Úvod
Tuto knihu jsem začal číst v návaznosti na knihu 17 Zákonů týmové spolupráce od stejného autora. Chtěl jsem si rozšířit své znalosti o leadershipu a mimo jiné se mi to hodí i do předmětu Projekt v oblasti Leadershipu.
Zákony a jejich použití v praxi
1. The Law of the Lid (Zákon víka) - Vaše leadershipové schopnosti určují váš osobní a týmový strop.
- Leader určuje “Lid” víko/strop, kam může jeho tým, firma dojít. On staví omezení.
- Vždy se dostaneš dal po selhaní než po výmluvách (Je lepší dělat projekt, který se nevydaří, než se neustále vymlouvat a nedělat nic
- Pokud se společnosti nedaří, hraje ředitel zásadní roli. Autor uvádí, že pře záchraně firmy před krachem se vždy vyhazuje generální ředitel.
- Leader určuje “Lid” víko/strop, kam může jeho tým, firma dojít. On staví omezení.
- Vždy se dostaneš dal po selhaní než po výmluvách (Je lepší dělat projekt, který se nevydaří, než se neustále vymlouvat a nedělat nic
- Pokud se společnosti nedaří, hraje ředitel zásadní roli. Autor uvádí, že pře záchraně firmy před krachem se vždy vyhazuje generální ředitel.
2. The Law of Influence (Zákon vlivu) - Skutečný vůdce má vliv na ostatní bez nutnosti použití síly.
- Leadership = vliv/ovlivňování
- Přes management a leadership jsme se dostali k týmovému Leadershipu
- Dávejte kompetence těm lidem v týmu, kteří opravdu kompetentní jsou (leader neumí a nedělá vše nejlépe!)
- Leadership není o pozici
- Všichni dobří lídři jsou i skvělí následovatelé, umí totiž pochopit pozici lídra
3. The Law of Process (Zákon procesu) - Leadership se vyvíjí denně, ne náhle.
- Leadership rozvíjíme denně, nerozvineme ho za den.
- Je to proces, kterému je třeba dlouhodobě věřit a trpělivě čekat na výsledky.
4. The Law of Navigation (Zákon navigace) - Vůdci plánují cestu pro sebe i pro své týmy.
- Před zahájením leader nové iniciativy pečlivě plánuje a nastavuje kroky potřebné k úspěchu. Anticipuje potenciální překážky a vyvíjí strategie, jak je překonat. Efektivně tak vede svůj tým k úspěšnému dokončení projektu.
5. The Law of Addition (Zákon přidání hodnoty) - Vůdci přidávají hodnotu tím, že slouží ostatním.
- Výkonná ředitelka se zaměřuje na to, aby sloužila svým zaměstnancům tím, že jim zajišťuje potřebné zdroje a podporu pro úspěch. Pravidelně se stýká s členy týmu, aby porozuměla jejich výzvám a poskytovala pomoc, což zlepšuje celkovou morálku a výkonnost.
- Pravidelná komunikace 1 na 1 je část, kterou jsem ve své praxi jako Team Leader praktikoval nedostatečně. Nemohl jsem si tak vybudovat osobní vztah a najít přidanou hodnotu jednotlivců, která by pomohla rozvoji týmu.
6. The Law of Solid Ground (Zákon pevné půdy) - Důvěra je základem efektivního vedení.
- CEO udržuje transparentnost během finančního útlumu. Otevřeně komunikuje o výzvách a o tom, jak se společnost s nimi vypořádává, čímž si udržuje důvěru zaměstnanců a zainteresovaných stran.
7. The Law of Respect (Zákon respektu) - Lidé následují vůdce, kterého respektují.
- Respekt je kognitivní záležitost, musíte si ho zasloužit
- Vedoucí oddělení uznává úspěchy svého týmu a dává zasloužené uznání.
- Respekt k ostatním buduje respekt i k vám, což vede k vyšší angažovanosti a silnější ochotě týmu leadera následovat.
8. The Law of Intuition (Zákon intuice) - Vůdci rozumějí něčemu, co ostatní nevidí.
- Manažerka cítí napětí ve svém týmu. Místo aby to ignorovala, používá svou intuici k přímému nacítění na člověka a pojmenování problému, čímž předchází konfliktu, který by mohl narušit efektivitu týmu.
9. The Law of Magnetism (Zákon magnetismu) - Jako vůdce přitahujete lidi podobné vám.
- Tím, že leader pěstuje kulturu inovací a vynikajících výsledků, přitahuje kandidáty s podobnými hodnotami a pohonem, buduje tak silný a soudržný tým.
10. The Law of Connection (Zákon spojení) - Vůdci se musí dotknout srdce, než požádají o ruku.
- Manažer si vyhrazuje čas na to, aby se dozvěděl o osobních cílech a zájmech svých týmových členů. Toto spojení mu umožňuje sladit týmové cíle s individuálními aspiracemi, což vede k většímu závazku a motivaci týmu.
11. The Law of the Inner Circle (Zákon vnitřního kruhu) - Vaši potenciál určují ti, kdo jsou vám nejblíže.
- Tento zákon mi opět připomíná pravidlo, že každý člověk je průměrem pěti nejbližších lidí, kterými se obklopuje.
- Majitel firmy pečlivě vybírá tým poradců, jejichž silné stránky doplňují její slabosti. Tento vnitřní kruh poskytuje majiteli vhledy a rady, které vedou k lepšímu rozhodování. Stejně to platí i v sestavení každého pracovního týmu.
12. The Law of Empowerment (Zákon zmocnění) - Pouze kompetentní vůdce může poskytnout moc ostatním.
- Manažerka rozumí potenciálu svých zaměstnanců a svěřuje jim klíčové úkoly, což jim poskytuje příležitosti pro růst a učení se, čímž zvyšuje schopnosti týmu. Takto může jednat manažer, který má dostatečné rozhodovací kompetence. Manažerovat bez kompetencí rozhodovat je téměř nemožné.
13. The Law of the Picture (Zákon obrazu) - Lidé dělají to, co vidí, že dělají jejich vůdci.
- Leadership by example
- Leader v organizaci konzistentně předvádějí chování, které chtějí vidět u svých zaměstnanců, a tím vedou příkladem a pěstují kulturu odpovědnosti a vynikajících výsledků.
14. The Law of Buy-in (Zákon souhlasu) - Lidé kupují do vůdce, pak do jeho vize.
- Leader prezentuje novou vizi pro budoucnost společnosti. Srozumitelně vysvětluje důvody a přínosy, čímž získává souhlas zaměstnanců, kteří pak podporují nový směr.
15. The Law of Victory (Zákon vítězství) - Vůdci najdou cestu, jak zvítězit.
- V čele s výzvou trhu se vedení společnosti sjednocuje, aby našlo inovativní řešení pro získání nových zakázek, což demonstruje odhodlání najít cesty k vítězství navzdory překážkám.
16. The Law of the Big Mo (Zákon velkého momenta) - Momentum je nejlepší přítel vůdce.
- Jakmile nová iniciativa začne vykazovat pozitivní výsledky, leader využívá tohoto momenta (hnací síly), aby poháněl další změny a zlepšení v organizaci.
- Dosahováním malých úspěchů lze motivovat tým v práci
17. The Law of Priorities (Zákon priorit) - Vůdci rozumějí, že aktivita neznamená nutně úspěch.
- Leader prioritizuje úkoly na základě jejich strategického významu a přizpůsobuje zdroje tak, aby se soustředily na klíčové oblasti. Takový postup zajišťuje, že úsilí týmu vede k významnému pokroku.
18. The Law of Sacrifice (Zákon oběti) - Musíte se vzdát, abyste vystoupali.
- Zakladatelka startupu se rozhodne snížit svůj plat, aby mohla reinvestovat prostředky do podnikání, čímž ukazuje svému týmu, jaké oběti je ochotna podstoupit pro úspěch společnosti.
- Zde bych byl opatrný s tím, jaké oběti nastavuji. Obětování například spánku, sportovní aktivity nebo času pro rodinu je z mého pohledu nesmysl, protože v dlouhodobém horizontu toto jednání má velmi negativní účinky.
19. The Law of Timing (Zákon načasování) - Správné načasování je klíčem k leadershipu.
- Vedení společnosti rozpoznává perfektní tržní podmínky a vypouští nový produkt ve správný čas, což vede k jeho rozšířenému přijetí a úspěchu.
- Timing je důležitý i při sdělování zpětné vazby, oznamování nepříjemných informací a zadávání důležitých úkolů
20. The Law of Explosive Growth (Zákon explozivního růstu) - Chcete-li přidávat růst, musíte vést následovníky, chcete-li růst násobit, musíte vést vůdce.
- Aby mohla firma růst, zaměřuje se generální ředitel na rozvoj vůdců v organizaci, kteří pak mohou rozvíjet své vlastní týmy, což vede k rychlému rozšiřování.
21. The Law of Legacy (Zákon odkazu) - Vůdcova hodnota se měří tím, jaký odkaz za sebou po jeho konci zanechal.
- Odcházející generální ředitel zajistil, aby společnost měla silný plán nástupnictví a pevnou kulturu, tímto leader zanechává svůj odkaz a zajišťuje světlou budoucnost organizace.
Závěr
Všech 21 zákonu jsem dokázal napasovat na svou praxi. Vědomě jsem tak reflektoval na své chování v jednotlivých situacích. Musím říct, že mám stále mnoho prostoru pro rozvoj v oblasti leadershipu. Všechno to zaleží na podnikatelské praxi.