Učící se organizace


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.03.2024

Učící se organizace   Ivana Tichá

Knihu jsem si vybral, protože navazovala na 5 disciplínu, kterou jsem si vybral před ní, chtěl jsem se dozvědět co nejvíce o organizacích a jak se v nich učit. Co implementovat do naší firmy a následně také něco o firemní kultuře.

Použil jsem znovu techniku čtení důležitých úseků... ups skoro celá kniha byla důležitá.


5 disciplín:


Osobní mistrovství:

Tento prvek zdůrazňuje neustálé úsilí o rozvoj osobnosti a schopností jednotlivců. Klíčové je neustálé učení se a touha stát se tím, kým můžeme být.


Sdílení mentálních modelů: Mentální modely, které ovlivňují naše chování a rozhodování, jsou základem učících se organizací. Důležité je, aby byly sdíleny a propojeny, což umožňuje kolektivní myšlení a dialog.


Sdílená vize: Společná vize budoucnosti poskytuje směr a motivaci pro jednotlivce. Lidé se učí, když sdílí společný obraz toho, kam organizace směřuje.


Týmové učení: Správně fungující týmy jsou základním stavebním kamenem učících se organizací. Dialog a kreativní výměna nápadů jsou klíčové pro efektivní týmové učení.


Systémové myšlení: Integrace všech předchozích prvků do komplexního chápání celku je nezbytná. Systémový přístup umožňuje organizaci lépe porozumět svému prostředí a efektivně reagovat na změny.


Know-how a Know-why:

Know-how (Jak?): Ověřování konceptů a získávání konkrétních zkušeností je důležité pro praktické učení a zdokonalování.

Know-why (Proč?): Reflexe a vytváření konceptů jsou nezbytné pro hlubší porozumění a zobecnění získaných zkušeností.


Cyklus učení:

Když dokážeme nasdílet své mentální modely, následně se podívat na situaci a reflektovat dokážeme se tak nejefektivněji učit. Organizace se učí, tak, že se zvědomí riziko, které podstoupí a následně na něj může reflektovat.


Podmínky pro efektivní učení:

Místo učení: Učení by mělo probíhat převážně na pracovišti, kde se může aplikovat na reálné situace.

Aktivní činnost: Nejefektivnější učení je spojeno s aktivními činnostmi a sociální interakcí.

Důležitost intuice a zkušenosti: Neformální zdroje učení, jako je intuice a zkušenost, jsou stejně důležité jako explicitní pravidla.

Mentální modely, reflexe a zkoumání: Mentální modely jsou představy o tom, jak svět funguje, které ovlivňují naše rozhodnutí. Reflexe a zkoumání mentálních modelů jsou klíčové pro uvědomění si vlastních předpokladů a otevření se novým pohledům.



Archetypy a Benchmarking:

Archetypy jsou modely, které pomáhají chápat propojenost světa a řešit problémy systémově.

Benchmarking umožňuje organizacím učit se z jiných organizací a přenášet jejich zkušenosti do vlastního prostředí.


Jak se organizace může učit: Získáváním znalostí, dovedností a osobním rozvojem. Společným bádáním a dosahováním cílů společně.


Tato kombinace disciplín, procesů a podmínek umožňuje organizaci adaptovat se a růst v neustále se měnícím prostředí.


ATP:





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: