Tvořivost a inovace v práci manažera - kreativita


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.04.2023

Tvořivost a inovace v práci manažera   Milan Mikuláštík

Tvořivost a inovace v práci manažera

Milan Mikuláštík


Proč jsem si vybrala knihu?

Tuto knihu jsem si vybrala k získání nových znalostí a dovedností v oblasti inovace a tvořivosti, kreativity, které mohou vést ke zlepšení mé výkonnosti a kreativity pro podnikání. Kniha mi byla doporučena především pro oblast významu tvořivosti v oblasti managementu a podnikání, jak mohou podnikatelé využít tvořivost k dosažení konkurenční výhody.

 

Poznatky z knihy

Zaujalo mě především Hermanovo pojetí způsobu tvůrčího myšlení:

-       Typ A – matematický, technický, logický

-       Typ B - organizační, kontrolní, konzervativní

-       Typ C - emoční, duchovní, nadaný v hudbě

-       Typ D - inovační, vizuální, intuitivní

Těmto 4 stylům odpovídají i způsoby učení. Stylu A nejlépe vyhovuje externí učení, shromažďování a analyzování dat. Stylu B nejlépe vyhovuje praktické učení za využívání nákresů, na čtvrtku a jiných vizuálních pomůcek. Stylu C nejlépe vyhovuje interaktivní učení, životní zkušenosti nebo diskuze. Stylu D nejlépe vyhovuje učební styl interní, kdy hraje významnou roli představivost. Manažerské práci přichází nejvíce v úvahu typ B a D. Já se považuji za učící typ B a C. K učení mi nejvíce vyhovuje interaktivní učení a životní zkušenosti doplněné o vizuální pomůcky.


Bariéry tvořivosti

Důležitá zde pro mě byla hned první věta. „Neexistují netvoří živí lidé ale pouze zablokovaní kde vzniká určitá bariéra která jim zabránila tvořivost uplatnit.“ Mohou lidé kteří jsou nějakým způsobem deprimovaní a vytváří si bariéry pro tvořivost a kreativitu. Blokády mohou být trvalé ale dají se odstranit. Bariéry tvořivého myšlení můžeme rozdělit do několika kategorií:


První kategorií jsou bariéry dány osobními zvláštnostmi či způsobem chování. Na tyto bariéry může mít vliv fakt zda jsme introverti nebo extroverti. Zda jsme flegmatik, cholerik, sangvinik či melancholik. Dalším z faktorů je například ten, jaký žijeme životní styl. Zde jsme kuřáci, zda pijeme nadměrné množství alkoholu, zda jsme v nadměrném stresu, jestli jíme tučná jídla a podobně. Dalšími bariérami jsou percepční bariéry. Jedná se o způsob jak jedinec pracuje s informacemi, jak takové informace chápe a jak je dovede využít. Může se jednat o neschopnost dívat se na věci z různých úhlů pohledu. Dalšími bariérami jsou myšlenkové bariéry. Mohou se týkat různé míry intelektového vybavení, způsobu myšlení, plánovací aktivity v managementu, logické postupy. Je nutné si z pohledu manažera uvědomit že používání pouze logického myšlení nestačí. Proto by manažeři měli využívat i pravou hemisféru mozku která je emoční, intuitivní, fantazijní a podobně. Dalším možným problémem je příliš kritická povaha, převaha logiky v přístupu, vysoce vyvinuté superego, příliš aktivní sebekontrola. Napodobování jiných lidí může být bariérou ale někdy může působit pozitivně jako inspirace pro otevření nových možností. Emoční a motivační bariéry mohou negativně ovlivňovat tvořivost v podobě strachu, odporu, nezájmu. Strach že selžeme nebo se dopustíme omylu. Strach z riskování Šárka strach z odmítnutí, strach z nového. Společenské prostředí a kultura jsou významným faktorem které mohou ovlivňovat kvalitu tvořivosti. Egoistické prosazování vlastních názorů a názorů ze strany jiných, zvýšená kritičnost, odchylování tradic a zaběhlých postupů, konzervativní přístup.


Techniky je tvůrčí práce

Žádná z tvůrčích metod se nepoužívá samostatně. Jedna navazuje na druhou a nebo se zkouší více metod po sobě.

1.    Banka nápadů - metoda na shromažďování alternativních nápadů které získáváme od účastníků. Nápady se píší na malé kartičky shromažďují se na jedno místo odkud jsi ostatní kartičky berou a snaží se dotvářet nápad v důsledku inspirace. Účastníci by měli být uvolnění, každý účastník by měl na začátku dostat 20 kartiček nápadů. Cílem metody je vymyslet co nejvíce nápadů které umožní vyřešit daný problém, způsob řešení je čistě na účastnících. Následuje diskuze a nejlepší nápad se vybere k realizaci.

2.    Brainstorming - nejznámější technika tvořivé práce ve skupině. Úkolem je vyprodukování v krátkém čase co nejvíce originálních řešení daného problému.

3.    Inverzní brainstorming - jedná se o variantu běžného brainstormingu. Běžný brainstorming začíná s problémem a hledá pro něj řešení. Oproti tomu inverzní brainstorming začíná s určitou situací a hledá potenciální problémy které by mohly situaci ohrozit. Tento brainstorming jsme využívali v týmu. Oproti běžnému brainstormingu jsme našli mnohem více řešení a přístupů k řešení problému.

4.    Swot analýza - určujeme silné stránky a slabé stránky jako vnitřní charakteristiky firmy. Příležitosti a hrozby jsou charakteristiky prostředí které na podnik působí.

5.    Osborův seznam - Technika která hledá odpovědi na stanovené univerzální otázky. Seznam otázek je vytvořen jako prostředek k získání nových nápadů z již existujících myšlenek.

6.    Metoda CAMPER - slouží při provádění změn u již existujícího produktu jako přímé návrhy nebo jako podklad inspirace pro pozdější změny. Zkratka vyjadřuje modifikace které jsou používány jako pracovní nástroj – nahradit, kombinovat, přizpůsobovat, upravit, zvětšit, použít jinak, odstranit, obrátit, přeskupit.

7.    Synektika - jedná se o metodu podobnou brainstormingu. Jde o generování ale také o hledání řešení rozhodování a vyžaduje samostatnější přístup členů skupiny.

8.    Ozřejmování - technika sloužící k uspořádání většího počtu alternativ do smysluplných kategorií.

9.    Třídící matice nápadů - jedná se o volbu mezi alternativami. Srovnáváme nápady podle 2 kritérií. Tvořivost atraktivita oproti inovaci a praktičnosti.

10. Lotosový květ - metoda řešení problémů. Hlavní myšlenka je vepsána ve střední části obrázku. Okvětní lístky kolem středního čtverce slouží k zápisu odvozených nápadů z hlavního tématu.

11. Anonymní posuzování

12. technika Philips 66

13. muset – chtít - Technika umožňující obecně třídit možnosti na podstatné nepodstatné, pozitivní a negativní, na užitečné a neužitečné, dílčí a komplexní a podobně. Muset znamená vysokou důležitost a prioritu. Chtít jsou možnosti které můžeme považovat za méně důležité.

14. analýza silových polí - snaží se podchytit protichůdné síly které negativně působí na různé situace ve firmě nebo na inovační změny

15. mentální mapy

16. ALUo - Slouží k analýze, rozvoji a zdokonalování příležitostí.

17. Fishbone - pomáhá nám strukturovat procesy určením příčin vzniku a problémů, které se objevují. Umožňuje příčiny zkoumat do hloubky a v souvislostech. Zaměřuje se na příčiny, nikoli na příznaky.

18. Tilmag - tvůrčí pracovní nástroj, díky kterému pracovníkům identifikuje nejdůležitější prvky, které jsou nezbytné pro ideální řešení problému. Východiskem je ideální řešení ideální stav.

Knize se dále objevuje několik dalších technik které můžeme využít pro řešení problémů, generování nápadů, hledání nejlepšího řešení, implementace nebo pro zhodnocení a kontrolu.


Individuální a týmová tvořivost

přednosti individuální tvořivosti:

-       eliminovány tendence k předčasnému hodnocení

-       jedinec je pružnější v asociačním myšlení

-       jedinec je schopen větší koncentrace na řešený problém

přednosti skupinové tvořivosti:

-       otevřená diskuze mezi členy týmu

-       možnost inspirace které poskytují jiným členové týmu

-       příležitost pro vzájemné učení

-       možnost vzájemného motivování mezi sebou a větší zájem o úkol

-       nevýhody týmové tvořivé práce může být například sociální tlak v podobě skupinového myšlení nebo vyvolání pocitu nadřazenosti týmu nad jednotlivci.


Týmový duch – principy:

-       zavedení dialogu - sdělování názorů bez toho aniž bychom měnili myšlenky druhých, nepřerušovat přemluvení jiné, neskákat do řeči, pozorně poslouchat

-       vyčištění myšlení - žádná zaujatost

-       musí být upřímný

-       důležitá je kolegialita - vnímat sebe i jiné jako sobě rovné

-       důležité je složení skupiny a prostředí

-       hravost a smysl pro humor


ATP

Kniha pro mne byla velmi zajímavá a měla jsem z ní radost! Četla se velice hezky.Zaujala mě především kapitola o technikách. Některé techniky jsem si zopakovala a připomněla jsem si jejich využití v dosavadní praxi. Některé techniky pro mě byly nové, složitější než které jsem doposud používala.

Chci odstranit své bariéry tvořivosti. Zjistila jsem, že mými bariérami tvořivosti jsou především kritické myšlení, strach z neúspěchu, nízká sebedůvěra, roztěkanost a podobně. Pryč s tím!



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: