Zbraně vlivu


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.11.2023

Zbraně vlivu   Robert B. Cialdini

Proč jsem si knihu vybral?

Chtěl jsem se zlepšit v sales a zároveň si být více vědom manipulativních technik, které na mě mohou být používány. Knihu zároveň již četlo několik mých kolegů, tak jsem si řekl, že ji zkusím. 


Poznámky z knížky 

Všichni máme nějaké spouštěče, o kterých nevíme a neuvědomujeme si je. Proto je lepší se nad nimi zamyslet a uvědomit si jich co nejvíce, abychom nespadli do nějaké pasti.

Uveď důvod a budiž ti vyhověno

Lidé mají potřebu se ostatním zavděčit a proto velmi často ani nevnímáme, jaký důvod lidé pro jejich žádost mají. Stačí, když nám nějaký dají a ani nemusí dávat smysl. 

Reciprocita a Kontrast

První zbraň, kterou jsem si z této knihy odnesl, je princip reciprocity. Obdarování někoho vytvoří v jeho mysli vůči nám závazek, který je těžké ignorovat a bude mít nutkání a tendence nám tuto laskavost oplatit. 

Navíc, zkombinovat ho s principem kontrastu funguje ještě lépe. Pokud odmítneme nějaký velký požadavek, tak jsme mnohem náchylnější souhlasit s druhým o něco menším návrhem. Když si to ten druhý uvědomuje, můžeme nakráčet přímo do toho co po nás celou dobu chtěl. 

Veřejný závazek a Sociální schválení

Veřejný závazek a sociální schválení jsou další dvě mocné zbraně, které jdou ruku v ruce. Když se někdo veřejně zaváže, má tendenci to dodržet, aby neztratil tvář před ostatními, protože všichni stojíme o to aby nás ostatní respektovali a schvalovali naše činy. Zároveň podobu závazku bude co nejméně měnit. To může být využito nejen ve vyjednávání, ale i při nastavování cílů v týmu.

Low-balling a Kooperace

Využití techniky Low-balling v praxi se ukázalo jako rafinovaný způsob, jak přivést zákazníka k rozhodnutí. Já to vnímám jako jednu z velmi nečestných technik, kterou nikdy používat nechci. 

Jakmile se závazek vytvoří, je obtížné ho zrušit. A firmy či prodejci na poslední chvíli zruší, či silně znevýhodní nabídku zákazníkovi. V tu chvíli už je ale zákazník „namotán“ a jeho motivace koupit překoná logickou nevýhodnost nové nabídky. 

Kooperace, či spolupráce, je zbraní, kdy „hrajete“, že nelze prodat, či snížit cenu a tak dále a po nějaké době polevíte - to dá zákazníkovi pocit zapojenosti a spolupráce s vámi. 

Asociace a Poslušnost k Autoritám

Pojem asociace mě naučil, že spojením našich oblíbených věcí s produktem, se nám stává tento produkt atraktivnější.

Poslušnost k autoritám, další silná zbraň, má své kořeny v našem vrozeném sklony poslouchat. Zdůraznění vlivu autorit a respekt k nim lze využít k ovlivnění chování lidí, příkladem mohou být například reklamy s hláškou „9/10 lékařů doporučují“. 

Omezenost dostupnosti a Vzácnost

Omezenost dostupnosti a pocit vzácnosti mění způsob, jakým vnímáme nabídky a příležitosti. To, co je vzácné, se stává hodnotnějším. Ztráta je pro nás citlivější než zisk a tu zažít nechceme. Často se stává, že firmy uměle navozují pocit jedinečnosti a omezenosti (ať už kusové či časové) aby povzbudili v zákaznících FOMO (fear of missing out). 


ATP

Veřejný závazek je něco čím spíše manipuluji sám sebe, než ostatní. Posledním příkladem je veřejná soutěž se Stellou o knižní body. (Což jsem již prohrál…) Donutilo mě to opravdu se na eseje zaměřit a psát je častěji. 

Jelikož mi sales není přirozené, tak jsem zbytek zbraní zatím moc nevyužil ale jistě to přijde. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: