Tuto knihu jsem si vybrala převážně kvůli zkouškám a zároveň mě zajímalo, co to vůbec jsou modré oceány a jak se tvoří. Už jsem na tento termín v minulosti totiž narazila, ale popravdě jsem vůbec netušila, o co jde. Přála bych si, abych tuhle esej mohla pojmout pouze formou ATP, ale tak daleko zatím nejsem, takže zde jsou prozatím moje poznatky z knihy:
Modrý oceán
Co je to vůbec modrý oceán? Tuhle otázku jsem si před přečtením také pokládala. Vytvoření modrého oceánu znamená vytvoření zcela nového tržního prostoru - nesoutěžíme s konkurenty o zákazníky, vytváříme si úplně novou poptávku tím, že naše firma/produkt zastává hodnoty, které zákazníkům zatím nikdo v daném odvětví nenabídl. V jednoduchosti jde o to, že musíme myslet out of the box a přijít s něčím úplně novým. Tím vytvoříme modrý oceán, zatímco zbytek firem bude plavat v krutém, rudém oceánu (kde se pohybuje většina) a zápasit o zákazníky.
Zde malý důkaz z knihy, že modré oceány jsou často rychle rostoucí a rychle ziskové firmy:
Hodnotová inovace neboli hodně muziky za málo peněz
Hodnotová inovace je základním stavebním kamenem strategie modrého oceánu, bez kterého modrý oceán nevytvoříme. Jedná se o dokonalý průnik snížení nákladů a zvýšení hodnoty pro zákazníka. Hodnotová inovace nemá za cíl se porovnávat nebo soutěžit s konkurencí, naopak jejím cílem je konkurenty úplně vyřadit ze hry. Klade stejný důraz jak na inovaci, tak na hodnotu a boří mýtus, který říká, že s vyšší hodnotou pro zákazníka přichází vyšší náklady.
Hodnotová křivka
Abychom si dokázali představit, co se zde snažím popsat, uvedu příklad z knihy cirkus Cirque du Soleil, kterému se podařilo vytvořit modrý oceán. Cirkus Cique du Soleil propojil elementy cirkusu a divadla - nabídl zákazníkům intelektuálně atraktivní představení na úrovni, které mělo dějovou linku a v prostředí, kde bylo divákům pohodlně. Cirkus sice ponechal klauny, ale jejich humor povznesl na úplně jinou úroveň a zavrhl zvířecí vystoupení (snížení nákladů). Místo, kde se představení koná je sice stále cirkusový stan, ale ne běžný cirkusový stan - dřevěné lavičky, které všichni známe a víme, že se nich nesedí pohodlně, byly nahrazeny pohodlnějšími sedačkami, což divákům výrazně zpříjemnilo celé představení. Co se tedy Cirque du Soleil povedlo? Přilákal zákazník cirkusu a navíc divadla, kteří si jsou ochotni zaplatit za dobré představení.
Hodnoty, které dokázali oproti zbytku cirkusů zákazníkům nabídnout, demonstruje jejich hodnotová křivka:
Odvrhněte, omezte, vytvořte, pozvedněte
Jedním z nástrojů, které nám můžou pomoci při tvorbě nové strategie modrého oceánu je souřadnicová síť “odvrhněte, omezte, vytvořte, pozvedněte”. Podněcuje nás k tomu, abychom se zamysleli, co můžeme udělat jinak a odlišit se od ostatních. Zároveň se díky ní dokážeme pozastavit právě nad tím, jakou položku eliminovat, abychom snížili náklady. V kontrastu s tím, co přidat, abychom zvýšili hodnotu oproti našim konkurenci - přemýšlejme jinak, nemusíme spadat do stereotypu, o který usiluje většina.