Tvořivost a inovace v práci manažera


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.04.2022

Tvořivost a inovace v práci manažera   Milan Mikuláštík

Tvořivost a její význam je ve všech oborech. Tvořivost je důležitá při vytváření nových kulturních, technických a duchovních hodnot. A to jak ve vývoji výrobků, v reklamě, ale i při strategických úvahách. Tvořivost lze chápat i jako postoj ke světu.

 

Rozlišujeme různé úrovně tvořivosti:


·        expresivní, imaginativní, intuitivní, fantazijní, výrazová

·        řešení problémů

·        technicky orientovaná – konstrukční činnost

·        produktivní – řemeslná činnost, oblékání, zdobení

·        invenční (vytváření nové kvality ze starých prvků) – zlepšovací návrhy

·        inovační – hluboké porozumění problematice

·        reprodukční – interpretace tvůrčího díla

·      emergenční – nejvyšší stupeň tvořivosti – spojení nižších prvků do

nových souvislostí

 

 

BARIÉRY

 

Osobní zvláštnosti:

Každý jedinec reaguje a vnímá problémy jinak. Míra invence a tvořivosti je odlišná i u extroverta a introverta. Extrovert je flexibilnější a více kreativní, naopak sangvinik a cholerik jsou více tvořiví než flegmatik a melancholik. Jedinec s vyšší mírou emoční inteligence má větší předpoklady pro kreativní řešení problémů. Konzervatismus ničí tvořivost. Fyzické nedostatky jako kondice, únava, nemoc, nevhodné stravování, málo pohybu atd.


Percepční:

Jde o to, jak jedinec chápe a pracuje s informacemi, jak je dovede využít. Moc se upínáme na názory druhých a nepřebíráme iniciativu sami za sebe. Nadměrné množství informací nás vede k přesycenosti. Profesionální slepota nastává tehdy, když naše profesionální kvalifikace je pro nás vězením. Z tohoto vězení nejsme schopni vystoupit a vidět problém jednodušeji. Nevyužívání všech smyslových podnětů.


Myšlenkové:

Manažeři nesmí používat pouze logické postupy – problém ne vždy podléhá logice a množství získaných informací je omezené. Další problémy: sebekontrola, aktivní svědomí, tendence uchovávat již zaběhnuté postupy. Napodobování druhých lidí může být jak bariérou, tak inspirací. Nedostatek vůle pochybovat o věcech, které jsou považovány za samozřejmost, a vnímání skutečnosti v polarizovaném černobílém vidění svádí k volbě nejsnadnějšího řešení.

 

Emoční a motivační:

Jsme ovlivněni strachem z odporu, strachem z nezájmu, strachem z omylu, strach z riskování, strach z nového, nedostatečnou představivostí atd. Vnitřní dilema () na jedné straně zvědavost, touha po novém, ale na druhé straně také obavy ze ztráty určitých jistot, obavy z neznáma, strach z autorit, strach ze složitosti a nejednoznačnosti, strach z osobního zesměšnění, ztráty hrdosti, strach z hrozby konfliktu.

Snaha rychle vyřešit problém působí také negativně – s tímto se já setkávám v praxi docela často, že mám vnitřní pnutí a touhu problém vyřešit ihned – přijde nový email nebo někdo volá a já to chci vyřešit ihned. Neschopnost umět odpočívat.


Sociální a kulturní:

Společenské prostředí a kultura jsou významnými faktory, které můžou ovlivňovat kvalitu tvořivé práce v pozitivním směru. Nové kontakty a nové názory jsou velmi důležité pro tvořivost a kreativitu. Dostal jsem hodně nápadů jen díky tomu, že jsem s někým vedl běžnou konverzaci u které jsme si povídali co kdo dělá a čím se zabývá. Tento rozhovor jsem si večer znovu přehrával v hlavě a dostal jsem nové nápady. Říká se, že jsme průměrem 5 lidí s kterými nejvíce trávíme čas. Důsledné dodržování tradic není správné pro tvořivost. Limitace ze strany nedostatku prostředků, vybavení, časová tíseň. S tímto jsem se také setkal osobně v praxi.

 

Tvořivý člověk:

Živost smyslových zážitků a představivosti u tvořivých lidí působí motivačně, vzbuzuje hlubší zájem o objekt. Schopnost dobře pozorovat je nezbytným předpokladem pro tvořivé aktivity. Důležité je vidět do budoucna, nevnímat problém pouze v kontextu přítomnosti. Spojení smyslů může vyvolat intenzivnější tvůrčí proces. Do tvůrčí aktivity bychom měli proto zapojovat všechny smyslové orgány.

Pro tvořivost je velmi důležitá pravidelnost a rytmus! Musíme se naučit být trpěliví a zvykat si na trpělivost. To je velmi důležité pro naši práci. Cíle si rozdělovat na menší cíle a postupně je naplňovat.

 

Paměť má velký vliv na tvořivost, protože tvořivost je aktivita mozku. Dlouhodobá paměť ovlivňuje tvořivost a řešení problémů. Paměťový proces rozdělujeme na tři fáze: zapamatování, podržení a znovuvybavení.

 

Tvořivý proces vs Rutinní proces:

 

Rutinní:

·        Touha po jistotě v dosažení pozitivního výsledku.

·        Představy o situaci, postupech a cílech jsou přesné.

·        Nedochází k transformaci prvků.

·        Porovnání vede k přesnému řešení.

·        Řešení je logické a přesné.

·        Učení se je minimální.

·        Správnost a preciznost.


Tvořivý:

·        Neurčitá touha po výsledku a větším počtu alternativ.

·        Představy o situaci a řešení jsou mlhavé.

·        Transformace prvků je běžná.

·        Porovnání vede k dalším transformacím.

·        Řešení není vždy logické a bývá spíše přibližné.

·        Učení se je doprovodným jevem.

·        Chybování, nejistota a vzrušení.

 

 

Uvědomil jsem si, jaké existují bariéry tvořivosti a v praxi se na ně pokusím zaměřit a eliminovat je.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: