ÚVOD
Jak již bylo zmíněné v předmluvě této knihy; „Žijeme v post-industriální společnosti, ve které se znalost stává stále významnějším zdrojem bohatství.“ Kniha Učící se organizace je skvělé shrnutí konceptu knihy Pátá disciplína. V obou knihách je předpokladem konkurence učit se rychleji než ostatní subjekty. A to, jak správně na to, najdete právě v tomto kratším vydání Učící se organizace od autorky jménem I. Tichá.
Knihu jsem si vybrala nejen z důvodu, že autorka je zároveň i naše vyučující předmětu UO, ale také proto, že mě zajímaly rozdíly mezi oběma publikacemi týkajících se stejného tématu, popřípadě, zda mi kniha UO přinese něco nového. Zároveň bych se nadále chtěla vzdělávat v oblasti týmové funkčnosti a spolupráce.
Každá organizace nebo firma by se měla učit z vlastních chyb a dělat všechno proto, aby byla co nejlepší. To ale nezahrnuje pouze samotný zisk. Největší hodnotou firmy jsou její zaměstnanci. Takže by se měli cítit spokojeně a do práce chodit rádi. V knize pochopíte, že musíte o své zaměstnance pečovat a zvyšovat tak jejich loajalitu. Pokud totiž z práce odejdou jinam, tak firma přichází o veškeré náklady na vzdělání, které zaměstnanci dala.
OBSAH
V teoretické části UO – od teorie k praxi se dozvídáme, že je při týmovém učení extrémně důležitá, ač se to nezdá, individualita jedince v rámci jeho znalostí. Každý tak může do týmu přispět znalostmi z jiné perspektivy. Dalším poznatkem je, že musí každé učení obsahovat nejen know-how (učení se JAK), ale i tzv. know-why (učení se PROČ). A velice důležitým poznatkem je také fakt, že k nejefektivnějšímu učení dochází právě na pracovišti, ne v učebně.
Jak se taková organizace může učit?
Zde se znovu vracím ke knize Pátá disciplína, kde je pospáno všech 5 disciplín. Vzhledem k tomu, že jsem knihu již četla, nebyly pro mě disciplíny zcela nic nového. Ale i přesto je zde uvedu s krátkou definicí u každé z nich:
1. Osobní mistroství
= schopnost uvědomovat si své vlastní předpoklady a prohlubovat svou osobní vizi
2. Mentální modely
= hluboce zakořeněné předpoklady či představy, které ovlivňují to, jak svět vykládáme
3. Sdílená vize
= schopnost udržovat společně sdílený obraz budoucnosti
4. Týmové učení
= schopnost členů týmu vést dialog, zahájit „společné přemýšlení“ a učit se z vlastních zkušeností
5. Systémové myšlení
= umožňuje porozumět hlubším souvislostem jevů, pochopit strukturní vzorce probíhajících změn
Tyto disciplíny popisují, jak se organizace mohou zbavit „poruch učení“, které ohrožují jejich produktivitu a úspěch. Tím tak umožňuje schopnost lidí dosahovat výsledků, na kterých jim opravdu záleží.
Dále se v knize definuje 10 kroků jak na cestu k učící se organizaci:
1. Vyhodnotit učení podporující kulturu organizace
2. Podporovat vše, co je pozitivní
3. Vytvářet v lidech pocit bezpečí
4. Odměňovat ochotu riskovat
5. Pomáhat si vzájemně ve spolupráci
6. Uvést učení v život
7. Formulovat si vizi
8. Uvést si vizi v život
9. Propojit systémy
10. Realizovat koncepty
Ovšem nejvíce přínosnou částí knihy pro mě bylo téma správného vytváření pozitivní atmosféry ve firmě. Dle knihy bychom se měli hlavně soustředit na:
- Zacházení s lidmi s respektem
- Dávat jak negativní, tak i pozitivní zpětnou vazbu
- Vyvarovat se ironii a zesměšňování
- Abychom mohli mít úctu k druhým, musíme ji mít hlavně sami k sobě = sebeúcta
- Respektování individuality
- Vyhovující pracovní prostředí
- Udržování hygieny (duševní i fyzická)
Dalším a posledním tématem knihy byly časté chyby, které ovlivňují chod organizace.
Jedna z nejčastějších chyb je upřednostňování jedince nad celkem. V momentě, kdy bude jedinec vnímat svou pozici namísto vnímání celkové organizace, tým se tak nemůže zrealizovat do jednotného celku. Ačkoliv za určitých okolností tým dokáže fungovat, velice často se stává, že vznikají vnitřní konflikty, které následně ovlivňují chod týmu, při nejhorším se úplně rozpadnou. Je tak důležité se nenechat ovlivnit svými emocemi a nejlépe je v těchto situacích potlačit, ač je to velmi těžké.
ZÁVĚR
Kniha pro mě byla velmi přínosnou, i když se mi těžce četla. Postupy a metody k učící se organizaci byly z mého pohledu sepsané lehce na přeskáčku, ale zároveň obsahovaly veškeré hlavní myšlenky z knihy Pátá disciplína. Nejdůležitějším bodem pro mě byla část týkající se již zmíněných 10 kroků, které už od začátku s týmem pečlivě dodržujeme, ačkoliv jsme neměli tušení, že se to takto definuje. Tento systém díky novým informacím můžeme jen podpořit a dále rozvíjet, abychom si jednoho dne mohli s čistým srdcem říci: „Jsme ten nejlepší tým!“.
Zároveň knihu doporučuji těm, kteří mají rádi rychlé a efektivní čtení s velkým obsahem informací.