The 21 Irrefutable Laws of Leadership


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.02.2024

The 21 Irrefutable Laws of Leadership   John C. Maxwell

Úvod

Tuto knihu jsem začal číst v návaznosti na knihu 17 Zákonů týmové spolupráce od stejného autora. Chtěl jsem si rozšířit své znalosti o leadershipu a mimo jiné se mi to hodí i do předmětu Projekt v oblasti Leadershipu.

 

Zákony a jejich použití v praxi

 

1.    The Law of the Lid (Zákon víka) - Vaše leadershipové schopnosti určují váš osobní a týmový strop.

-      Leader určuje “Lid” víko/strop, kam může jeho tým, firma dojít. On staví omezení.

-      Vždy se dostaneš dal po selhaní než po výmluvách (Je lepší dělat projekt, který se nevydaří, než se neustále vymlouvat a nedělat nic

-      Pokud se společnosti nedaří, hraje ředitel zásadní roli. Autor uvádí, že pře záchraně firmy před krachem se vždy vyhazuje generální ředitel.

-      Leader určuje “Lid” víko/strop, kam může jeho tým, firma dojít. On staví omezení.

-      Vždy se dostaneš dal po selhaní než po výmluvách (Je lepší dělat projekt, který se nevydaří, než se neustále vymlouvat a nedělat nic

-      Pokud se společnosti nedaří, hraje ředitel zásadní roli. Autor uvádí, že pře záchraně firmy před krachem se vždy vyhazuje generální ředitel.

 

2.    The Law of Influence (Zákon vlivu) - Skutečný vůdce má vliv na ostatní bez nutnosti použití síly.

-      Leadership = vliv/ovlivňování

-      Přes management a leadership jsme se dostali k týmovému Leadershipu

-      Dávejte kompetence těm lidem v týmu, kteří opravdu kompetentní jsou (leader neumí a nedělá vše nejlépe!)

-      Leadership není o pozici

-      Všichni dobří lídři jsou i skvělí následovatelé, umí totiž pochopit pozici lídra

 

3.    The Law of Process (Zákon procesu) - Leadership se vyvíjí denně, ne náhle.

-      Leadership rozvíjíme denně, nerozvineme ho za den.

-      Je to proces, kterému je třeba dlouhodobě věřit a trpělivě čekat na výsledky.

 

4.    The Law of Navigation (Zákon navigace) - Vůdci plánují cestu pro sebe i pro své týmy.

-      Před zahájením leader nové iniciativy pečlivě plánuje a nastavuje kroky  potřebné k úspěchu. Anticipuje potenciální překážky a vyvíjí strategie, jak je překonat. Efektivně tak vede svůj tým k úspěšnému dokončení projektu.

 

5.    The Law of Addition (Zákon přidání hodnoty) - Vůdci přidávají hodnotu tím, že slouží ostatním.

-      Výkonná ředitelka se zaměřuje na to, aby sloužila svým zaměstnancům tím, že jim zajišťuje potřebné zdroje a podporu pro úspěch. Pravidelně se stýká s členy týmu, aby porozuměla jejich výzvám a poskytovala pomoc, což zlepšuje celkovou morálku a výkonnost.

-      Pravidelná komunikace 1 na 1 je část, kterou jsem ve své praxi jako Team Leader praktikoval nedostatečně. Nemohl jsem si tak vybudovat osobní vztah a najít přidanou hodnotu jednotlivců, která by pomohla rozvoji týmu.

6.    The Law of Solid Ground (Zákon pevné půdy) - Důvěra je základem efektivního vedení.

-      CEO udržuje transparentnost během finančního útlumu. Otevřeně komunikuje o výzvách a o tom, jak se společnost s nimi vypořádává, čímž si udržuje důvěru zaměstnanců a zainteresovaných stran.

7.    The Law of Respect (Zákon respektu) - Lidé následují vůdce, kterého respektují.

-      Respekt je kognitivní záležitost, musíte si ho zasloužit

-      Vedoucí oddělení uznává úspěchy svého týmu a dává zasloužené uznání.

-      Respekt k ostatním buduje respekt i k vám, což vede k vyšší angažovanosti a silnější ochotě týmu leadera následovat.

8.    The Law of Intuition (Zákon intuice) - Vůdci rozumějí něčemu, co ostatní nevidí.

-      Manažerka cítí napětí ve svém týmu. Místo aby to ignorovala, používá svou intuici k přímému nacítění na člověka a pojmenování problému, čímž předchází konfliktu, který by mohl narušit efektivitu týmu.

 

9.    The Law of Magnetism (Zákon magnetismu) - Jako vůdce přitahujete lidi podobné vám.

-      Tím, že leader pěstuje kulturu inovací a vynikajících výsledků, přitahuje kandidáty s podobnými hodnotami a pohonem, buduje tak silný a soudržný tým.

10. The Law of Connection (Zákon spojení) - Vůdci se musí dotknout srdce, než požádají o ruku.

-      Manažer si vyhrazuje čas na to, aby se dozvěděl o osobních cílech a zájmech svých týmových členů. Toto spojení mu umožňuje sladit týmové cíle s individuálními aspiracemi, což vede k většímu závazku a motivaci týmu.

11. The Law of the Inner Circle (Zákon vnitřního kruhu) - Vaši potenciál určují ti, kdo jsou vám nejblíže.

-      Tento zákon mi opět připomíná pravidlo, že každý člověk je průměrem pěti nejbližších lidí, kterými se obklopuje.

-      Majitel firmy pečlivě vybírá tým poradců, jejichž silné stránky doplňují její slabosti. Tento vnitřní kruh poskytuje majiteli vhledy a rady, které vedou k lepšímu rozhodování. Stejně to platí i v sestavení každého pracovního týmu.

12. The Law of Empowerment (Zákon zmocnění) - Pouze kompetentní vůdce může poskytnout moc ostatním.

-      Manažerka rozumí potenciálu svých zaměstnanců a svěřuje jim klíčové úkoly, což jim poskytuje příležitosti pro růst a učení se, čímž zvyšuje schopnosti týmu. Takto může jednat manažer, který má dostatečné rozhodovací kompetence. Manažerovat bez kompetencí rozhodovat je téměř nemožné.

 

 

 

 

13. The Law of the Picture (Zákon obrazu) - Lidé dělají to, co vidí, že dělají jejich vůdci.

-      Leadership by example

 

-      Leader v organizaci konzistentně předvádějí chování, které chtějí vidět u svých zaměstnanců, a tím vedou příkladem a pěstují kulturu odpovědnosti a vynikajících výsledků.

 

14. The Law of Buy-in (Zákon souhlasu) - Lidé kupují do vůdce, pak do jeho vize.

-      Leader prezentuje novou vizi pro budoucnost společnosti. Srozumitelně vysvětluje důvody a přínosy, čímž získává souhlas zaměstnanců, kteří pak podporují nový směr.

15. The Law of Victory (Zákon vítězství) - Vůdci najdou cestu, jak zvítězit.

-      V čele s výzvou trhu se vedení společnosti sjednocuje, aby našlo inovativní řešení pro získání nových zakázek, což demonstruje odhodlání najít cesty k vítězství navzdory překážkám.

16. The Law of the Big Mo (Zákon velkého momenta) - Momentum je nejlepší přítel vůdce.

-      Jakmile nová iniciativa začne vykazovat pozitivní výsledky, leader využívá tohoto momenta (hnací síly), aby poháněl další změny a zlepšení v organizaci.

-      Dosahováním malých úspěchů lze motivovat tým v práci

17. The Law of Priorities (Zákon priorit) - Vůdci rozumějí, že aktivita neznamená nutně úspěch.

-      Leader prioritizuje úkoly na základě jejich strategického významu a přizpůsobuje zdroje tak, aby se soustředily na klíčové oblasti. Takový postup zajišťuje, že úsilí týmu vede k významnému pokroku.

18. The Law of Sacrifice (Zákon oběti) - Musíte se vzdát, abyste vystoupali.

-      Zakladatelka startupu se rozhodne snížit svůj plat, aby mohla reinvestovat prostředky do podnikání, čímž ukazuje svému týmu, jaké oběti je ochotna podstoupit pro úspěch společnosti.

-      Zde bych byl opatrný s tím, jaké oběti nastavuji. Obětování například spánku, sportovní aktivity nebo času pro rodinu je z mého pohledu nesmysl, protože v dlouhodobém horizontu toto jednání má velmi negativní účinky.

19. The Law of Timing (Zákon načasování) - Správné načasování je klíčem k leadershipu.

-      Vedení společnosti rozpoznává perfektní tržní podmínky a vypouští nový produkt ve správný čas, což vede k jeho rozšířenému přijetí a úspěchu.

-      Timing je důležitý i při sdělování zpětné vazby, oznamování nepříjemných informací a zadávání důležitých úkolů

20. The Law of Explosive Growth (Zákon explozivního růstu) - Chcete-li přidávat růst, musíte vést následovníky, chcete-li růst násobit, musíte vést vůdce.

-      Aby mohla firma růst, zaměřuje se generální ředitel na rozvoj vůdců v organizaci, kteří pak mohou rozvíjet své vlastní týmy, což vede k rychlému rozšiřování.

21. The Law of Legacy (Zákon odkazu) - Vůdcova hodnota se měří tím, jaký odkaz za sebou po jeho konci zanechal.

-      Odcházející generální ředitel zajistil, aby společnost měla silný plán nástupnictví a pevnou kulturu, tímto leader zanechává svůj odkaz a zajišťuje světlou budoucnost organizace.

 

Závěr

Všech 21 zákonu jsem dokázal napasovat na svou praxi. Vědomě jsem tak reflektoval na své chování v jednotlivých situacích. Musím říct, že mám stále mnoho prostoru pro rozvoj v oblasti leadershipu. Všechno to zaleží na podnikatelské praxi.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: