TVORBA BUSINESS MODELŮ
Tuhle knížku jsem četla už na jaře ke zkoušce z Provozu a hospodaření malého podniku II, protože o Od nápadu k podnikatelskému plánu jsem psala ke zkoušěce v předchozím semestru.
Tyhle dvě knížky jsou svým způsobem dost podobné, myslím, že k přečtení stačí jedna z nich, pokud člověk nechce další učebnici, ze které stejnak řadu věcí zapomene. Ale je fajn se na ně obrátit právě v moment, kdy potřebujeme jednu konkrétní věc. Proto je moje esej formou výpisků, nemám u ní nad čím rozmýšlet.
Kniha provází tvorbou byznys modelu, vysvětluje, co to vlastně je a popisuje všechny stavební kameny, kterým bychom měli rozumět, chceme-li rozjet pořádnou firmu s fungujícím byznys modelem.
Co je byznys model?
Jedná se o základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu
Kniha se dělá na 5 částí, přičemž nejzajímavější mi přišly první dvě.
První část knihy nám shrnuje 9 základních pilířů byznys modelu, které musíme znát a chápat, abychom vytvořili fungující systém.
Zákaznické segmenty – neboli cílová skupina. Je potřeba znát svého zákazníka, vědět, co jsou jeho potřeby, jak s ním pracovat. Segmenty se dají rozdělit na:
masový trh – v tomto případě svého zákazníka moc nezkoumáme a nemáme k němu vztah. Příkladem jsou řetězce s oblečením či běžnou spotřební elektronikou.
nikový trh – ten se zaměřuje na specifické a specializované zákaznické segmenty, často v dodavatelsko-odběratelských vztazích.
vícestranné platformy – zaměření se na více segmentů, které by neměly využití, kdyby nebylo té druhé skupiny (například portály airBnB – jsou pro pronajímatele i hosta)
Hodnotové nabídky – jde o důvod, proč si náš produkt/službu zákazník koupí. Naše výhoda před konkurencí, čím se lišíme.
Hodnotovou nabídku ovlivňují například tyto faktory: dostupnost, novota, design, cena, pohodlí, customizace, …
Kanály – způsoby a prostředky, jakými komunikujeme se zákazníkem, jak se k němu dostáváme.
Mohou sloužit k: Zvyšování povědomí a firmě, získání nového zákazníka, udržení stávajícího zákazníka, poskytnutí podpory, …
Vztahy se zákazníky – vycházejí z různých motivací, podle toho, jaký vztah chceme tvořit.
Samoobsluha, automatizovaná služba, osobní asistence, Individualizovaná osobní asistence, spolutvorba, komunita.
Zdroje příjmů – představuje vše, z čeho nám přicházejí peníze. Příjmy mohou být jednorázové či opakující se. Způsoby generování peněz jsou například: prodej aktiv, poplatek za užití, poskytnutí lcience, půjčení či pronájem, předplatné, reklama, …
Klíčové zdroje – popisují nejdůležitější aktiva potřebná k fungování našeho modelu.
Zdroje můžeme dělit na: fyzické, duchovní, lidské, finanční.
Klíčové činnosti – nejdůležitější činnosti, které je potřeba dělat, aby náš model fugnoval.
Jsou jimi: výroba, platforma/síť a řešení problémů.
Klíčová partnerství – partnerství jsou výhodné vazby podporující a usnadňující naše fungování. Může jít o: strategická spojenectví s nekonkurenčním subjektem, s konkurenčním subjektem ( = spolupráce), nebo o společné podniky snažící se o nové podnikatelské projekty spojením sil.
Struktura nákladů – seznam všech našich nákladů a přehled financí. Struktura nákladů obsahuje: fixní náklady, variabilní náklady, úspory ze sortimentu a úspory z rozsahu.
Na knize se mi dále líbily konkrétní příklady z praxe na známých firmách. U každého vodu byla také napsaná řada otázek, na které bychom si měli odpovědět, a tak se lépe nasměrovat k správné cestě za funkčním modelem.
Také jsem si díky ní rozšířila obzory, pochopila, že byznys plán není to samé jako byznys model, naučila se nové termíny a pokládám si nové otázky, na které budu muset hledat odpovědi.
Knihu jsem teprve čerstvě dočetla, ale ihned jí využijeme na projektu, který právě zakládáme a téma byznys modelu už se nám třese na stole.