Proč jsem si knihu vybral?
Sám jsem se do tvorby webů dostal, a i jsem jich několik vytvořil. O knížce jsem jednou zaslechl, když jsem se s někým bavil právě o tom, že občas dělám weby. Spojitost „Web ostrý jako břitva“ a autora Jana Řezáče je dokonalá.
Main points;
Wow design knihy 10/10, stejně i design samotného webu autora – nabízí workshopy pro tvorbu webů a utkvěl mi v hlavě. (Sice jsem knihu četl v PDF = design obou stránek na mě neměl velký vliv.)
Jsou hlavní tři druhy webu:
- Webová prezentace = za cíl změnit chování návštěvníka, prezentuje určitý produkt/službu a také ho prodává
- E-shop = prodává produkty, hlavně přímý prodej = ne prezentace produktů
- Webová aplikace = řeší určitý problém uživatelů. Cílem je, aby uživatelé využívali konstantně.
Co je nezbytné pro funkce webu:
- Konverze = nakoupit, přihlásit k newsletteru…
- Nalézt informaci = snadno a rychle najít to, co očekává.
- Vyvolat emoce = díky emocím si více zapamatuje web a spojí si ho s daným brandem.
DOKUMENTY!
Hodně lidí si neuvědomuje, že to není jen o tom vytvořit web. Web má i velké dokumentární a právní záležitosti, jako jsou například cookies, obchodní podmínky, GDPR, fakturační údaje apod.
V knize je také hodně informací v postupu, pokud web děláme pro někoho. – v prvním ročníku jsem měl projekt pro vytváření webu a tato kniha by nám určitě ušetřila stovky času!
„Nepracujte zdarma, se slevou či v pochybných soutěžích, pokud vám to nedává vnitřní smysl.“
Modely chování lidí na webu:
- Hledač = neví, že službu/produkt potřebuje. = cílem je ho přesvědčit že ano.
- Porovnávač = už ví co chce, je nejlepší ho zaujmout nějakou alternativou ke svému hlavnímu produktu.
- Nakupující = ten je už rozhodnutý, že nakoupí u nás a náš produkt = udělat mu hladký průběh cesty.
- Zákazník = už transakce proběhla, teď je to už o tom se o něj starat, donutit k opětovnému návratu na web a případně další koupi.
Co jsem si uvědomil?
Za weby, které jsem již vytvořil, tak jsem tvořil druhy:
- Webová prezentace: www.prihoriva.eu , www.zazijvejsku.cz, www.cafeexpo.cz
- Webová aplikace: www.prikazyai.cz
Díky knize jsem si uvědomil, že nám trochu chybí fakturační údaje v kontaktech, proto jsem okamžitě fakturační údaje vložil a tím by naše právní záležitosti měli být v pořádku.
Web bez marketingu fakt nefunguje. (krásný příklad wbu zazijvejsku – traffic na web byla nízka, skoro žádná – potom projekt skončil.)
Checklist je výborná věc, je skoro jako dělaná pro vytváření webů. – já osobně jsem využíval kanban pro tvoření a potom i pro implementaci feedbacku.
WEB je živý organismus! musí se aktualizovat. – o této myšlence píšu i na LinkedIn stránce Přihořívá.eu, kde se dělím o zkušenosti z e-commerce.