatní lidé budou k ceně přistupovat stejně jako my ( máme dojem , že kupec získá stejně významné momenty  a prožitky , kterou jsme zažily s automobilem my ) ! 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: