Web ostrý jako břitva


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 09.01.2022

Web ostrý jako břitva   Jan Řezáč

Důvod přečtení:

Jelikož spravuji eshop, tak je pro mě výhodné se neustále vzdělávat v tomto směru. Potřebuji neustále vylepšovat to jakým způsobem u nás mohou lidé zakoupit a jaký z toho mají pocit. Tuhle knihu jsem si tedy vybral s myšlenkou možného navýšení prodejů na daném eshopu. Zároveň se mi tahle znalost hodí i v rámci obecného marketingu, který mě rozhodně zajímá.



Myšlenky knihy:

Co je cílem webu? - jako ve všem se i na webu vyplatí zamyslet nad tím co má za cíl. Může to být například nákup na webu. To samo o sobě je cíl většiny webů. Pokud vedete například eshop, tak není smysluplné lidi přesvědčit ke kliknutí na zajímavosti a poté odejít. Pro udržení byznys modelu eshopu prostě nutně potřebujete konverze, takže je důležité s tímhle cílem tvořit web tak aby v něm tenhle krok byl ten nejjednodušší, nejzajímavější, nejpropracovanější. Pokud oproti tomu máte web informační, například bulvární, tak váš model bude záviset spíše na rozkliknutí a co nejdelším pobytu na stránce. To vám skrze reklamy může web financovat a vy tudíž potřebujete web přizpůsobit tomu, aby web byl komfortní, plný obsahu a nutil člověka kliknout na další a další zajímavý článek/video/jiný obsah.


Emoce! - k oboum cílům které jsem napsal výše, tak potřebujete vytvářet v lidech různé emoce. Bez emocí člověka nepřinutíte nakoupit a ani ho neudržíte na stránce co nejdéle. Emoce nemusí být nutně poitivní, ale musí souznit s obsahem. Pokud budete web koncipovat na emocích, tak v podstatě drobnými úpravami můžete znásobit několikrát pravděpodobnost úspěšnosti vašeho cíle.


Heatmapy - název pro všechny nástroje, které mapují jednotlivé chování lidí na vašem webu. Mohou rozpoznat na co klikají nejčastěji, jak dlouho tam jsou a někdy i mohou zaznamenávat jak přesně se pohybuje jejich kurzor po vašem webu. Skrze tyto nástroje máte perfektní možnost reflexe jednotlivých postránek, funkcí a tak dále na webu. Můžete například zjistit, že na některé vaše produkty se nikdy nikdo nepodíval a proto je upravit, nebo odstranit. Dál můžete zjistit například co všechno dělal na vašem webu člověk který u vás reálně nakoupil. Vystopováním jeho cesty po webu můžete upravit všechny ostatní stránky stejným vzorem. 


Web by neměl na někoho zapomenout - to myslím v kontextu modelu chování lidí při nákupu. Tento model rozděluje lidi do čtyř kategorií a cílem by mělo být zalíbit se všem, nebo alespoň nikoho z nich neodradit. Jsou to tyto kategorie:

Hledač - to je člověk, který o vás a vašem produktu neví nic a cílem by mělo být zaujmout ho natolik, aby si vás zapamatoval a spojil s nějakou emocí a potřebou.

Porovnávač - člověk který hledá řešení nějakého konkrétního problému. U něj je důležité se zaměřit na to ho přesvědčit, že zrovna na vašem webu nalene produkt který je řešením jeho problému.

Nakupující - ten už se rozhodl, že zrovna váš produkt dává pro něj smysl a jde ho tedy koupit. Cílem je usnadnit mu nákup co nejvíce to jenom jde. Ideálně aby jeho nákup byl zpříjemněn komfortem a rychlostí a je důležité se vyvarovat složitostem.

Zákazník - no a nakonec se nesmí zapomenout ani na lidi, kteří už nákup provedli. Ideální je být pro ně následně natolik dobrý, aby u vás nakoupili znovu a nebo alespoň šířili dobré jméno vaší značce a produktu.


Pozor na zákony - například byrokracie okolo GDPR vám může opravdu znepříjemnit tvorbu webu. Je ale hold vynucovaná a tak je dobré se vyhnout problémům a pověnovat se i této nesmyslné součásti tvorby webu. 


Kritická je důvěryhodnost - té můžete dosáhnout mnoha způsoby a je důležité si tento aspekt webu pořádně promyslet. Můžete například uvést různé certifikace a to jak webu tak produktu. Dále vám může pomoci systém veřejného hodnocení zákazníky. Co ale není tak typické, ale může také vaší důvěryhodnost prohloubit, tak je představení se. Pokud lidé poznají vás, poznají že jste taky člověk s nějakým charakterem a nějakým vizážem, tak se snadněji uvolní a nechají si předat informace, které jim chcete předat.


Metody které se dají využít při tvorbě webu - SWOT, WBS, SMART, 4Q, Trojimperativ



Praxe:

Tahle kniha byla pro mě rozhodně úspěch. Ty myšlenky které jsem vypsal, tak jsem využil a cíl navýšení prodejů se splnil. Například na heatmapy jsem využil Fb pixel, který jsem integroval do svého eshopu společně s Google analytics. Tyto nástroje mohu doporučit, protože obsahují vše co je potřeba pro jakékoliv statistiky chování lidí na vašem webu. Díky nim jsem upravil web podle chování reálných zákazníků a už jen po tomto kroku došlo k navýšení prodejů. Může to bý sice pouze korelace a ne kauzalita, i tak si to ale spojuju s tím, protože žádné jiné změny jsem v daném období na webu nedělal. V rámci důvěryhodnosti jsem na web přidal možnost veřejného hodnocení zákazníky a představil jsem od koho dané produkty zakupují. I po těchto dvou krocích došlo k mírnému nárůstu prodejů.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: