Vstup do světa logotvorby


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.12.2022

Vstup do světa logotvorby   Tomáš Vachuda

Knihu „Vstup do světa logotvorby“ od Tomáše Vachudy jsem náhodně našla při brouzdání v složce e-knihy v kanále Teams. Již delší dobu se potýkám s problémem tvorby loga pro naše nově založené družstvo KAAMOS. I když jsem si dělala ohromný research všech log a definovali jsme si, jak by logo mělo působit na klienty, měla jsem pocit, že jsem se zasekla na jednom bodě a nedokázala se posunout dál.


Obsah, ATP

Hned v prvních stránkách kniha upozorňuje, že logo je grafická značka, která něco nebo někoho identifikuje, nikoliv značka sama o sobě. Logo je tváří byznysu a mělo by odrážet jeho hodnoty a charakter. To je samo o sobě už dost těžký úkol, když se tyto záležitosti snažím převést na naše nově vytvořené družstvo, které je má nastavené jen okrajově.

Nicméně známý logotvůrce Saul Bass říká: „Je ideální najít esenci daného byznysu, metaforu pro jeho aktivity a jeho kvality do loga vizuálně vyjádřit.“ Logo má vyjádřit kdo firma je, než co dělá.

Nezáleží jen na tom, aby logo odráželo záležitosti firmy. Musí být také kvalitně zpracováno.


NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ATRIBUTY DOBRÉHO LOGA

·       Nadčasové

·       Originální

·       Rozpoznatelné

·       Zapamatovatelné

·       Jednoduché

·       Relevantní

·       Vyvážené


TYPY LOG

Obrázková

-       Popisná

Umožňují rychlé spojení mezi zákazníkem a firmou skrz známé a rozpoznatelné motivy, které nepotřebují vysvětlení. Obvykle potřebují doplňující text se jménem firmy.

-       Abstraktní

Umožňují nedoslovnou interpretaci. Hodí se pro hůře uchopitelné témata. Nicméně vytváří slabší pouto se zákazníky, jelikož se obvykle nejedná o snadný motiv k pochopení.

-       Charaktery

Jedná se o speciální typ popisných log, kde vystupují firemní maskoti a postavičky. Dokážou navázat nejsilnější spojení se zákazníky, převážně s dětmi, díky svému přátelskému působení.

Textová

-       Wordmark

Název firmy ztvárněn pouze pomocí písma.

-       Letterform

Jedno písmeno (nejčastěji počáteční) je zpracováno do originální formy. Obvykle je vedle názvu celé firmy.

-       Monogramy a iniciály

Kombinuje se dva a více znaků. Působí osobitěji a podtrhují důležitost.

Kombinovaná

Kombinuje se jak text, tak symbol. Existují ve více kompozičních variantách a dají se od sebe oddělit.

Co se týče loga pro naší týmovou společnost, rozhodli jsme se nejspíše pro Wordmark nebo kombinované.


POSTUP TVORBY

Stručný postup tvorby: mysl - tužka - vektor.

Nejdříve nás při tvorbě loga čeká pochopení hodnot celé firmy. Musíme zjistit, kdo klient je, co potřebuje a proč to potřebuje. To zjistíme díky předem připraveným otázkám, při kterých nám klient co nejlépe a nejpodrobněji popíše veškeré informace. Důležité je, aby nám klient ukázal, jaká loga preferuje již z vytvořených log firem. Poté následuje analýza konkurence a průzkum trhu.

Následuje generování nápadů. V knize byly velmi doporučovány myšlenkové mapy. Já si sama myšlenkovou mapu na naše družstvo vytvořila a velmi mi pomohla ujasnit si, jaké hodnoty jsou pro náš tým nejcennější. Uvědomila jsem si, že dává větší smysl ukázat v logu silný tým než polární noc, která právě ve finštině znamená Kaamos.

Na řadu přichází skicování. Autor knížky skicování vřele doporučuje, jelikož tužka je od pradávna příjemnější prostředek k zachytávání nápadů než rovnou tvorba ve vektorech. Navíc tvorba ve vektoru zabraňuje kreativním omylům, které vzniknou při skicování na papír.

Jako poslední přichází na řadu tvorba ve vektorech. Doporučený program je všem známy Adobe Illustrator. Je důležité hned na začátku tvořit ve formátu CMYK, jelikož se pak snáze převádí do RGB než naopak. V knize se zmiňuje důležitost zrání a čerstvých očí. Měli bychom si dávat při tvorbě odstupy, protože čím více na logo koukáme, tím méně si všímáme chyb a nedokonalostí.


FONT

Při výběru fontu do loga by se mělo dbát na zaujetí cílové skupiny, a jaký tone of voice chceme předávat klientům. Také bylo upozorňováno, abychom při výběru fontů nestahovali z free severů jako např. dafont.com atd., jelikož spousta z nich podléhá autorským právům, které zakazují využití pro komerční účely. Doporučovalo se stahovat fonty z Google Fonts nebo např. zakoupit na fonts.com, fontshop.com atd.

Při úpravě písma se využívá tz. Kerning, který upraví vzdálenost mezi písmeny, aby bylo logo lidskému oku příjemné. Doporučuje se logo zrcadlit svisle, kdy se logo začne vnímat jako skupina tvarů a odhalí špatně využité mezery.


Závěrem

Kniha nabízí stručný a jasný pohled na svět log a jejich tvorbu. Obsahovala spoustu rad, jak o tvorbě samotného loga ve vektorech, tak o samotném skicování či tvorbě logomanuálu.

Pro mě osobně se jednalo spíše o menší opakování, ale rozhodně mi pomohla, jak postupovat při hledání inspirace. Také se mi moc líbil seznam otázek, které se mají položit klientovi před samotnou tvorbou loga. Dále chci rozhodně zmínit rozmanitost odkazů v závěru knížky na webové stránky, kurzy a knihy o tvorbě log a vizuálních identit.

Četbu knihy rozhodně všem doporučuji také kvůli počtu stránek - 149.


Na závěr přikládám:

Logotvůrcovo desatero

1.     Nečmajzneš cizí nápad (alespoň ne vědomě)

2.     Nebudeš tvořit pro sebe (tvoř pro cílovou skupinu)

3.     Nepoužiješ v logu bitmapu (prostě ne, tvoř ve vektorech)

4.     Nebudeš tvořit špinavé vektory (nauč se tvořit čisté tvary)

5.     Nebudeš tvořit v RGB (při tisku je potřeba CMYK anebo Pantone)

6.     Nepřestaneš skicovat (dokud nenajdeš dokonalý koncept)

7.     Nevyhodíš starou skicu (nikdy nevíš, kdy se hodí)

8.     Nebudeš logu říkat značka (leda grafická značka)

9.     Nepřestaneš se zlepšovat a učit (stagnace ať tě děsí)

10.  Nevyhoříš (dej si tu a tam od log pauzu)



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: