Úvod
Kniha byla pro mě poměrně náročná, protože je velmi obsáhlá a nebyla úplně čtivá. Nicméně i tak musím říct, že v ní bylo obrovské množství podstatných a důležitých informací, které využívám v tapu téměř každý den. V knize se probírá pět hlavních bloků, rozhodl jsem se každý blok v rychlosti popsat a rovnou k němu přikládat i ATP.
Systémové myšlení
Je to schopnost nahlížet na problémy komplexně a být si vědom souvislostí. Věci jsou
navzájem ovlivňovány, a to je důležité brát v potaz.
ATP
Systémové myšlení se dá krásně využít na projektech, jako skvělý příklad mohu uvést
cenotvorbu na vánočních trzích. Když jsme přemýšleli nad tím kolik si budeme účtovat
za svařák a mošt napadlo nás, že bude nejlepší počkat až dorazíme na místo a tam
obhlídneme konkurenci. Zde jsme zjistili, že konkurence nabízí svařák za 60 korun, a
tak jsme takticky zvolili částku 39 korun. Díky tomuto chodili lidi na svařák převážně
k nám, a dokonce se i vraceli. Z toho plyne poučení, že je důležité se na různorodé
otázky a problémy dívat z více úhlů. Kdybychom cenu stanovili předem jen na základě
našich pocitů a domněnek, tak bychom se s největší pravděpodobností ochudili o
podstatnou část výdělku.
Osobní mistrovství
Osobní mistrovství pro mě znamená neustálá touha učení se a posouvání se kupředu.
Do osobního mistrovství patří také naše vize a cíle, kterých chceme dosáhnout.
ATP
Osobní mistrovství jsem si plně uvědomil až tady v Timi. Začal jsem si stanovovat své
vlastní cíle a vize a snažím se je naplňovat. Zjistil jsem, že se raději učím od ostatních
lidí, či praxí než studiem skript, textů či knih. Baví mě se učit praktické věci, ale naopak
mi děla problém se učit věci u kterých nevidím smysl. Mezi mé silné stránky patří
vytrvalost, jakmile se pro něco doopravdy rozhodnu, tak dělám vše proto, abych toho
dosáhl. Naopak mezi mé slabé stránky ve stylu učení spadá roztěkanost, často se mi
stává, že se nedokážu soustředit na jeden úkol, a tak mi jeho plnění zabere zbytečně
velké množství času.
Mentální modely
Jsou to určité předpoklady, které ovlivňují naše vnímání a chování. Mentální modely
se v nás vytvářejí na základě prostředí, v kterém žijeme, kultuře a lidí kolem nás.
ATP
Jako krásný příklad mentálního modelu, který jsem v sobě pociťoval byl model určitých
předsudků. Když jsem se dostal sem na Timi měl jsem určité předsudky k nějakým
lidem kvůli jejich vyjadřování ve skupině na Messengeru. Když jsem je ale poznal
osobně zjistil jsem, že jsou ve skutečnosti úplně jiní. To mi dalo cenou lekci-nenechat
se zviklat předsudky ale snažit se každý názor či myšlenku pochopit, lidi lépe poznat a
teprve následně si udělat celiství názor.
Sdílená vize
Pod sdílenou vizí si představuji něco, co nás jako tým společně žene kupředu. Musí to
motivovat všechny členy teamu, abychom táhli za jeden provaz.
ATP
Na cabinu jsme si jako team stanovili společnou vize i cíl. Naše vize je: „Nepřát si pro
sebe, ale pro blaho celku.“, „Buď změnou, kterou chceš vidět ve světě.“, „Šiř dobro.
Zanechej za sebou pozitivní stopu. Procestuj svět.“ Cíl za tři roky jsme si stanovili cestu
do Rio de Janeira, kde se dotkneme sochy Ježíše Krista. I když jsme tento cíl a vize
vymýšleli jako team v poslední době mi přijde, že to pro nás moc motivující není. Při
posledním TS jsme zjistili, že by bylo nejlepší, kdybychom si každý stanovili nejdříve cíl
sami, takový, který by nás osobně motivoval. A na základě našich osobních cílů bychom
vytvořili cíl týmový. Tímto bychom mohli mnohem lépe motivovat každého jednotlivce
v týmu.
Týmové učení
Týmové učení probíhá, když každý člen týmu má vůli vzdělávat sám sebe a zároveň
svými poznatky obohacovat ostatní. Je to založeno na principu, že jednotlivci
dohromady nedají tolik jako stejný počet týmových hráčů, kteří se vzdělávají navzájem
(1+1≠2).
ATP
Týmové učení využíváme zejména na TS. Máme předem rozvržená témata, ke kterým
se zapisujeme. Následně zodpovědná osoba za dané TS pošle předem přípravu a každý
člen týmu má povinnost se na TS připravit. Při TS si formou dialogu navzájem
předáváme své poznatky, a tak se učíme. Někdy je TS opravdu přínosné, navzájem se
posloucháme a vstřebáváme řečené myšlenky. Bohužel se občas stává, že tolik
trpělivosti nemáme a z TS odcházíme zklamaní, že jsme se nenaučili tolik kolik jsme
mohli. Pro mě je přínosnější učit se s někým, mohu si lépe ověřit, zda jsou mé myšlenky
správné a kouknout se na daný problém z více úhlů pohledu. Na TS mám nejraději, když
se učíme věci prakticky. Jako například zpětnou vazbu, kterou jsem si před celým
teamem zkoušel a následně jsem dostal doporučení co zlepšit, toto mi opravdu hodně
pomohlo.
Závěr
Tato kniha mi přijde jako skvělý nástroj pro pochopení naší metodiky Tiimi. Několikrát jsme ji probírali i na TS, a to mi pomohlo k jejímu lepšímu pochopení. Knihu bych doporučil přečíst všem začínajícím prvákům, aby se dokázali rychleji „aklimatizovat“ a využili veškerý čas strávený v Tiimi naplno.