Důležité myšlenky knihy
Jak se může organizace učit?
1) Získávání znalostí (know-why)
2) Získávání dovedností (know-how)
3) Osobní rozvoj
4) Společné bádání
každý z nás má domněnky, kterých se drží a nemusí být vlastně vůbec správné (dva muži jdou temnou uličkou- jeden má strach, druhý je klidný)
máme = rozdílné mentální modely (zkušenosti)
sdílením mentálních modelů – společné učení
Jakmile je vytvořen vzorec chování, strach a úzkost samy stačí k tomu, aby chování pokračovalo, i když už se nic neděje (příklad se psem, co dostával šoky v červené místnosti a nedokázal pak do červené místnosti chodit ani když šoky nebyli už prováděny) tohle se hodně projevuje kvůli našim zkušenostem a naší výchově. Je nutné se tohoto vzorce zbavit a koukat se na náš problém objektivně.
Je lepší přijít o data než o zaměstnance, protože ta mentalita lidí a jejich mentální modely jsou mnohem cennější, než cokoliv jiného. Navíc ty data už nějakým způsobem znají.
Na pracovišti probíhá efektivnější a lepší učení, než v učebně
lékem na nedostatky organizačního učení je reflexe a zkoumání
archetyp – zakotvený vzorec chování (propojením našich archetypů vzniká naše osobní chápání světa)
5 disciplín učící se organizace:
1) Osobní dokonalost– celoživotní úsilí o seberozvoj a posouvání sama sebe, učím se být tím, kým bych mohla být
2) Sdílení mentálních modelů– obohacování se a učení se ze zkušenosti ostatních, zároveň to může odbourat moje domněnky, což mi pomůže v některých případech vidět chyby a změnit moje dosavadní mentální modely
3) Sdílená vize– Vytvoření společného obrazu budoucnosti. Lidé se učí, protože sami chtějí. Pro tým je klíčová, ale od vyšších ročníků vím, že je na ní těžké se shodnout. My se shodli na cestě kolem světa.
4) Týmové učení– dialog = schopnost kreativně rozvíjet myšlenky a nápady (je rozdíl mezi diskuzí, kde si člověk stojí jen za svým)
5) Systémový přístup
16 principů podporující učení:
1) Veďte lidi k samostatnému uvažování
2) Považujte chyby za součást učení a využívejte je pro rozvoj organizace i jejich členů
3) Buďte ochotní přepracovat organizační systém a struktury
4) Dolaďujte podnikovou kulturu tak, aby podporovala učení jednotlivců
5) Podporujte proces učení jako takový, ne nutně pro jeho výsledky
6) Zachovávejte rovnost mezi těmi, kteří se učí
7) Podporujte co největší výměnu znalostí a dovedností mezi lidmi
8) Podporujte a učte lidi strukturovat jejich učení, místo abyste jim ho nabízeli už ve strukturované podobě
9) Učte lidi objektivnímu sebehodnocení
10) Podporujte svobodu poznávání
11) Respektujte různé preference v procesu učení, jako alternativní a kombinovatelné přístupy k učení
12) Podporujte poznávání vlastního stylu učení a myšlení u lidí a zprostředkujte jejich znalost ostatním
13) Rozvíjejte znalosti lidí v různých oblastech
14) Nezapomínejte na to, že aby se lidé učili nové věci snadno, musí to pro ně být logické, zábavné a motivující
15) Myšlenky a nápady se nejlépe rozvíjejí v diskuzi (Vašek nesouhlasí, protože vidí rozdíl mezi diskuzí a dialogem) spíše tedy v dialogu
16) Vše je předmětem dalšího přezkoumávání a zpochybňování
Co si z toho odnáším do praxe a hodnocení
Knihu jsem četla hlavně kvůli přípravě a splněný požadavků na zkoušky. Občas se mi těžko četla, protože stále zápasím se čtením a tato kniha potřebovala opravdu velkou pozornost, každopádně jak jsem nakonec zjistila, obsahovala spoustu užitečných informací.
Tiimiakatemia je v podstatě učící se organizace, což mě moc těší, protože mám velkou víru v její metody a hodnoty, a tak je super, že je to vlastně všechno i takhle podložené. Myslím si, že i jako tým máme našlápnuto se učící se organizaci stát, protože minimálně většina z nás má ten chtíč, což je podle mě klíčové. Díky training sessions si sdílíme mentální modely a týmově se vzděláváme, díky čtení získáváme teorii a nakonec jak už bylo řečeno, na pracovišti se učí lépe, takže i díky projektům získáváme spoustu zkušeností.
Ráda bych zapracovala jak na svém učení, tak na učení ostatních a proto se budu snažit při vysvětlování teorie učit věci logicky, motivačně, zábavně a ještě k tomu podněcovat ostatní k uvažování samostatnému. Také chci zapracovat na svém vzorci chování strachu a stresu u nových a náročných věcí. Musím si také uvědomit, že nemám vždycky pravdu a že si musím ověřovat fakta, nedělat závěry z domněnek. Také chci dodržovat všech 5 disciplín – jít si za svým lepším já, sdílet své zkušenosti a naslouchat druhým, jít za společnou vizí týmu, mít systém a vést dialogy, ne diskuze.