Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům


2 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 22.10.2020

Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům   Simon Sinek

Proč jsem si knihu vybral?


Čím dál tím v osobním životě i v podnikání začínám pociťovat, že je důležité v každé činnosti vidět hlubší smysl. Nedělat věci, jen proto, že musíme. Již před delší dobou jsem viděl přednášku na TED Talku od Simona Sinka a zlatý kruh mě doslova pohltil. Chtěl jsem si znalosti z přednášky ještě více prohloubit, proto jsem si přečetl tuto knihu. 


Hlavní myšlenky a znalosti, které jsem si z knihy odnesl?


Zlatý kruh


PROČ?

JAK?

CO?


Lidé nekupují, CO děláte, kupují, PROČ to děláte


Pokud nedokážeme lidem sdělit naše PROČ, povede to u nich ke stresu či pochybnostem.


Jako komunikovat zlatý kruh?


Když bychom komunikovali zlatý kruh zvenčí dovnitř - nejprve CO, lidé pochopí obsah informací, například kolik má náš produkt úkolů nebo že to je dřevěný box. Každopádně to u nich nevyvolá žádné chování. 


Když ale komunikujeme zvintřku ven, promlouváme přímo k části mozku, která řídí rozhodování, a řečové centrum mozku pak umožní rozhodnutí racionalizovat (věříme, že dárky mají přinášet radost a zážitek).


Kde vznikají inovace?


Peníze jsou manipulativní. Když někomu zaplatíte velký obnos peněz, za to, že pro váš projekt vymyslí nějaké nové nápady, nebude to fungovat. Pokud ale pro projekt shromáždíme tým lidí, kteří budou podobně uvažovat a dáme jim důvod (PROČ to dělají), může vzniknout týmová spolupráce a pocit sounáležitosti. 


V průměrných firmách dají lidem něco na práci. V inovativních firmách dají lidem něco, k čemu svou prací směřují. Úkolem manažerů není stále přicházet se skvělými nápady. Měl by vytvářet prostředí, ve kterém mohou úžasné nápady vznikat. Když se lidem řekne, aby pracovali na projektu a dělali svoji práci, budou přesně toto dělat. Pokud jim ale neustále budeme připomínat PROČ projekt vznikl a budeme je motivovat, aby hledali způsoby, jak tento důvod při své práci uvádět do života, pak budou dělat víc než jen svou práci.


Vybudujte megafon


Když chcete předat nějaké sdělení například pomocí reklamy, tak to lze předat relativně snadno. Pomocí peněz. Peníze vám zajistí, aby lidé vaši reklamu měli stále před očima. Ale nikdy takto nebudete budovat loajalitu. Aby byla vaše sdělení bylo skutečně účinné, ovlivňovalo chování a budovalo loajalitu je třeba mít více než jen publicitu. Je třeba propagovat nějaký vyšší účel nebo smýšlení, se kterým se mohou lidé ztotožnit. Jedině takto bude vaše sdělení startovat dlouhotrvající úspěch. 


Filtrujte vaše rozhodnutí přes PROČ


Pokud chceme zlepšovat, JAK a CO děláme, tak obvykle sledujeme co dělají ostatní. Díváme se na přednášky, čteme knihy, mluvíme s odborníky. Snažíme se pochopit metody, které používají ostatní a pokoušíme se je aplikovat v našem projektu. Bohužel tak to nefunguje. Představa, že zkopírujeme CO a JAK nějaké úspěšné organizace a ono to bude fungovat je chybná. Nejde zas tak o to CO a JAK děláme, jde o to aby CO a JAK bylo soudržné s naším PROČ. Všechno co děláme, má sloužit jako hmotný důkaz toho, v co věříme. Když chceme vytvářet pro lidi zážitky a dělat je šťastnými, měli bychom myslet na to, že nebudeme spolupracovat s partnery a dodavateli, kteří do našeho PROČ nezapadají.


Výsledky versus úspěch


V průběhu podnikání získáváme stále více důvěry ohledně toho, CO děláme. Stáváme se profesionály na to, JAK to děláme. S každým pokrokem se úspěch zvyšuje. Život začíná být krásný, bohužel spousta lidí zapomene na své PROČ.


Ti, kteří nikdy neztrácejí ohled na PROČ, ať dosáhli relativně mnoho nebo málo, nás dokážou inspirovat.



Dobrý nástupce udržuje své PROČ


Pokud by člověk, který zosobňuje PROČ z nějakého projektu odešel a nezformuloval by jasně PROČ především společnost vznikla, nenechá svému nástupci jasný účel, ke kterému má projekt vést. Nastoupí nový CEO a automaticky bude směřovat svou pozornost na CO a JAK. 



Co se mi na knize líbilo?

Hodněkrát autor určité věci opakuje, což mi pomáhalo si například zlatý kruh opravdu utvrdit v hlavě.


Co se mi na knize nelíbilo?

Nemám co vytknout. Jedná se o jednoduchou a krátkou knihu, takže ideální pro každého, kdo ještě nemá tak vypracovaný čtecí návyk. ;)





Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 30.10.2020 - 16:16


Klasika, která nás posouvá dál :-). Mám pocit, že už chápeš reading... A ještě ostatní inspiruješ ke čtení, tak snad ví každý "proč". Děkuji Ti, Honzo.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

20.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: