"Váš čas je drahý, takže mým cílem je knížka, kterou stihnete přečíst během kratšího letu letadlem."
Značka není logo. Značka není systém vizuální identity podniku. Značka není produkt. Značka je něco nehmotného, jako aura. Značka je instinktivní pocit člověka o produktu, službě nebo společnosti. Značka je nakonec vždy definována jednotlivci, ne společností, trhy nebo veřejností. Značka není tím, co říkáte vy, ale tím, co říkají oni.
Ve většině společností je mezi strategií a kreativitou široká propast. Na jedné straně jsou stratégové a marketingoví odbroníci – levá hemisféra. Na druhé straně jsou kreativci a grafici – pravá hemisféra. Bohužel často levá strana neví, co se děje na té pravé. Kdekoli, kde je díra, tam je BRAND GAP.
Pokud se ve firmě, malé nebo velké, podaří propast překonat, jsme na cestě vytvořit charismatickou značku, která bude lidem sympatická, má větší potenciál zaplnit místo na trhu a vykazovat větší zisky.
1. Odlište se
Kdo jste? Co děláte? Proč na tom záleží?
Tyto otázky Vás přimějí definovat si vaši značku. Čím budete jiní od firem, které už dneska jsou na trhu, abyste přiměli zákazníky přejít od konkurence k vám? Jestliže odpovědi na otázky nebudou tak skvělé, že jim zákazníci nebudou moci odolat, neuspějete.
Snažte se o jednoduchost a odlišnost. Lidé se nejvíce zaměřují na smysl zraku a snažíme se v mozku rozlišovat věc, které vidíme. Když vidíme novou značku, která pracuje s kontrasty a působí profesionálně, spíš se nám bude líbit.
Díky značkám se můžeme odlišit od okolí a úspěšné značky nám dávají pocit, že k nim patříme, jsme součástí „kmenu“. Tak funguje například příslušnost k rodinně Applu, když telefonujete nebo ke značce Volkswagen, když jedete do práce. Značky Vám dávají pocit, že k nim patříte. Značky jsou jako malí bohové. Dobré značky jsou jasně definované, mají své parametry a člověk ví, co od nich čeká.
Pro značku bude lepší mít užší zaměření, specializovaní, můžete se stát ve svém oboru jedničkou na trhu. Díky tomu si zužujete zaměření, nicméně Vám to dovoluje zvyšovat marži a mít lepší jméno pro zákazníky.
2. Spolupracujte
Nejúspěšnější firmou není ta, která dokáže vše udělat sama, ale ta, ve které se může spolupracovat.
Ideálním postupem u tvorby značky či marketingu, je prototyp. Při prototypování dochází k navození pocitu, že si člověk zkouší věci v realitě a má skutečný zážitek. Prototypy dávají možnost všem zapojeným si vyzkoušet, co tvoří a dokáží si udělat lepší představu o výsledku.
3. Inovujte
Kombinace dobré strategie a špatné exekuce je jako Ferarri s vypuštěnými pneumatikami. Vypadá hezky, ale jezdit se v něm nedá.
Lidské myšlení se mnohem více spoléhá na intuici a prozíravost, ač se snažíme víc cílit na smysl a logiku, vyhrává kreativita.
Inovace je hnací silou každé organizace, díky které se zbavíte nákladů, které plynou z neefektivnosti, duplikace a korporátní nudy. Kdo se chce dostat na špičku, nesmí dělat to, co ostatní. Kreativita vyžaduje věci nepřirozené, nezvyklé.
Tvořivost v brandingu znamená podívat se na kolo novýma očima, ne tvořit kolo nové.
Lidé v sobě mají zaryté nevyčnívat z řady a zároveň chtějí inovace. Je tedy potřeba mít ve firmě někoho, kdo se nebude bát vyčnívat a řekne jakkoli bláznivý nápad, který značce pomůže.
V logu značky bude dnes mnohem přijatelnější mít ikonu nebo avatara, který se bude snadno spojovat s firmou. Lidé chtějí něco, co v nich vzbudí emoci.
Při balení produktu je nejdůležitější dávat si pozor na srozumitelnost, vzhled a využití barev, kontrastu, pořadí prezentování informací a najití souvislostí mezi emocemi produktu a zákazníka.
Cílem celého brandingu by mělo být dosažení příjemného zážitku uživatele.
Webové stránky by měly vystihovat značku, nebýt přeplácené a s velkou nabídkou funkcionalit. Lidé chtějí jasnost a jednoduchost s možností dozvědět se víc.
4. Ověřujte
Při každém brandingu je potřeba zpětná vazba, jasná a nejlépe okamžitá. Podle výsledků průzkumu se zákazníci dělí na 2 skupiny – ty, kteří koukají především na fakta a ty, kteří se spoléhají na pocity.
Ověřování u zákazníků může být různé: dotazníkové či hloubkové rozhovory, pozorování.
Zkouška loga může probíhat tak, že část loga stávající nahradíte částí loga jiné firmy. Pokud vypadá stejně nebo dokonce lépe, je potřeba na logu ještě zapracovat.
Při testování je vždy potřeba požít správné otázky. Jestli se něco někomu líbí nebo nelíbí je velmi jednoduché. Důležité ale je zjistit něco hlubšího: jakého loga jste si všiml jako první? Se kterým textem nejvíce souzníte?
5. Kultivujte
Firma a značka je neustálý proces. Nebojte se být nedokonalí, stačí si zachovat se autentické rysy. Do práce si vezmete košili a doma tepláky. Někdy jste vážní a následně se smějete. Lidé vás stejně poznají. Díky tomu bude značka živá.
Značka je jako kompas. Každý by měl mít ve firmě svůj kompas, který mu bude pomáhat dělat kroky kupředu. Když tohle udělám, pomůže to značce nebo jí to ublíží?