The Team Academy: a true story of a community that learns by doing


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.02.2022

The Team academy: a true story of a community that learns by doing   Niina Leinonen, Johannes Partanen, Petri Palviainen

Proč jsem si vybral tuto knihu?

Tuto knihu jsem měl pravděpodobně přečíst úplně na začátku studia než skoro ke konci mého studia (věřím, že ho úspěšně dokončím). Na druhou stranu mohu lépe teď popsat a reflektovat na koncept a průběh našeho společného učení a podnikání a mého osobního učení a podnikání.

 

Team Academy mě naučila, co to je zpětná vazba. Tuto esej tedy napíšu z pohledu toho, co je to Team Academy a z pohledu vlastní zpětné vazby na to, jaké chyby já osobně při učení dělám a jaké chyby dělá většina mých kolegů.


Dále zde uvedu rozdíl mezi výukou v Team Academy a výukou na ZŠ, gymnázium a běžné VŠ.


Na začátek bych rád řekl, že jsem rád, že jsem se rozhodl pro tento obor. Bez něj bych pravděpodobně nikdy nezačal podnikat, možná až o několik let později.


Samozřejmě všechno nové má své mouchy a nikdo není dokonalý, to se projevilo i v tomto novém konceptu. Ovšem všichni děláme chyby a důležité je se stále zlepšovat a měnit flexibilně procesy. Další věcí je osobní zodpovědnost každého studenta.

 

Co je to Team Academy?

TA je finský koncept vzdělávání založený

Nejdříve se musíme naučit vést sebe, pak můžeme vést ostatní.

 

1)     Learn to know – basic knowledge, learning to learn, ability to specialize

2)     Learn to do – ability do apply and commoditize knowledge

3)     Learn to live together – ability to learn and work in a team

4)     Learn to be – responsibility to develop as a human being

5)     Learn to select – values, views, wisdom



Co si odnáším z projektového řízení? REFLEXE

Mnoho lidí se nadchne pro nějaký projekt, vstoupí do něj například 6 lidí a po chvíli z projektu velmi rychle začnou lidé odcházet. Když jsem si toho všiml poprvé, nepřišlo mi to zvláštní. Ovšem po druhé, po třetí, po čtvrté atd. jsem si začal říkat, že se zde objevuje pravděpodobně nějaký pattern. Tento vzorec se objevoval z těchto důvodů:


·        Mnoho lidí na málo práce: Příklad: Na zařízení stánku s párky stačí dva lidé, ovšem v projektu jich bylo 6. Co se v tomto případě stane? Není možné práci rovnoměrně rozdělit mezi těchto 6 lidí, to znamená, že někteří členové projektu budou mít minimální práci na projektu. Tím postupně opadne jejich zájem a motivace podílet se na projektu.

 

·        Majitelé (management) vs. rádoby Zaměstnanci: Další vzorec, který jsem zaregistroval, spočíval v tom, že každý chtěl být v té roli podnikatele, toho, který to vše vede a zařizuje (majitele). Jakmile někdo zjistil, že v projektu bude muset vykonávat pozici, která mu přišla nezajímavá (zaměstnanecká), ihned projekt opustil. To z mého pohledu souvisí s předešlým bodem. Do firmy se přeci nemůžou stále nabírat majitelé, musí se logicky nabírat zaměstnanci v určité hierarchické struktuře. Pokud ovšem v TA se všichni považují za podnikatele, nemohou vznikat projekty, kde chce být 10 lidí v roli majitele. To musíte mít opravdu velkou firmu s velkým kapitálem, aby do ní mohlo vstoupit tolik majitelů, toto nedává smysl a v TA by to mělo být lépe komunikováno.

 

·        Právní stránka vs. realita: V Team Academy jsme na začátku rozděleni do menších týmů, kde se nás nachází cca 12 až 16. Jsme rozděleni do týmů dle týmových rolí a dalších osobnostních testů. V tomto týmu, kde se poprvé vidíme s lidmi, které jsme nikdy předtím neviděli, zakládáme obchodní korporaci typu družstvo. Je zajímavé sledovat založení společnosti v takovém to počtu lidí, kteří se neznají. Je to určitě dobrá zkušenost. Problém z mého pohledu nastává, když vznikne projekt, kde se nachází členové z dalších týmů. V této fázi dochází k tomu, že členové neví, na jakou společnost fakturovat, na jakou nakupovat zboží a služby, jednoduše řečeno, začíná v tom být pěkný zmatek, co se týká financí a administrativy. Já osobně nemám problém být součástí crossfertilizačního projektu, ovšem moje motivace brzy klesá se na tomto projektu podílet, jelikož ho nemám majetkově pod kontrolou, a to právě z tohoto důvodu. Mnoho studentů má problém pochopit, jak to následně majetkově bude fungovat, když budou v nějakém projektu, který je namíchaný z více lidí z různých týmů. Právně je to tak, že podniká jen jedno družstvo, v kterém lidi, kteří nejsou zapsání, vlastně vůbec právně neexistují. Pravda je ta, že většina projektů je zakládána z důvodu, abychom se něco naučili, ale velkou roli zde hraje také motivace. A pokud není majetkově vyřešeno, jak se bude podnikat, je to z mého pohledu problém, který všechny brzdí. Do začátku by možná bylo lepší, kdyby všichni byly pouze OSVČ.

 

·        Došel jsem k názoru a poznání, že nejlepší je podnikat buď zcela sám, nebo ve dvou lidech. Když podnikáte ve dvou lidech, máte neustále někoho při ruce, který přemýšlí nad všemi problémy, které se řeší. To znamená, že jsou vždy dva úhly pohledu na řešení a ne pouze jeden pohled.

Došel jsem k názoru, že mnoho studentů je zmatených z těchto bodů, které jsem zde vyjmenoval. Jsem rád, že jsem osobně dospěl k tomuto poznání. Bylo by dobré toto poznání šířit mezi další studenty.


Rozdíl mezi výukou na ZŠ a gymnázium vs Team Academy:

Dneska si už vlastně nedokážu představit znovu studovat na gymnázium. Uvědomuji si, že jsem studoval věci, které jsem opravdu vůbec studovat nechtěl a považuji to za ztrátu času. Jedna věc je studovat a být vzdělaným, druhá věc je praxe a využití naučené věci v praxi.


Já se budu v budoucnu učit už pouze tak, že když se budu chtít naučit nějakou novou věc, nejdříve si o ní něco přečtu, tak to dělá například i Bill Gates. Následně se zapíšu do nějakého kurzu, kde bude teorie propojená s praxí. Následně sám nové zkušenosti využiji v praxi a budu reflektovat, co se mi povedlo a co se mi nepovedlo a co mohu zlepšit.


Na ZŠ a gymnázium nás nikdo neučí to, že musíme přijmout vlastní zodpovědnost za vzdělání. Nabité teoretické znalosti se skoro vůbec nepřenáší do teorie, vyjma předmětu Informační technologie a Angličtina, co si osobně vybavuji. Matematika taky není vyučována na reálných příkladech z praxe, což mě zpětně velice mrzí. Nerozumím tomu, proč jsme se na gymnázium neučili dovednostem v prezentování, dovednostem v podnikání, dovednostem v projektovém řízení. Pouze jsme hltali nějakou teorii, napsali test a to bylo vše. Opravdu by se tento koncept výuky měl změnit, protože je to špatně. Během celého gymnázia mi nikdo nevysvětlil žádnou podstatu podnikání a fungování obchodu.

V Team Academy jsme nuceni předkládat prakticky nabyté dovednosti a znalosti. Což osobně velice oceňuji, jelikož ten, kdo praktické znalosti nemá, nemůže postoupit do dalšího ročníku.

 

 

Co nám dle mého názoru nejde v Team Academy?

Nejde nám přeměňovat projekty v reálně prosperující podnikání, které by nás uživilo.

Nejde nám dobře sdílet znalosti a zkušenosti nabyté v praxi.

 

Pracovní prostředí:

Pochopil jsem, že je velmi důležité mít klidné prostředí na práci a zároveň tvůrčí prostředí na práci. Na jedné zákaznické schůzce jsem si všiml v kanceláři, že nemají volné zdi, na všech zdech byly tabule pro zaznamenávání úkolů do projektů.

 

Zajímavé informace:

V Team Academy by se měl každý naučit hodnotit se za svůj výkon sám, stanovit si sám, co se chce naučit a čeho chce dosáhnout. Nejlepší hodnocení přichází od zákazníka, následně od kouče.


Ve Finsku v prostorách, kde sídlí TA, mají pronajmuté své kanceláře reálně fungující firmy, tudíž je zde propojená škola s reálnými podnikatele a žáci se tak od těch podnikatelů mohou rovnou učit, povídat si s nimi či s nimi navázat jakoukoliv spolupráci.


Experimentování a testování je nejdůležitější věcí při učení se.


Eseje píšeme proto, abychom rozvinuli vlastní vyjadřující schopnosti a uchovali vlastní myšlenky, které nás díky knize zaujali.


Osobní názor:


V knize se píše, že po studium budeme experty na danou problematiku. Tak to já určitě tedy nevnímám a ani to nevidím u svých kolegů. Mohu k tomu dodat asi jen to, že jsme naše učení nebrali dosti zodpovědně, proto nemůžeme být experti na určitou problematiku. 


Velice mě mrzí, že jsem tuto knihu nepřečetl na začátku studia. Měla by být povinná pro všechny a měla by být povinní ještě před nástupem do TA.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: