MALÝ PRINC
Knihu jsem četla již loni kvůli maturitě. Když jsem si knihu tenkrát zpracovávala, nepřemýšlela jsem nad ní vůbec z hlediska businessu ani příliš do hloubky z hlediska osobního rozvoje. Po nástupu do Tiimi jsem ale knihu objevila v BOBu a zkusila jsem na ní tedy nahlédnout z jiného úhlu pohledu.
· Jak jsem již zmiňovala, Malý princ není tradiční obchodní knihou, jistě se v ní ale dají najít cenné poznatky, které lze aplikovat na svět podnikání. Jedním z klíčových témat knihy je snaha o hlubší porozumění. To je důležitá lekce, kterou by podniky měly mít na paměti při rozhodování. Může být snadné soustředit se pouze na okamžité finanční zisky nebo krátkodobé cíle, místo toho, aby zvážily širší souvislosti a dlouhodobé důsledky.
ATP:
V našem týmu jsme začínali tlačit na pilu v oblasti projektů. Stresovalo nás, že do družstva neproudí téměř žádné peníze. Sama jsem z této skutečnosti byla deprimovaná a nevěděla jsem, kde začít. Po hlubším ponoření se do samotné metodiky Tiimiakatemia jsem si ale uvědomila skutečný význam provozování businessů a projektů v rámci týmového učení. Sama jsem si našla vnitřní motivaci k podnikání/učení se a finanční ohodnocení začala vnímat více jako takovou třešničku na dortu. Samozřejmě i finance jsou jistou motivací, ale dle mého názoru by určitě neměly být primárním zaměřením nebo „hnacím motorem“ našeho studia.
· Cesta malého prince navíc ukazuje, jak je důležité převzít odpovědnost za sebe a své činy. Ve světě podnikání to znamená přiznat si chyby a provést nezbytné změny ke zlepšení procesů a výsledků.
ATP:
V našem prostředí Tiimi chybujeme neustále a je to po nás prakticky požadováno. Nacházíme se v ideálním prostředí pro experimentování a můžeme si tak vyzkoušet cokoliv, z výsledků se poučit a příště postupovat jinak a lépe. V reálném světě pak budeme vědět, co funguje a co nikoliv. Sama jsem se chybovat bála a stále se do jisté míry chybovat bojím. Kořeny těchto obav sahají myslím již do základního nebo středoškolského vzdělání, kdy jsem, asi jako většina žáků, byla za své chyby bita. Nicméně se neustále snažím vystupovat ze své komfortní zóny a vystavovat se experimentům. Věřím totiž, že Tiimiakatemia mi nabízí ojedinělou příležitost zkoušet různé věci bez drastických následků.
· Dalším důležitým ponaučením z Malého prince je hodnota vztahů a vazeb. V podnikání může být snadné upřednostnit zisk před lidmi, ale cesta Malého prince ukazuje, že v životě jsou skutečně důležité navazovat a udržovat smysluplné vztahy a vazby. To lze aplikovat jak na interní vztahy ve firmě, tak na externí vztahy se zákazníky a klienty.
ATP:
Fakt, že si v našem týmu Kaamos skutečně zakládáme na vzájemných vztazích, snad ani nemusím zmiňovat. Trávíme spolu maximum času a snažíme se vazby mezi sebou neustále utužovat. Pravidelně (1x za měsíc) organizujeme společný team building, snažíme se spolu komunikovat napřímo a vzájemně si dávat radikálně otevřenou zpětnou vazbu. Tým je pro mě prioritou. Ráda bych ve třetím ročníku odcházela s vědomím, že jsem si vytvořila přátele na celý život, na které se budu moct kdykoliv s čímkoliv obrátit. Mimo jiné naší týmovou vizí je dosažení stavu High Performance Týmu, což samo o sobě vypovídá o kolektivní snaze tým neustále posouvat a pracovat na něm.
· V neposlední řadě Malý princ připomíná důležitost inovací a kreativity. Malý princ se během své cesty setkává s řadou jedinečných a nápaditých jedinců, z nichž každý nabízí jiný pohled na svět. V podnikání může být snadné uvíznout ve starých způsobech myšlení a jednání, ale díky kreativitě a inovacím mohou společnosti objevit nová řešení a příležitosti k růstu.
ATP:
Rozmanitost jedinců v našem týmu má velký dopad na kreativitu a na způsoby, kterými na problémy nahlížíme. Spolu s týmem se snažíme neustále revidovat nastavené systémy, společné dokumenty, týmové role, jejich kompetence atd…Téměř nic nebereme za hotovou a striktně danou věc. Jsme si vědomi, že vždy je prostor pro zlepšení a že ne vše musí pro náš tým fungovat ihned a dle očekávání.
Shrnutí:
Malý princ nabízí cenná ponaučení, která lze aplikovat na svět podnikání, včetně důležitosti pohledu za hranice povrchního zdání, převzetí odpovědnosti za sebe a své činy, ocenění vztahů a vazeb a přijetí inovací a kreativity. Pokud budou mít podniky tyto lekce na paměti, mohou nejen dosáhnout finančního úspěchu, ale také pozitivně ovlivnit společnost a svět kolem sebe.