Tuto knížku jsme začala číst na doporučení od Simči na jednom TS, kde jsme se bavili o marketingu a jelikož si o něm stále tvořím přehled, tak jsem se rozhodla přečíst i tuto knížku a jsem za to ráda. Díky Sethovi jsem dostala na marketing jiný pohled a jsem za to ráda. Mnohokrát jsem se při čtení zastavila a říkala jsem si, že teď přesně trefil to, jak věci cítím, aniž bych byla schopná je popsat. Častokrát dokázal tak jednoduše popsat věci, které jsem přesně potřebovala, abych si skutečně uvědomila, co to marketing je.
„Marketing je šance poskytnout službu, vyřešit problém, změnit kulturu k lepšímu.“
Podle Setha marketéři nejvíce oslovují lidi tím, že věci skutečně mění a tím i zlepšují. A dělají to pro ty správné lidi. Měli by tzv. Vytvářet a povolovat napětí.
Je jednodušší vyrobit služby a produkty přímo pro zákazníky, než hledat zákazníky pro své produkty. Je to jako bychom měli klíč a hledali pro něj správný zámek, můžeme hledat taky sto let, než ho najdeme, nedává to smysl. Proto je podstatou efektivního marketingu pochopení přání a pohledu na svět zákazníků, aby se jim tato přání mohla splnit. Výkonní marketéři nezačínají od řešení, ale od skupiny pro níž chtějí pracovat.
Marketing v 5ti krocích:
1. Vymyslet věc, která stojí za to, aby byla zrealizována, s příběhem jenž stojí za to, aby byl vyprávěn a s přínosem, který si zaslouží aby se o něm mluvilo
2. Navrhněte to a vytvořte způsobem, který přinese pár lidem mimořádný užitek, takže se o to budou zajímat.
3. Vyprávějte příběh, který souzní s vyprávěním a sny, jež jsou bytostně vlastní této malé skupině lidí, tomuto nejmenšímu životaschopného trhu
4. Nadšení, informace o produktu se šíří.
5. Buďte viděni pravidelně, důsledně a velkoryse, roky a roky organizujte, veďte a budujte důvěru ve změnu, kterou chcete uskutečnit. Získejte povolení, pokračovat v komunikaci, získat registraci a učit lidi.
Co dělají marketéři:
Na nejmenší životaschopný trh dodávají očekávaná personalizovaná a relevantní sdělení, která lidé doopravdy chtějí dostávat. Využívají marketing k řešení problémů druhých lidí.
"To co říkáte vy, není tak důležité, jako to co o vás říkají ostatní"
Marketing mění lidi prostřednictvím příběhu, propojování a zkušeností. Marketing je naše hledání jak provést změnu v zájmu těch, kterým sloužíme.
Lidé nechtějí to, co děláte, chtějí to, co jim umožní splnit jejich potřeby. Věc, kterou prodáváte, jednoduše představuje cestu k dosažení těchto emocí a lidí zklameme, když se soustředíme na taktiku a ne na výsledky. Pro koho to je a k čemu to je - tím se řídí naše rozhodnutí!
Nikdo nejsme racionální a nejsme stejní.
Ujasněte si tedy: O jakou změnu se pokoušíte? (Co je váš cíl)
Každý účinný marketing vždycky něco slibuje (i skrytě). Slib není totéž co záruka. (Příslib statusu, atd.) Váš příslib přímo souvisí se změnou, kterou chcete udělat, a je adresován lidem, jež chcete změnit.
Nemůžete změnit všechny, potřebujete změnit jen někoho.
Začněte pracovat s nejmenším životaschopným trhem (cílovou skupinou tak malou, aby se vám to ještě vyplatilo, když budete mít úspěch tady, začnete se šířit mnohem rychleji, než když se zaměříte na všechny a na nikoho)
Získávání popularity u zákazníků je nalezení shody mezi tím, co děláte a co chtějí zákazníci. To, že se stanou součástí vašeho hnutí, je vyjádření toho, kým jsou.
Jak tedy postupovat?
1. Na začátku musí být empatie a schopnost vnímat reálnou potřebu. Žádné uměle vymyšlené aktivity, ale. O co by tam mohl být zájem?
2. Zaměřte se na nejmenší životaschopný trh
3. Porovnejte pohled na svět všech lidí, kterým se budete věnovat. Vyjděte do světa s příběhem, který chtějí slyšet a vyprávějte ho jazykem, kterému budou naslouchat.
4. Usnadněte šíření informací
5. Získejte a udržte si pozornost a důvěru těch, jimž se věnujete.
6. Nabídněte způsoby, jak proniknout hlouběji. Místo hledání nových členů hledejte způsoby, jak pracovat pro své stálé členy
7. Jak se lidé blíží k cíli, je třeba na každém kroku vytvářet a povolovat napětí
8. Často o sobě dávejte vědět. Dělejte to s pokorou a soustřeďte se na věci, které fungují.
Nezáleží nám tolik na užitných vlastnostech, protože jsme v zajetí emocí, které tyto vlastnosti vyvolávají. Zdůrazňováním těchto jedinečných charakteristik se tyto informace ukládají do myslí zákazníků sami.
Když se snažíte prodat změnu, nabízíte nový emocionální stav, který je o krok blíže ke snům a přáním vašich zákazníků prodáváme pocity, status a sounáležitosti, nikoli úlohy nebo věci. Lidé nechtějí věci, které prodáváte, chtějí pocit, který jim to zprostředkovává. Definujete tento pocit předtím, než vynaložíte čas na výrobu peněženky nebo čehokoliv jiného. Začněte od snů a obav, emocionálních stavů a změny, kterou vaši zákazníci hledají.
Emocionální práce = je činnost, kterou děláme v zájmu poskytování služeb
- je to úsilí, které vynakládáme na provádění činností, u nichž vnitřně cítíme, že je dělat nechceme.
„Cílem není věci personifikovat, cílem je udělat věci osobní.“
Pokud budete něco prodávat v režimu přerušení vzorce chování, bude to od vás vyžadovat, abyste vytvořili takové napětí, které se dá uvolnit pouze ochotou změnit zažitý režim. Napětí není to totéž co obavy.
Vychází z některého z pocitů: nechceme se cítit opomíjení, nechceme stát opodál, cítit se neinformovaní nebo neschopní. Chceme držet krok s ostatními, chceme dělat to, co lidi jako „Honza“. Hnacím motorem je sociální status.
Marketing mění vaše ceny, vaše ceny mění marketing. Lidé si vytvářejí domněnky na základě vašich cen a vaše ceny formují názory lidí na vaše ceny → je důležité, abyste měli jasno, kam sami sebe zařazujete. Snížením ceny nezískáte důvěru, právě naopak.
Myšlenky, které mi pomohly k dalším uvědoměním:
„Nevyvoláte žádný účinek, dokud něco nebo někoho nezměníte.“
„Nejlepším způsobem jak si postěžovat je udělat věci lépe.“
„Když nejste schopni uspět v malém měřítku, proč si myslíte, že jste schopni uspět ve velkém?“
„PR je umění vyprávět váš příběh správným lidem ve správný čas.