Proč jsem si knihu vybral?
Kniha řeší dva pro mě zajímavé problémy – marketing a environmentální udržitelnost. Globální environmentální problémy jsou nyní velkým tématem, a já se rád zapojuji do jeho řešení. Důležitost je nesmírná, a proto mě toto spojení velice zaujalo. Věřím, že když lidé nejsou líní, vše by se dalo dělat s ohledem na naši planetu.
Úvod
V současné době jíme, spíme, dýcháme, v podstatě žijeme novým náboženstvím – vše musí být „zelené“. V samém srdci odpovědnosti je průmysl a obchod, kde se se nyní všichni předhánějí v tom, jak vytvořit svou „environmentálně udržitelnou“ obchodní strategii. V souladu s tímto se hodně diskutuje o „zelené marketingové příležitosti“ jako prostředku k naskočení na tento rozjetý vlak. Musíme najít udržitelnou marketingovou strategii, která skutečně plní vytyčené zelené cíle, nejen naoko. Markeťáci se musí vzdát mnoha způsobů a přístupů, které dávaly smysl z čistě komerčního hlediska, ale jsou dlouhodobě neudržitelné. Skutečný zelený marketing musí přesahovat rámec reklamních modelů, kde jde jen o to, aby značka „vypadala“ dobře; potřebujeme zelený marketing, který to „dělá“ dobře. Ten běžný „hype“ už nestačí; když lidé nakupují „zeleně“, chtějí vědět, že skutečně přispívají k řešení globálních environmentálních problémů.
Propojení s praxí
Hlavním bodem z knihy pro mě byla autorem vytvořená tzv. Zelená matice. Nicméně mi přišlo lepší udělat z toho takový seznam, který bude snáze používatelný:
· „Zelená matice“
1. Vytvořte příklad
- Určete, jaké jsou vaše ambice, a poukažte na řešení (nulové emise –> nový typ bezemisního auta)
2. Důvěryhodní partneři
- Posilte svá udržitelná poselství spoluprací s třetí stranou
3. Prodejte se
- Slaďte přínos pro zákazníky s přínosem pro planetu tak, že řeknete, v čem jste lepší (méně znečištění, pesticidů, nebo naopak více upřímnosti a organičnosti)
4. Rozvíjejte trh
- Vzdělávejte ostatní svými produkty a službami
5. S někým se spojte
- Inkluzivita či exkluzivita?
6. Změňte využití
- Promujte produkty tak, aby měly více využití, nebo naopak nabádejte k opaku
7. Nové byznys modely
- Řešení můžete získat ze spolupráce lidí (sociální produkce), nebo můžete veřejné služby přeměnit na osobní vlastnictví
8. Trojský kůň
9. Náročná spotřeba
- Nebojte se odpovědět na nadměrnou spotřebu
Závěr
Kniha nabízí jakousi mapu, jak udělat svůj marketing zelený a efektivní, a pomáhá nám tedy v tom udělat svou vlastní firmu „zelenou“. Čte se velmi dobře, a je plná zajímavých poznatků, i příkladů z reálného světa, na reálných firmách (Marks and Spencer, Tesco, O2…). Pokud se tu někteří z nás zajímají o udržitelnost a marketing, a věřím, že nás bude hodně, velmi doporučuji, aby si knihu přečetli.
John Grant creates a ‘Green Matrix’ as a tool for examining current practices and those that the future needs to embrace. This book is intended to assist marketers, by means of clear and practical guidance, through a complex transition towards meaningful green marketing.