Proč jsem si knihu vybral?
Plním si tím svůj skill profile (Information processing and IT-skills) a také jsme v projektu ve fázi, kdy se zabýváme tvorbou e-shopu. Chtěl jsem si o webech přečíst nějakou knihu již dlouho a jsem rád, že jsem si přečetl zrovna tuto.
Jaké myšlenky se mi v knize líbily a mohu je v praxi při tvorbě našeho e-shopu nebo marketingové strategie?
Marketingová podpora webu
Web je jeden z mnoha touchpointů (touchpoint je jakýkoliv bod interakce se zákazníkem nebo potenciálním zákazníkem v jakékoliv jeho fázi jeho “nákupní” cesty), na kterém se lidé setkávají s naší značkou a produktem. Dalšími touchpointy jsou například vizitky, e-maily či facebooková stránka. Je klíčové hned na začátku tvorby webu zjistit, jakými kanály budeme na web návštěvníky přivádět.
Toto se mi hezky propojuje s mojí předešlou esejí na knihu: Ogilvy o reklamě v digitálním věku, ve které se mluví o tom, že je zásadní mít více kanálů prodeje.
“Čím více dáme spotřebitelovi příležitostí k nákupu, tím spíše bude kupovat. Je zásadní prodávat přes více kanálů, zařízení a lokací, aby byl umožněn prodej kdekoliv a kdykoliv.”
Doba je již jinde a weby se netvoří jen proto, aby byly. Je více než žádoucí, aby se webdesigner nesoustředil pouze na tvorbu webu - bez marketingové podpory má řádově menší šanci na úspěch.
Uživatelský výzkum - způsob, jak získat vhled do uvažování lidí
Cílem uživatelského výzkumu je minimalizovat riziko, že vytvoříme například nesmyslný e-shop nebo cokoliv jiného. Jelikož v našem výstupu nebude prostě to, co lidé potřebují. Zároveň také snáze stanovíme priority našeho projektu z pohledu zákazníků. Mnoho slibných projektů selhalo na tom, že se neudělal uživatelský výzkum. Informací, které získáme, nemusí být mnoho, ale mohou být zcela zásadní pro budoucí úspěch webu nebo našeho produktu.
Je významný rozdíl, když o své cílovce něco opravdu víme - například na základě čeho se rozhodují při volbě mezi více produkty na našem e-shopu, a když si svojí cílovku pouze představujeme a sami si vymýšlíme nějaké domněnky.
Jak uživatelský výzkum probíhá?
Znalostní mezera - pokud chceme zákazníka na našem webu ovlivnit tak, aby provedl konverzi, je zásadní pochopit jeho vnitřní motivace a vytvořit takové podmínky, aby ji nakonec skutečně provedl.
Pro náš e-shop v projektu je klíčové zjistit:
Storyboard - zajímavá technika, která se v minulosti využívala primárně na tvorbu filmů
V rámci webu tuto techniku lze využít, když:
“Jinými slovy storyboard je nástroj pro nalezení shody”
Každý storyboard obsahuje:
- Postavu
- Scénář
- Prostředí
- Zápletku
Modely chování lidí - dělení lidí podle fáze, ve které se vzhledem k nákupnímu cyklu nachází
Jak zvýšit důvěryhodnost webu:
Náměty na přečtení knih:
Náměty na studium modelů: