Knihu jsem si vybrala, protože mě zajímalo, jak lépe komunikovat na pracovišti a jak můžu lépe porozumět druhým.
Líbí se mi, jak je hned v úvodu zmíněno rozdělení knihy. Jedna část je pro zaměstnance -pro poznání špatného vedení lidí a co můžeme udělat pro zlepšení situace a druhá část je pro ty, kteří zastávají vedoucí funkci - jak mohou oni rozvinout potenciál svých zaměstnanců. (Autor zmiňuje, že je možnost přeskočit na část, kterou potřebujeme víc číst).
Typologie osobností dle barev
Teorie, o kterou se kniha opírá je typologie osobnosti DISC, kterou autor společně s dalšími vyvinul do modelu pracujícími se 4 barvami - červenou, žlutou, modrou a zelenou.
Znaním modelu můžeme lépe pochopit, jak druhý pracuje a na co se při práci zaměřuje. Model nevysvětluje všechny aspekty chování, a je spíše dobrým startovacím bodem k hledání cest, jak věci změnit.
Důležité je vědět, že většina z nás má kombinaci několika barev. Pouze u 5% lidí převládá 1 barva.
Zároveň se mohou vyskytovat výjimky a každá osobnost se mohla již naučit určitou schopnost, kterou ze začátku nedisponovala, proto není dobré všechny házet do škatulek.
Jak pracovat s teorií ,,barev osobností”?
K tomu použiju jeden citát z knihy - ,,Vše výše uvedené závisí na schopnosti porozumnění. Problémy nastávají tam, kde tato schopnost chybí.”
Význam barev - Kdo, co, jak
https://www.typologieosobnosti.cz/co-je-to-typologie-osobnosti/disc-typologie/ Přikládám zdroj, kdo chce podrobněji prostudovat model DISC.
Červení - extrovert, orientovaný na úkol.
Rád se staví výzvám, které nejsou tak jednoduché. Mají rádi tempo a akci.
Žlutí - extroverti, zaměřené na vztahy
Jsou to strhači, kteří mají potřebu přesvědčit ostatní, aby vnímali a cítili stejně jako oni.
Jejich pozitivismus přetrvává i při opravdu náročných situacích.
Zelení - introverti, orientovaní na vztahy
Vyznačují se svou neochotou přijímat změny.
Modrý - introverti orientovaní na úkol
Respektují pravidla a předpisy. Jsou pečlivý do nejmenšího detailu.
Znaním jednotlivých projevů chování daných typů, nám pomáhá zvolit vhodný způsob, jak s každým z nich předávat informace. Př. Zelenému jedinci musím dát čas, aby měl možnost se nad úkolem zamyslet, žlutého se sem tam zeptat na to jak se má, co dělal o víkendu. Modrému musím dávat přesná fakta a detaily, jinak se mnou nebude chtít bavit o dalších krocích. A červeným se musím přizpůsobit jejich rychlému tempu.
Barvy nejsou jediný faktor, na který bychom měli přihlížet. Nejsme nikdo jednobarevní.
Pro efektivnější komunikaci s druhými je nutné brát v potaz i jejich motivaci a sebedůvěru (Obzvlášť když jste šéf, je dobré toto znát u svých podřízených. Ty by pro vás měli být důležitější než zákazníci. Vy byste jim měli poskytovat, co nejlepší podmínky, aby vaši podřízení mohli, co nejlépe obsluhovat zákazníky - myšlenka z knihy).
Zjišťovat pravou motivaci lidí a jejich míru sebevědomí není snadné. Vyžaduje to čas, zájem o podřízené a pozorování.
Jak přistupovat k podřízenému, při zadávání úkolu?
Autor zdůrazňuje, jak je důležité co nejkonkrétněji popsat daný úkol při delegaci. Zaměstnanec vás může zastavit, pokud už mu dáváte přebytečné informace.