Tiimiakatemia - How to Grow into a Teampeneur


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.10.2022

How to Grow into a Teampreneur   Timo Lehtonen

Kniha nám byla doporučena jako stavební kámen pro začátek prvního semestru v TAPu.


KEYWORDS: HC, TS, Coach, BG, team members, Belbin’s Test, Forest&Back, Rocket Model, Brand Model, Canvas Model, Portfolio


TÉMA: Kniha nastíní život a fungování v Tiimi, metodiky a také podstatné body, o kterých jsme neměli tušení. V prvních částech naleznete úvod do světa TAPu, objasní vám například význam a souvislosti s Belbinovým testem, nebo také jednotlivé funkční skupiny v týmové společnosti.

Autorova kniha slouží jako příručka pro každého Teampreneura.


„Be motivated by your own personal interests and benefits.“


Tiimiakatemia – „rules“:

-        no knocking on doors (openspace)

-        not a school – it’s a workplace

-        the individual’s responsibility

-        pro-activity

-        cooperation

-        learning BY DOING


TRAINING SESSION (Dialogue):

-        answers like „Yes/No/It’s all right“ do NOT lead anywhere

-        two opposite opinions or views can create inovations

-        purpose: share the knowledge/experiences

-        structure: check-in, check-out, agenda, headlines, preparation

1.     Listen

2.     Respect

3.     Wait

4.     Talk


DIALOGUE:

-        Coach lead the TS (responsibility)

-        ability to fully listen (opportunity to listen and THINK together)

-        points: consistent action, flexible structures, foresee problems, comfy atmosphere, safeplace


THE TEAM CONTRACT (= shared ground rules):

-        Responsibilities

-        Leadership

-        Working hours

-        Assistance

-        Resolving conflicts

-        Breaking the rules

-        Rewarding (team value)

-        The purpose of the Team

-        Team’s Skill Profile


PORTFOLIO (all materials in one):

-        essays

-        project reports

-        Motorola reports (pre/post)

-        Learning contract

-        rada: pracovat na 2 portfoliích zároveň: první jako složka dokumentů, druhý jako hlavní oficiální „portfolio for best productions“


MEMBERS:

Team Learner – skills I ned to be able to learn:

-        personal learning skills

-        Skill Profile (21 skills) – areas to focus on (human thinking is collective)

-        self-initiative

Team Leader – skills of leading myself, project and the team:

-        can not lead others if you can’t lead yourself

-        ability to plan/lead projects – guide the development

-        be sensitive to people’s emotions, be available (Friend Leadership)

-        responsibility

-        motivated

-        diligent, discipline

-        Management group (cooperation) – responsibility for the course of the team company

Teampreneur – skills you need to run a team company:

-        marketing skills (pricing, communication, distribution, strategies, recources) + ATP

-        networking skills (personal/business relationships, ppl conecting)


THE LEARNING CONTRACT:

1.     What skills the learner want to learn

2.     How will learn

3.     How will apply them to the team’s work

4.     How long the learning will takes

5.     How the learning will be evaluated



Doporučená literatura:

-        The Alchemist

-        How to Win Friends and Influence People

-        The Monk Who Sold His Ferrari

-        Johanson’s The Medici Effect

-        Chaos of Leadership, or Leadership of Chaos?



ZÁVĚR:

Poznatky z knihy vnímám jako velice přínosné. Čtení mi zodpovědělo mnoho otázek, které se mi honily hlavou.

Velice pěkně byla znázorněna a popsána cesta vývoje týmu – Team Development Stages – během které se snažíme dostat až do ideálního stavu – The High Performace Team. K tomu se váže mnoho náležitostí, které by týmy měly plnit pro dosažení ideálních hodnot. Během naší tříleté cesty je nutné evidovat každý provedený krok/vývoj pro následnou zpětnou reflexi své cesty – kam jsme se posunuli… 

Pro progresivní posun je však důležité se držet doporučených (osvědčených) metod a postupů zmíněných v knize.

Kapitola 4.3 The Magic Formula of Marketing je také velice přínosná – poskytne vysvětlení zkratek 4P, 4E, 4Y, 4S a K.


„YOU CAN MAKE WRONG DECISIONS, BUT YOU LEARN FROM YOUR MISTAKES.“ Don’t stop. Keep on working.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: