Začněte s proč!
Proč děláte, co děláte? Víte to? A můžu to slyšet?
Autor v knize popisuje metodu zlatého kruhu, který znázorňuje, že ve středu všeho je proč, následuje jak a poté co. U všeho, co děláme, bychom měli znát své proč, a proč? Jelikož bez proč se to rozpadá, nejsme autentický, nedosáhneme pocitu úspěchu, i přes to, že máme 3 byty a 2 auta.
Proč je důležité pro nás, zaměstnance, partnery a zákazníky. Proč určuje směr a přitahuje ty lidi, kteří věří v to samé. Autor zmiňuje, že když známe své proč, nemusíme dělat business se všemi, kteří nám zaklepou na dveře, je důležité jít s lidmi, kteří chápou, co děláme a hlavně proč.
Jedny dveře se zavřou, druhé otevřou
Například ve Zdoběnách jsme řešily jeden Pop-up market v Plzeňském bistru. S majitelkou jsme se potkaly, sdílely svou představu o spojení našich dvou brandů a vytvoření něčeho nového, zábavného a estetického pro lidi a návštěvníky bistra. Po týdnu jsme obdržely zprávu, že jsme zatím nic extra nevymyslely, že si to majitelka může udělat celé sama a že očekává, že zaplatíme nájem. Wait what? Naše proč (spojení našich značek a vytvoření nového) zde nebylo pochopeno její stranou co (peníze, peníze) a hned bylo cítit, že s takovým člověkem spolupracovat nechceme, potože nevěří v to co my.
Jedny dveře se zavřely a za pár týdnů se otevřely nové, kdy nám jiná slečna napsala, že pořádá Pop-up malých značek v Plzni a zda se nechceme zapojit (nájem se neplatil btw). Bylo to opravdu super a bylo cítit, že jsme na stejné vlně.
Proč nám slouží jako filtr a díky němu se dokážeme mnohem lépe rozhodovat.
Auuutenticitaaa
Ještě před kapitolou o autenticitě jsem slyšela od jednoho moudrého muže (pana Moulise), že lidé si často myslí něco jiného, něco jiného říkají a něco jiného dělají. V knize jsem se poté dočetla, že být autentický je mít v souladu své proč, jak a co neboli něco si myslet, říkat a dělat.
Jelikož je autenticita hodnota Kaamose a i Zdoběn, jsem ráda, že konečně dokážu svými slovy vyjádřit, co to vůbec znamená. A zároveň teď lépe pozoruji, zda jsme opravdu autentický, jak si přejeme.
A proč je autenticita důležitá?
Buduje důvěru a tak lojální zákazníky, kteří jsou pro nás velmi cenými. Šíří o nás dobré recenze, jsou ochotní u nás nakoupit i přes dražší cenu, nakoupí u nás opakovaně a tvoří komunitu, která věří ve stejné proč.
Proč, jak, co
Leader bývá nositelem „proč“ a potřebuje k sobě lidi, kteří vědí „jak“ a lidi, kteří jdou do akce s „co“. Leader motivuje, vede, posouvá a lidé „jak a co“ zhmotnují tyto myšlenky. Autor uvádí příklady, kdy často s odchodem CEOs úspěšných firem odejde i úspěch a prosperita. A to proto, že nedokáží předat své proč svému nástupci a nebo nevyberou člověka, který toto „proč“ chápe. Proč se asi Steve Jobs po svém odchodu zase vrátil? Byl nositelem, proč Apple vznikl a bez něj bylo těžké se posouvat.
Na závěr se mi líbila myšlenka, že bychom měli chtít soutežit hlavně sami se sebou, chtít být lepší než před rokem, měsícem nebo včera. Nemusíme vědět, v čem jsme lepší, jako konkurence. Stačí, že známe své proč a to prezentujeme. Ukážeme, kdo jsme, proč děláme, co děláme a kdo v to bude věřit také půjde s námi. Jiné lidi k tomu stejně nechcete, ti by vám nijak nepomohli, protože vám nebudou rozumět.