V jakém oceánu plavete?


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 27.11.2022

Strategie modrého oceánu   W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Tuto knihu jsem si vybrala převážně kvůli zkouškám a zároveň mě zajímalo, co to vůbec jsou modré oceány a jak se tvoří. Už jsem na tento termín v minulosti totiž narazila, ale popravdě jsem vůbec netušila, o co jde. Přála bych si, abych tuhle esej mohla pojmout pouze formou ATP, ale tak daleko zatím nejsem, takže zde jsou prozatím moje poznatky z knihy:


Modrý oceán

Co je to vůbec modrý oceán? Tuhle otázku jsem si před přečtením také pokládala. Vytvoření modrého oceánu znamená vytvoření zcela nového tržního prostoru - nesoutěžíme s konkurenty o zákazníky, vytváříme si úplně novou poptávku tím, že naše firma/produkt zastává hodnoty, které zákazníkům zatím nikdo v daném odvětví nenabídl. V jednoduchosti jde o to, že musíme myslet out of the box a přijít s něčím úplně novým. Tím vytvoříme modrý oceán, zatímco zbytek firem bude plavat v krutém, rudém oceánu (kde se pohybuje většina) a zápasit o zákazníky.

 

Zde malý důkaz z knihy, že modré oceány jsou často rychle rostoucí a rychle ziskové firmy: 

Hodnotová inovace neboli hodně muziky za málo peněz

Hodnotová inovace je základním stavebním kamenem strategie modrého oceánu, bez kterého modrý oceán nevytvoříme. Jedná se o dokonalý průnik snížení nákladů a zvýšení hodnoty pro zákazníka. Hodnotová inovace nemá za cíl se porovnávat nebo soutěžit s konkurencí, naopak jejím cílem je konkurenty úplně vyřadit ze hry. Klade stejný důraz jak na inovaci, tak na hodnotu a boří mýtus, který říká, že s vyšší hodnotou pro zákazníka přichází vyšší náklady. 

Hodnotová křivka 

Abychom si dokázali představit, co se zde snažím popsat, uvedu příklad z knihy cirkus Cirque du Soleil, kterému se podařilo vytvořit modrý oceán. Cirkus Cique du Soleil propojil elementy cirkusu a divadla - nabídl zákazníkům intelektuálně atraktivní představení na úrovni, které mělo dějovou linku a v prostředí, kde bylo divákům pohodlně. Cirkus sice ponechal klauny, ale jejich humor povznesl na úplně jinou úroveň a zavrhl zvířecí vystoupení (snížení nákladů). Místo, kde se představení koná je sice stále cirkusový stan, ale ne běžný cirkusový stan - dřevěné lavičky, které všichni známe a víme, že se nich nesedí pohodlně, byly nahrazeny pohodlnějšími sedačkami, což divákům výrazně zpříjemnilo celé představení. Co se tedy Cirque du Soleil povedlo? Přilákal zákazník cirkusu a navíc divadla, kteří si jsou ochotni zaplatit za dobré představení.

Hodnoty, které dokázali oproti zbytku cirkusů zákazníkům nabídnout, demonstruje jejich hodnotová křivka:

 

Odvrhněte, omezte, vytvořte, pozvedněte

Jedním z nástrojů, které nám můžou pomoci při tvorbě nové strategie modrého oceánu je souřadnicová síť “odvrhněte, omezte, vytvořte, pozvedněte”. Podněcuje nás k tomu, abychom se zamysleli, co můžeme udělat jinak a odlišit se od ostatních. Zároveň se díky ní dokážeme pozastavit právě nad tím, jakou položku eliminovat, abychom snížili náklady. V kontrastu s tím, co přidat, abychom zvýšili hodnotu oproti našim konkurenci - přemýšlejme jinak, nemusíme spadat do stereotypu, o který usiluje většina.

Spravedlivý proces

Při realizaci nové strategie nesmíme opomenout, že bez lidí to nepůjde. Jeden z klíčových faktorů, který ovlivňuje, zda nová strategie bude nebo nebude implementovaná úspěšně je, jak ji přijmou zaměstnanci. Aby ji přijali, musíme je s ní řádně obeznámit a vysvětlit jim, na základě čeho se nová strategie stavěla a na čem stojí nyní. Stejně tak, pokud chceme, aby se chovali dle nové strategie, musíme jim představit, co se od nich očekává. Toto konání nazýváme spravedlivý proces.

Je založen na faktu, že my lidé většinově nemáme rádi změny a často hůře než lépe se jim přizpůsobujeme. Speciálně pokud s nimi nejsme dopředu dostatečně obeznámeni, vedou změny přicházející z vedení spíše k odporu než ke kooperaci. 


Pár připomínek na závěr

  • součástí tvorby strategie modrého oceánu je i její realizace
  • nezapomeňte do celého procesu zahrnout lidi z vaší firmy
  • modrý oceán je modrým oceánem pouze do té doby než ho další firmy začnou napodobovat - po nějaké době je třeba znovu vytvořit novou strategii


Musím říct, že mi kniha otevřela oči a začala jsem na spoustu věcí koukat trochu jinak. Například když se kouknu na naše projekty, většina z nich bohužel není úplně inovativních a topíme se v rudém oceánu. 

Musím přiznat, že to není ta nejjednusší kniha na vnímání, co se v ní píše a některé stránky jsem četla dvakrát. Pravdou ale je, že stála za to. 

Nabízí toho mnohem více než jsem popsala v této eseji, proto si jí utíkejte přečíst. Doporučila bych jí těm, co už za sebou mají pár projektů a chtějí se naučit, jak přemýšlet nad těmi budoucími trochu více inovativně a vytvořit větší přidanou hodnotu. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Tomáš Konrád - 15.12.2022 - 15:42


Přemýšlela jsi i nad tím, jaké předpoklady potřebuješ k tomu, aby jsi dokázala odvrhnout, omezit, vytvořit a pozvednout? Jak si k tomu ještě můžeš pomoct? Jaký tě napadá příklad modrého oceánu z Tiimi nebo tvého okolí - a v čem konkrétně jsou odlišný?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: