Web ostrý jako břitva


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.04.2024

Web ostrý jako břitva   Jan Řezáč

Pro tuto knihu jsem se rozhodla z toho důvodu, že jsem chtěla zlepšit své povědomí v oblasti tvorby webů a jejich efektivnímu využívání. Nemám ambice vytvářet weby, ale žijeme v době, kdy je třeba umět prodávat své služby a produkty v online světě a proto jsem se chtěla něco dozvědět o tvorbě webů. Neumím web vytvořit, ale myslím si, že umím kriticky zhodnotit weby a umím psát texty a proto jsem se rozhodla, že chci svůj kritický pohled zlepšit a přiučit se o tom, jak má tedy dobrý web vypadat. Už v anotaci knihy mě namotivovalo si ji přečíst to, že pochopím proces návrh webu a až si ho budu chtít nechat navrhnout, tak budu lépe webdesignerovi rozumět a budu schopna jasněji komunikovat, jak chci aby daný web vypadal a co vše má splňovat. Knihu mi doporučilo i několik spolužáků a byla jsem zvědavá na maslowovu pyramidu webdesignu.


Momentálně si necháváme upravovat náš web od odborníků. Tvorba webu je delší než jsem předpokládala a trvá nám, než se v týmu rozhodneme, jaké chceme mít výstupy a jak zkloubit funkčnosti, které chceme s proveditelností webu. Tato kniha pro mě byla tedy velkým přínosem a uvědoměním a společně s novou zkušeností při práci s odborníky a znalosti z této knihy využiji v praxi při další komunikaci s webdesignery.


V knize bylo mnoho hodnotných informací, třeba že účelem webu je peníze vydělat nebo ušetřit. Podle toho, jak jsme v této oblasti úspěšní, můžeme měřit, jak nám web pomáhá.


Ačkoli jsou naším hlavním prodejním kanálem v projektu sociální sítě, tak naší jedinou platformou kde probíhají objednávky je náš web. Měli jsme ho uzpůsobený tak, aby klient co nejrychleji provedl nákup. Nebylo třeba využívat moc prodejních strategií podporujících prodej, protože když už k nám zákazníci zavítali, tak většinou udělali objednávku. Momentálně nám začínají vznikat první konkurence a proto jsme se rozhodli nad naším webem přemýšlet víc strategicky a změnit ho, aby byl i z estetického hlediska více přívětivý a zároveň i více informativní.


Jedním z pro mě nejzajímavějších poznatků, které kniha přináší, je Maslowova pyramida potřeb pro tvorbu webu. Tento model se inspiroval Maslowovou pyramidou lidských potřeb a zasazuje ji do oblasti webdesignu. Na základě tohoto konceptu jsem lépe porozuměla tomu, co by měl náš web funkčně splňovat a zároveň jsem si s tím spojila, co uživatelé navštěvujících náš web očekávají od webových stránek a jak lze jejich potřeby efektivně splnit:

1.Smysluplnost (řeší web něčí problém?)


-web zapadá do strategie klienta

-web zapadá do života jeho návštěvníků

-na webu je nasazen a nakonfigurován nástroj pro měření návštěvnosti, např. Google Analytics


2.Nalezitelnost a dostupnost


-jsou naplánovány kanály pro přivádění návštěvníků

-web je technologicky přizpůsoben vyhledávačům

-web je dostatečné rychlý

-vývoj webu je pokryt testy

-všechny formuláře webu fungují


3.Přístupnost


-web se zobrazuje v pořádku v základních prohlížečích

-web se přizpůsobuje chytrým telefonům 

-pro uživatele není těžké se tam dostat


4.Použitelnost


-web je jednoduše čitelný, text má dostatečnou velikost, kontrast i délku řádku

-navigace je jednoduchá a snadno pochopitelná

-odkaz z loga směřuje na hlavní stranu

-každá stránka webu má hlavní nadpis


5.Důvěryhodnost


-web obsahuje adresu a kontakt na provozovatele

-grafické ztvárnění webu působí na lidi tak, jak klient zamýšlel

-transakční místa na webu obsahují prvky na podporu důvěryhodnosti


6.Přesvědčivost


-web využívá alespoň jeden z principů přesvědčivosti


7.Radost z používání

-web obsahuje dodatečné prvky pro motivaci návštěvníků


Základem úspěšného webu je jeho funkčnost a snadná dostupnost. Uživatelé webu předpokládají, že se budou schopni snadno a rychle zorientovat na stránce a najít pro co si na web přišli. 


Dále je webem třeba ukojit potřeby týkající se informací a obsahu. Uživatelé na webu hledají pro ně důležité informace, které jim pomohou vyřešit jejich problémy nebo uspokojit jejich potřeby. 


Uživatelé webu chtějí, aby jejich interakce s webem byly příjemné a co možná nejjednodušší. Pod tyto kritéria spadá snadné ovládání, rychlost načítání stránek a jasná navigace na webu.


U webu je také důležitý atraktivní a přitažlivý design, který vypadá profesionálně a líbivě. Dobrý design je důležitý, protože velmi napomáhá budovat důvěru a posiluje brandovou identitu.


Chceme aby uživatel webu měl zážitek a emocionální spojení. Toto vše se dobře v zákaznících vzbuzuje silnými příběhy, osobním přístupem majitelů projektu a také vizuálními prvky, které cílí na zákazníkovy smysly. 


Pochopení této pyramidy pro tvorbu webu mi pomohlo lépe porozumět tomu, jaké faktory ovlivňují, jestli je web kvalitně provedený a splní požadovaný účel a jak jednoduše komunikovat s webovým designerem naše potřeby, které chceme, aby náš web splňoval.


Další hodnotné body, které jsem si z knihy odnesla:

KDY WEBY FUNGUJÍ:

-když zákazník provede konverzní akci

-když zákazník na webu nalezne hodnotnou informaci

-když web v zákazníkovi vyvolá emoce

KDY WEBY SELHÁVAJÍ:

-vytvoření nefunkčního webu chybou webdesignera

-nejasná komunikace mezi webdesignerem a zadavatelem webu

-špatné řízení projektu vytváření webu (nedodržování deadlinů,..)

-podcenění marketingu projektu a spoléhání pouze na web


Co je důležité jasně vykomunikovat, neboli role technického dozoru:


-klient musí jasně definovat vizi svého projektu, aby webdesigner chápal jaké jsou cíle a záměry s webem

-ověřit si, že všemu klient jako zadavatel opravdu všemu rozumí

-ověřit, že návrh webdesignera souzní se stanoveným cílem zadavatele a zhotovení webu klientovi opravdu pomůže a je v souladu

-webdesigner realisticky zhodnotí, zda jsou návrhy klienta vhodné

-dá do návrhu klienta svůj profesní vhled a zaměří se na body, které klient nezná

-kontrolovat stav vývoje webu a konzultování kroků


Ukotvení projektu:

1.Co bude vytvořeno

2.V jakých termínech

3.Za jakou cenu


Vždy je důležité určit jen jednu nejdůležitější hodnotu na které se musí webdesigner s klientem dohodnout. Jinak může také nastat takový scénář: Dodá se něco, co klient nechtěl, v termínu, kdy už to nepotřebuje a za vyšší cenu, než která byla dohodnuta.


Co bude skutečně vytvořeno, závisí na procesu a schopnostech webdesignera, a určující ose trojimperativu. Pro menší projekty stačí smluvní domluva, ale vždy je lepší použít nějaký nástroj pro lepší ujasnění.


Knížka se mi celkově moc líbila, jsem ráda, že jsem si ji přečetla a namotivovala mě přečíst si více knih, které prvoplánově působí, že jsou zaměřeny na témata, se kterými se setkávám jen okrajově a nejsou pro mě tak zásadní.








Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: