Proč jsem si knihu vybrala:
Knihu jsem si přečetla v rámci přípravy na TS s tématem Rocket model. Kniha totiž obsahuje detailní popis jednotlivých částí Rocket modelu a je tedy takovým návodem, jak na to. Kromě RM autor knihy, Johannes Partanen, zakladatel Tiimiakatemia a její metodiky, popisuje ATP model, Skill profile, a jiné nástroje, které v Tiimi využíváme (nebo aspoň bychom měli).
Obsah:
Kniha je rozdělená do 3. částí
Těmto částem předchází předmluva, kde Johannes popisuje zrození Tiimiakatemia, kdy, kde, kdo, proč a cíl.
1.Rocket model
Rocket model vznikal 10 let, za procesu, kdy Johannes sbíral všechny nápady a techniky do jednoho sešitu a jak sám píše “Before all the pieces fell into place.”
Dřív se model jmenoval YRSY Model (yritajyyden synnytysmali = entrepreneurship creation model). V roce 2002 se zrodil název Rocket model, díky jeho vzhledu.
Model popisuje cestu a vývoj Teampreneura, kouče i vztahu Teampreneura k zákazníkovi od začátku do konce 3. ročníku v Tiimi.
Slouží k tomu 14 procesů, které jsou rozděleny na 3 levely, kterých by se mělo dosahovat každý rok a Týmy za ně odstávají tzv Stickery.
2.The Applying Theory to Practice (ATP) Model
Reflexe je jeden z nejdůležitějších nástrojů při učení. Jedině z chyb se můžeme učit a posouvat a proto je důležité si každou svou aktivitu zaznamenávat, reflektovat na ní, zvědomovat si ji a opravdu mít vše černé na bílém.
V knížce je popsán smysl a systém ATP modelu, co vše zahrnuje a kde ho používat.
Základem pro ATP model jsou reflection papers, které sepisujem ke každé akci, kterou podniknem.
Před založením projektu sepíše projkťák Pre-Motorolu - to je dokument obsahující odpovědi na 5 následujících otázek:
Tyto otázky pomáhaji k definování projektu.
BoB (Book of Books)
Jelikož model ve svém názvu jasně zahrnuje teorii, je důležité teorie vyhledávat. Podle toho, co se zrovna potřebujeme naučit nebo v čem se chceme zlepšit, vyhledáváme knížky a k tomu nám slouží Book of Books. Seznam 374 knih, které pomáhají rozvinou všechny dovednosti v Rocket modelu (tedy dovednosti Teampreneura a kouče).
Jak název ATP napovídá, knihy nám slouží jako teorie, kterou následně zkoušíme v praxi.
Learning Contract, Reading plan
Další důležitou součástí ATP modelu je Learning Contract, který si každý Teampreneur tvoří na začátku každého semestru. Zde každý shrne, kde se teď nachází, co by se chtěl dál naučit a čeho by chtěl dosánout. Learning Contract je tedy takovým vodítkem na co se zaměříme a tedy, které knihy a teorie si přečteme a vyzkoušíme.
Z toho se poté tvoří Reading plan, kde si Teamprenuer naplánuje, které knihy chce přečíst, aby se zdokonalil ve zvoleném tématu, zároveň zahrne knihy z Rocket modelu a dbá, aby splnil 40 čtecích bodů za rok.
Z každé knihy se poté píše esej, na základě které Teampreneur získá již zmíněné body. Knihy jsou obodovány podle přínosu a obtížnosti od 1 do 3 bodů.
3.Tools to Make the Team Coach’s Job Easier
Skill profile
Nástroj, který slouží Teamperneurovi ke zlepšování dovedností jako je učení, leadership a podnikání. Díky Skill profilu se dá sledovat a analyzovat, kde se Teampreneur nachází a které dovednosti potřebuje zlepšit, aby se posunul dál.
Skill profile se skládá z 21 dovedností a 5 levelů. Každý Teampreneur by měl na konci studia odcházet s minimálně 3. levelem u každé dovednosti.
Tiimiakatemia passes
Leadership pass
Slouží k zaznamenání absolvovaných programů, projektů či pozic, které pomáhají budovat leadership dovednosti. Tyto aktivity jsou obodovány a Teampreneur jejich absolvováním body sbírá.
Při nasbírání 20 bodů se Teampreneur stává “Tiimiakatemia qualified leader” a po dosažení 38 bodů získá certifikát “Expertus Magnificus”.
Diversity pass
Tento pas doplňuje Skill profile a Leadership pass. Pomáhá Teampreneurovi experimentovat, zkoušet nové věci a získat dovednost být komfotním v nekomfortu.
Tento pas zahrnuje 22 dovedností, nad kterými se můžeme zamyslet, vyzkoušet a posouvat tak hranice naší komfortní zóny.
Cross-Fertilization pass
Monitoruje cross-fertilizace Teampreneura, které by měl ukutečnit, jak u vyšších, tak nižších ročníků.
Role v týmu
Na závěr kniha jasně definuje role v týmu a jejich kompetence a pravomoce.
Team Leader, Financial manager, Account manager, Coomunication manager, Rental Team Leader, Project manager.
Můj pohled na knihu:
Na jednu stranu si říkám, že škoda, že jsem/ jsme (celý tým), si knihu nepřečetli dřív, jelikož kniha už počítá s naplňováním Rocket modelu od první chvíle v Tiimi. Na druhou jsem moc ráda, že jsme si ke knize našli cestu přirozeně, z potřeby a chtění se víc dozvědět o metodice a naplnit tak potenciál, který Tiimi nabízí.
Při čtení mi začalo do sebe vše víc zapadat a vidím lépe spojitosti jednotlivých aktivit, které v Tiimi děláme. Už to nejsou jen věci, které musíme, ale věci, které chceme, vidíme v nich smysl, k čemu slouží a kam nás dokážou dovést.
Po přečtení knihy se zároveň cítím motivovaná a úzkostná, jelikož se může zdát, že jsem přišli o půl roku, kdy jsme mohli už dávno naplňovat všechny možné věci v knize zmíněné. Ale vím, že by to vlastně nebylo možné, bez mindsetu, ke kterému jsme se přitozeně dostali teď.
Co se týče informací v knize, jednak mi byly osvětleny ty, o kterých jsem věděla a už je plnila, ale dozvěděla jsem se i o dalších nástrojích, o kterých jsem před tím ani v naší Tiimi neslyšela. Například jsem se dozvěděla o pasech, které bychom měli využívat a sbírat body za své aktivity. Myslím, že to nikdo u nás ještě nepoužívá a možná by stálo za to, zkusit pasy přizpůsobit našim podmínkám a vytvořit si tak další hnací motor pro experimentování.
Oblíbené části a myšlenky:
,,If you don’t like a book you started reading, STOP reading and replace it with something more interesting.” - Johannes Partanen
“We must be the change we wish to see from the world. That requires us to be courageous and single-minded.” - Gandhí
Závěr a hodnocení:
Jedna ze základních knih pro pochopení Tiimi a toho, co se tu učíme a jak.
Každý nový Teampreneur (a zřejmě i někteří satrší) by si knihu měl přečíst.
Je skvěle srozumitelně napsaná a ještě si u tho procvičíme angličtinu.
10/10
ATP:
Co se týče Rocket modelu, krom přečtení knihy jsme mu věnovali s týmem celé TS, kde jsme si dovysvětlili a ucelili informace o tom, jak model funguje. Hlavním důvodem, proč jsme toto začali, byl jednak impuls od koučky Monči a Míši, které si daly za úkol rozjet Rocket model u týmů, aby se plnil, jak má.
Zároveň jsme si s týmem na našem druhém cabinu stanovili vizi být “high performance týmem” a cílem, který nás k této vizi dostane je pněni Rocket modelu.
Na TS jsme si stavili akční kroky, se kterými začneme, abychom na konci dosáhli nebo se přiblížili k dosáhnutí prvních stickerů.
Například: