DE BRABANDERE, Luc a Alan INY. Thinking in New Boxes: A New Paradigm for Business Creativity. 2013. Random House USA. ISBN 9780812992953.
Důvod přečtení:
V bance esejí jsem v rámci portfolia neměl dostatek jednoznačných knih k tématu kreativity a tak jsem si sehnal tuhle knihu.
Myšlenky knihy:
Škatulkování je lidské - každý člověk přirozeně přemýšli tak, že vše kategizuje do ruzných škatulek.
Neškatulkovat nestačí - pokud chcete přijít na něco opravdu průlomového, tak se zaměřte na zpochybnění existujících škatulek, nebo na vytvoření nových.
Nechte si i špatné nápady - pro správnou divergentní fázi přemýšlení je vhodné si nechat myšlenky i které vám nedávají v tu chvíli smysl, přijdou vám hloupé nebo třeba i pobuřující.
Přehodnocování škatulek je neustálá práce - pokud se budete neustále zabývat přehodnocováním svyých škatulek, tak budete mít otevřenou mysl ke všemu.
,,You have to be free in order to create, but you must first recognize you are a prisoner in order to break free.”
Pět kroků pro úspěšnou kreativitu -
1) zpochybni úplně všechno
Žádný nápad není dobrý navždy. Bez ohledu na to, jak geniální, jak odolný, jak nápaditý, jak včasný a účinný je, každá krabice, kterou vymyslíte, bude mít prospěch z toho, že bude upravena, vylepšena a nakonec nahrazena.
2) prozkoumej co je možné
Během konvergence začněte převádět myšlenky do reality a nesnažte se pouze vytvářet další a další nové nápady.
3) diverguj
Vytvářejte nové škatulky otázkováním sama sebe na cokoliv
4) konverguj
Při konvergenci přesuňte své myšlení z kreativního na analytické. Zhodnoťte své nápady.
5) Neúnavně přehodnocuj
Vymýšlením inovativních nápadů proces nekončí. Žádný nápad nezůstane na špičce navždy. Chcete-li zůstat úspěšní, inovujte dál. To znamená neustále přehodnocovat své škatulky a vědět, kdy je vyměnit.
Představy o více budoucnostech - jednou z užitečných aplikací pěti kroků je vytváření scénářů. Představte si možné, ale neočekávané budoucnosti.
Vstupy, jako například trendy - vzpomeňte si na dlouhodobé globální trendy, jako je rozvoj sociálních sítí, změna klimatu…
Divoké karty - představte si okolnosti, které jsou sice nepravděpodobné, ale mohou mít na určitý trend zásadní vliv.
Proměnné - vymyslete reálné situace, ve kterých by se vámi identifikované megatrendy mohly projevit.
Hypotézy - udělejte brainstorming, co by se mohlo stát v každé z vámi předpokládaných situací.
Různí lidé na různém místě - při vytváření nových boxů zapojte lidi různého věku, pohlaví, původu a perspektivy. Skupina může být velká nebo malá, ale je důležité "zachytit sílu více myslí", aby vznikla co nejširší škála nápadů. Pořádání schůzky mimo obvyklé pracoviště pomáhá stimulovat kreativitu. Zapojte hlavní rozhodující osoby - ale vyzvěte účastníky, aby odložili stranou rozdíly v nadřízenosti a respektovali všechny nápady, které se přelévají, bez ohledu na jejich zdroj.
Praxe:
Zatím jsem nestihl přenést know how knihy do praxe. Práce se škatulkami je mi ale velmi blízká a přijde mi, že mi myšlenky této knihy při další kreativní práci velmi pomohou.