V disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 07.03.2023

Pátá disciplína   Peter M. Senge

Úvod

Kniha byla pro mě poměrně náročná, protože je velmi obsáhlá a nebyla úplně čtivá. Nicméně i tak musím říct, že v ní bylo obrovské množství podstatných a důležitých informací, které využívám v tapu téměř každý den. V knize se probírá pět hlavních bloků, rozhodl jsem se každý blok v rychlosti popsat a rovnou k němu přikládat i ATP.


Systémové myšlení

Je to schopnost nahlížet na problémy komplexně a být si vědom souvislostí. Věci jsou

navzájem ovlivňovány, a to je důležité brát v potaz.

ATP

Systémové myšlení se dá krásně využít na projektech, jako skvělý příklad mohu uvést

cenotvorbu na vánočních trzích. Když jsme přemýšleli nad tím kolik si budeme účtovat

za svařák a mošt napadlo nás, že bude nejlepší počkat až dorazíme na místo a tam

obhlídneme konkurenci. Zde jsme zjistili, že konkurence nabízí svařák za 60 korun, a

tak jsme takticky zvolili částku 39 korun. Díky tomuto chodili lidi na svařák převážně

k nám, a dokonce se i vraceli. Z toho plyne poučení, že je důležité se na různorodé

otázky a problémy dívat z více úhlů. Kdybychom cenu stanovili předem jen na základě

našich pocitů a domněnek, tak bychom se s největší pravděpodobností ochudili o

podstatnou část výdělku.



Osobní mistrovství

Osobní mistrovství pro mě znamená neustálá touha učení se a posouvání se kupředu.

Do osobního mistrovství patří také naše vize a cíle, kterých chceme dosáhnout.

ATP

Osobní mistrovství jsem si plně uvědomil až tady v Timi. Začal jsem si stanovovat své

vlastní cíle a vize a snažím se je naplňovat. Zjistil jsem, že se raději učím od ostatních

lidí, či praxí než studiem skript, textů či knih. Baví mě se učit praktické věci, ale naopak

mi děla problém se učit věci u kterých nevidím smysl. Mezi mé silné stránky patří

vytrvalost, jakmile se pro něco doopravdy rozhodnu, tak dělám vše proto, abych toho

dosáhl. Naopak mezi mé slabé stránky ve stylu učení spadá roztěkanost, často se mi

stává, že se nedokážu soustředit na jeden úkol, a tak mi jeho plnění zabere zbytečně

velké množství času.


Mentální modely

Jsou to určité předpoklady, které ovlivňují naše vnímání a chování. Mentální modely

se v nás vytvářejí na základě prostředí, v kterém žijeme, kultuře a lidí kolem nás.

ATP

Jako krásný příklad mentálního modelu, který jsem v sobě pociťoval byl model určitých

předsudků. Když jsem se dostal sem na Timi měl jsem určité předsudky k nějakým

lidem kvůli jejich vyjadřování ve skupině na Messengeru. Když jsem je ale poznal

osobně zjistil jsem, že jsou ve skutečnosti úplně jiní. To mi dalo cenou lekci-nenechat

se zviklat předsudky ale snažit se každý názor či myšlenku pochopit, lidi lépe poznat a

teprve následně si udělat celiství názor.


Sdílená vize

Pod sdílenou vizí si představuji něco, co nás jako tým společně žene kupředu. Musí to

motivovat všechny členy teamu, abychom táhli za jeden provaz.

ATP

Na cabinu jsme si jako team stanovili společnou vize i cíl. Naše vize je: „Nepřát si pro

sebe, ale pro blaho celku.“, „Buď změnou, kterou chceš vidět ve světě.“, „Šiř dobro.

Zanechej za sebou pozitivní stopu. Procestuj svět.“ Cíl za tři roky jsme si stanovili cestu

do Rio de Janeira, kde se dotkneme sochy Ježíše Krista. I když jsme tento cíl a vize

vymýšleli jako team v poslední době mi přijde, že to pro nás moc motivující není. Při

posledním TS jsme zjistili, že by bylo nejlepší, kdybychom si každý stanovili nejdříve cíl

sami, takový, který by nás osobně motivoval. A na základě našich osobních cílů bychom

vytvořili cíl týmový. Tímto bychom mohli mnohem lépe motivovat každého jednotlivce

v týmu.


Týmové učení

Týmové učení probíhá, když každý člen týmu má vůli vzdělávat sám sebe a zároveň

svými poznatky obohacovat ostatní. Je to založeno na principu, že jednotlivci

dohromady nedají tolik jako stejný počet týmových hráčů, kteří se vzdělávají navzájem

(1+1≠2).

ATP

Týmové učení využíváme zejména na TS. Máme předem rozvržená témata, ke kterým

se zapisujeme. Následně zodpovědná osoba za dané TS pošle předem přípravu a každý

člen týmu má povinnost se na TS připravit. Při TS si formou dialogu navzájem

předáváme své poznatky, a tak se učíme. Někdy je TS opravdu přínosné, navzájem se

posloucháme a vstřebáváme řečené myšlenky. Bohužel se občas stává, že tolik

trpělivosti nemáme a z TS odcházíme zklamaní, že jsme se nenaučili tolik kolik jsme

mohli. Pro mě je přínosnější učit se s někým, mohu si lépe ověřit, zda jsou mé myšlenky

správné a kouknout se na daný problém z více úhlů pohledu. Na TS mám nejraději, když

se učíme věci prakticky. Jako například zpětnou vazbu, kterou jsem si před celým

teamem zkoušel a následně jsem dostal doporučení co zlepšit, toto mi opravdu hodně

pomohlo.


Závěr

Tato kniha mi přijde jako skvělý nástroj pro pochopení naší metodiky Tiimi. Několikrát jsme ji probírali i na TS, a to mi pomohlo k jejímu lepšímu pochopení. Knihu bych doporučil přečíst všem začínajícím prvákům, aby se dokázali rychleji „aklimatizovat“ a využili veškerý čas strávený v Tiimi naplno.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: