Podle autorů efektivní leader není nezbytně ten, kdo je nejvíce na očích nebo má nejvíce autority, ale ten, kdo podporuje týmovou práci a umožňuje členům týmu projevit jejich silné stránky. Zároveň by se měl snažit podávat návrhy.
Je důležité sestavit tým z lidí s doplňujícími dovednostmi, vytvořit jasnou a sdílenou vizi, podporovat vzájemnou odpovědnost a pravidelně komunikovat a hodnotit pokrok.
1. Working Group
Skupina, pro kterou neexistuje zásadní potřeba nebo příležitost zvýšeného výkonu. Členové primárně interagují, aby sdíleli informace a aby činili rozhodnutí, která pomáhají každému jednotlivci plnit jejich vlastní oblast zodpovědnosti. (Nicméně i tyto týmy mohou být užitečné a dostačující).
2. Pseudo-Team
Mohla by pro ně existovat zásadní potřeba nebo příležitost zvýšeného výkonu, ale nesoustředí se na kolektivní výkon a nesnaží se jej dosáhnout. Nemají zájem o formulaci společné vize nebo cílů, i když se můžou nazývat týmem. Pseudo-teams jsou nejslabší ze všech skupin z hlediska dopadu na výkon.
3. Potential Team
Pro potencionální tým existuje potřeba zvýšeného výkonu a skutečně se snaží o zlepšení svého výkonu. Často však potřebují ještě ujasnit jejich vizi, cíle a mít více disciplíny. Nejsou kolektivně odpovědní. Potencial teams jsou v organizacích rozšířené.
4. Real Team
Jejich dovednosti se doplňují, mají společnou vizi, cíle a pracovní přístup a vzájemně za ně nesou zodpovědnost.
5. High-Performance Team
Tým, který splňuje všechny podmínky Real teamu a jejíž členové jsou navíc zavázáni osobnímu růstu a úspěchu ostatních členů. Tento závazek obvykle přesahuje tým. Když selže jeden = selžeme všichni.
ATP
Kniha mi poskytla zajímavé informace o různch týmech podle autorů. Myslím si, že v bývalém projektu pod školou – Taistella, jsme měly vizi silnou a díky tomu jsme měly s mojí spolupracovnící velkou motivaci na něm pracovat. Noapak v SERENE tak silnou vizi nemáme a myslím si, že se to na výkonu občas odráží. V obou projektech podporujeme vzájemnou odpovědnost a snažíme se i komunikovat a hodnotit pokrok, nicméně i na tom můžeme zapracovat. Myslím si, že se ale moc nedoplňujeme v našich dovednostech, jsme totiž každá zaměřená na podobné oblasti – marketingu a kreativity, nicméně alespoň v tomto oboru se odlišujeme v zaměření a dovednostech (copywriting, grafické práce, tvorba webových stránek, nastavení reklam, network, střih videí apod.) V týmu JBS pro nás sice bylo těžké najít společnou vizi, ale některé tipy v knize jsme se v průběhu studia snažili aplikovat (experimentování, zodpovědnost, různé výzvy v podobě BG apod., podpora otevřené komunikace atd.) Myslím si, že jsem podle definic autorů byla ve „working teams“, „pseudo teams“ nebo „potencional teams“ a k „real teams“ se někde někdy přiblížila. Kniha byla obecně zajímavá a věřím, že poznatky z ní využiji.