Vstup do světa logotvorby


1 bod

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 05.12.2020

Vstup do světa logotvorby   Tomáš Vachuda

Proč jsem si knihu vybral 

Na knihu jsem narazil náhodou, brouzdal jsem po našem sdíleném disku, až jsem se dostal k naší sdílené e-knihovně. A přišla mi pod ruku v ten nejlepší čas. Ještě ten večer jsem knihu přečetl jedním dechem, zejména protože se chci naučit dělat loga kvalitně, precizně a profesionálně. Kniha mi pomůže na cestě tvorbou loga pro naše družstvo Aconditor, Learning Expedition a pro další brandy do budoucna + jsem ji zapojil do zkoušky z Informatiky pro podnikatele. 


Myšlenky a informace v knize, které mi něco přinesly 


Logo není značka

Značka se skládá z neuchopitelných věcí - firemního příběhu, reputace, hodnot, komunikace, kvality a charakteru služeb, péče o zákazníky a dalších faktorů. A jedním z těchto faktorů je firemní identita, v čele které stojí základní stavební kámen – logo. Logo je tedy částí značky, nikoli značkou samotnou. 

Logo je “pouze” vrchol ledovce.


„Vaše značka je to, co o vás říkají ostatní lidé, když zrovna nejste v místnosti.“ – Jeff Bezos


Síla symbolů

Symboly, oproti textu, neznají žádné bariéry a jsou čitelné všude. Protože čtení textů je pomalé a nepohodlné. U symbolu se vybaví více asociací a metafor. Uvidíte-li kružnici, může vás napadnout planeta, míč, mince a další. Uvidíte-li ale napsané slovo Kruh, je to už dané – je to Kruh.


Vektorové zpracování

Loga se tvoří ve vektorech, aby se dala zvětšovat i zmenšovat beze ztráty kvality na rozdíl od rastru. Autor doporučuje program Adobe Illustrator.


Psychologie barev

Každý z nás chápe jinak význam jednotlivých barev. Možná jej neumí vyjádřit slovy, ale u každé barvy něco cítí. Například červená budí silné emoce - stimuluje chuť k jídlu, zvedá krevní tlak anebo hecuje člověka k akci (slevové akce v obchodech). Modrá je pro změnu oblíbená u korporací - působí seriózně, budí důvěru a profesionalitu. Zelená uklidňuje a působí přírodně a zdravě. Pozor - tyto emoce necítíme všichni stejně. Vedle kultury hrají roli v tom, co cítíme, i zkušenosti. Každý máme s barvami jiné zkušenosti a proto na nás působí trochu jinak.


RGB vs. CMYK

RGB využívá aditivní míchání červené, zelené a modré. Aditivní znamená, že se složky sčítají. Vidíte to na monitorech, displejích a projektorech: podklad je černý a poté se barvami rozsvítí. RGB jsou tedy barvy pro web a digitální zařízení. Pokud vám na webu nějaké logo dráždí oči, nejspíš je tvořené v RGB. Zářivé logo nepůsobí profesionálně. Navíc bývá na světlém pozadí nečitelné. 


CMYK využívají subtraktivního míchání barev azurové, purpurové, žluté a černé. Subtraktivní znamená, že každou přidanou složkou se ubírá původní světlost. Vidíte to u papíru: podklad je bílý a poté je barvami ztmavován. CMYK jsou tedy barvy pro tisk. Jsou příjemné na pohled a oproti RGB nejsou nijak agresivní.


Převod ze CMYK do RGB bývá bez problémů. Naopak to funguje málokdy. Zářivé barvy ve CMYK vyblednou. Jednoduše z důvodu, že je nelze tisknout. CMYK obsahuje pouze tisknutelné barvy. Tvořte tedy ve CMYK barvách a pak je exportujete do RGB.


Důležitost kvalitního loga 

Ne nadarmo je logo považováno za nejsilnější marketingový nástroj. Kvalitní logo nabízí konkurenční výhodu – zvyšuje rozpoznatelnost a umožňuje silnější spojení se zákazníky. To z něj dělá cennou investici. Navíc firmu obvykle doprovází celý její život. Byznys bez loga je jako člověk bez tváře. A mít nekvalitní, tuctové logo, je jako nemít žádné. Zákazníci jsou vůči tuctovosti slepí a logo si nezapamatují. 


,,Kvalitní logo je investice, nekvalitní logo je výdaj."


Důležité pojmy (slovník) pro pochopení mé eseje 


RGB neboli červená-zelená-modrá je aditivní způsob míchání barev používaný v barevných monitorech a projektorech (jde o míchání vyzařovaného světla), tudíž nepotřebuje vnější světlo (monitor zobrazuje i v naprosté tmě)


CMYK je barevný model založený na subtraktivním míchání barev (mícháním od sebe barvy odčítáme, tedy omezujeme barevné spektrum, které se odráží od povrchu). CMYK se používá především u reprodukčních zařízení, která barvy tvoří mícháním pigmentů (např. inkoustová tiskárna). Model obsahuje čtyři základní barvy: azurovou (Cyan), purpurovou (Magenta), žlutou (Yellow), černou (Key, případně blacK)


Vektor - vektorový obrázek je složen ze základních, přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky


Rastr - v rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu v nějakém barevném modelu (např. RGB).


Pár slov o autorovi

Tomáš Vachuda vytvořil logo například pro Donuter, Český hokej, Stafox a další. V 11 letech praxe udělal logo přes 200 firem. Nyní píše knihu o zdraví a produktivitě. Další informace najdete na jeho stránkách www.vachudatomas.cz, kde si můžete Vstup do světa logotvorby zdarma stáhnout. V neposlední řadě musím doporučit jeho blog www.logotvurce.cz. Tam jsem narazil na jeho kreativní checklist, který vás dovede k úspěšnému vytvoření jakéhokoli grafického výstupu.


Závěr a zhodnocení knihy

Kniha je základním návodem, jak logo vytvořit profesionálně a se vším všudy. Popisuje v ní zkušenosti z jeho dlouholeté praxe, dává tipy na programy, grafické tablety nebo jak projít celým procesem z hlediska kreativity. Čtení knihy je extémně zábavné. Je to exkurze plná obrázků, návodů a tipů. Z autora cítím, že tímto e-bookem chce opravdu posunout grafickou kulturu v Česku a záleží mu jaká loga tu vznikají. To mi při čtení dělalo velkou radost. Logotvorba mi dala skvělý teoretický základ, teď je na čase se naučit v programu Adobe Illustrator!


PS: Až loga udělám, dám je sem. I s post-motorolou.





Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 19.01.2021 - 13:09


To už je na mě technická esej :-D, děkuji za obohacení znalostmi ze světa mě zatím skrytého :-). Těším se, až přidáš loga a budeš v eseji reflektovat, jak teorie zafungovala v praxi! Určitě mi dej vědět.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Společnost

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Inovace

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Jiné

Body: 3

28.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

28.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: