Proč jsem si knihu vybral?
Leadership mě provází od prvopočátku studia v Tiimi, většinou každé TS se dostaneme k tématu nějakého leadershipu, nebo vedení lidí. I já si stojím za myšlenkou toho, že leadership je všude kolem nás a jedná se o sklil, který v životě může být klíčový.
Main points;
Vytvořte cestu
Vůdci by měli jednat tak, jak by chtěli, aby s nimi bylo jednáno. Převážně v hodnotách a hlasem, jak se co komunikuje.
Cestu by měli tvořit ale všichni pracovníci, prostě se chovat k sobě s úctou.
Lídr by měl být příkladem. V kavárně jdu příkladem také ostatním baristům a dle mého to ukazuje možnost, že kdyby cokoliv potřebovali, mohou se na mě i tak obrátit.
Inspirujte společnou vizi
Inspirujte ostatní ke stejné společné vizi a na to tvořit cíle, které jsou důležité pro naplnění vize v organizaci.
Měňte proces
Podpora inovací a změn v organizaci, jak z hlav lídra, tak také i samotných zaměstnanců. Nebát se experimentovat a riskovat v rámci možností.
Kavárenský průmysl na inovacích stojí. Za mou praxi jsem pracoval v několik kavárnách s odlišnými přístupy k nápadů od svých baristů. I já osobně zastávám princip nápady zaměstnanců společně prodiskutovat, nebo je dokonce i implementovat. Díky tomu si zaměstnanec více váží své práce, vylepšil nějaký proces a také napomohl k prosperitě dané kavárny. Je důležité teda tento princip podporovat a najít lidi, kteří se toho také nebojí.
Povzbuzujte ostatní, aby jednali
Podporovat spolupráci, snažit se zapojit ostatní a vybudovat vzájemný respekt.
Napadá mě tady myšlenková vizualizace každého zaměstnance (pokud v male firmě do 10 lidí.) s jeho soft skills a zaměřením, společně s jeho kontaktem.
Povzbuzujte srdce
I malé uznání jednotlivce dokáže dělat divy pro motivaci a morálku týmu.
Co by měl leader teda být:
- Upřímný
- Vidět do budoucnosti
- Inspirací
- Komunikativní
- Férový
- Přímý
- Podporující
- Spolehlivý
Co jsem si uvědomil?
To, že je kniha rozdělena na kapitoly zmíněné výše mi pomáhalo se v ní lépe orientovat. Zároveň se samotnými myšlenkami souzním, protože většinu jsem již zažil, nebo se snažím podporovat v kavárně.
Sice to zní jako nějaká dokonalá pohádka, ale nemyslím si, že je tak komplikované jednotlivé myšlenky aplikovat do praxe. (Jak jsem již psal, některé již v kavárně aplikuji.)
Těším se na dobu, kdy budu mé aplikování v kavárně aplikovat 100% a soustředit se na celkový provoz kavárny a leadershipu zaměstnanců v ní.
Lídrem se může stát kdokoliv, je ale důležité naučit se a praktikovat výše zmíněné zásady (i sám autor zastupuje tuto myšlenku). – já bych k tomu ještě přidal praxi.