Citace a myšlenky, co mě zaujaly.
Omezenost – funguje. To jsem si ověřila i v praxi tím, že jsem sama podlehla tomuto „triku“, když jsem nakupovala a nechala se ovlivnit nápisem „limitovaná edice“ „pouze poslední kus“ apod.. Kromě toho existují i produkty, které firmy vyrábějí v omezeném množství, aby zvýšili poptávku. Děje se to běžně například ve fashion světě. Kromě toho, že vyvíjejí určitý tlak a zvýšují tím poptávku, tak si tím i dělají reklamu a stávají se exkluzivnější značkou. Někteří lidé dokonce vydělávají na tom, když si produkt stihnou koupit/vyhrají „raffle“ – získají možnost si produkt koupit a poté ho přeprodají. Vzniká tu tedy i skvělá možnost si přividělat přeprodejem takového zboží a sama s tím mám zkušenost.
Také funguje známá technika drahé = lepší, a tak se někdy vyplatí produkt/službu prodávat draze, protože můžeme působit „luxusně“ a ve finále vydělat víc.
Porovnáváme – Je to prosté, ale opravdu důležité pravidlo při prodeji čehokoliv. Dá se s ním různě pracovat. Mluví tam mimojiné o tom, jak nás ovlivňují beauty standards.
Reciprocita – opravdu silná. V prodeji je dobré nabídnout něco „zadarmo“, protože vyvoláme v zákazníkovi pocit, že nám něco dluží a spíše si produkt koupí. Je tam však tenká hranice s morálními hodnotami.
Když se pro neco rozhodneme, stojíme si za tím ještě víc než předtím. Můze to být někdy užitečné, abychom poté nemuseli nad naším rozhodnutím přemýšlet a nic si nevyčítali. Naopak za vybraným cílem ještě úprosněji jít, abychom dokázali, že to bylo správné rozhodnutí (větší nadšení a zapálení do práce). Zároveň se to může obrátit proti nám a může to mít katastrofální následky. V takovém stavu můžeme být toxický ke svému okolí, nepřemýšlet racionálně, trvat si na svém a neuvidíme problém objektivně.
Kde všichni myslí stejně, tam se toho moc nenamyslí.
Sociální schvalení - validace, věříme ostatním, že ví něco, co my ne. Vnímame jednaní jako vhodnejší, pokud tak jedná více lidí.
Pretty privilage - fyzická přitažlivost ovlivňuje naše rozhodování.
Závazek - veřejně, aktivně a s vynaložením úsilí.
Stav nouze – říct si o pomoct a říct konkretně kdo nám pomoct má = přenést na něj pocit zodpovědnosti. Nejlepší je i říct jak má pomoci.
Asociace – nemáme rádi lidi, kteří nám přináší špatné zprávy.
Lidi maji radi lidi se kterými jedli = asociují si je s dobrými pocity.
Je důležité s těmito faktory pracovat jak v osobním životě – aby s námi nikdo nemohl manipulovat, tak v podnikatelském – abychom znali nejlepší techniky prodeje. Přeci jen je nakupování převážně o emocích a pokud je umíme ovládat (v rámci morálních hodnot), dokážeme i dobře prodat. Metodu reciprocity chceme využít v projektu SERENE – eventy. Většinu dalších bodů využívám převážně v osobním životě, abych dokázala lépe kontrolovat svoje emoce a připomínám si je pokaždé, kdy se do podobné situace dostanu. Překvapilo mě, že se s těmito záležitostmi setkávám většinou na denní bázi a najednou jsem si je začala spojovat s těmito poučkami. To mi pomáhá se zorientovat v mých pocitech a následně na ně mohu vhodněji reagovat.