Startup za pakatel


2 body

Hodnocení: 77.5 %

Přidáno: 15.03.2021

Startup za pakatel   Chris Guillebeau

Tato atraktivní knížka pojednává o myšlenkách mikrobyznysu. Neboli o tom, jak rozjet firmu na vlastní pěst, s velmi malými počátečními náklady a to tak, abyste dělali přesně to, co vás baví. 

Autor v ní vypráví úspěšné příběhy i inspirativní fuckupky rozvíjejících se firem, ve kterých se zrcadlí ponaučení, dobré rady a příležitosti ke změně.

Budu postupovat podle otázek, které jsem si chtěla s pomocí této knihy zodpovědět:


Jak mám rozpoznat dobrou podnikatelskou příležitost?


Pro začátek podnikání jsou důležité 3 věci:

  • produkt, nebo služba, které prodáváme
  • lidé, kteří jsou ochotni vám zaplatit
  • způsob, jak vám budou platit / jak budete směňovat produkt nebo službu za peníze

Nejdůležitější je spojit svou vášeň, nebo dovednost s něčím, co je užitečné pro ostatní.

V čem jste dobří? Co vás baví?


Nějaké předpoklady určitě máte, i když nejste zkušený podnikatel. Pokud pracujete například jako servírka, nebo číšník, možná máte dobré komunikační dovednosti, na kterých můžete stavět. Proč si nezaložit firmu, která se specializuje třeba na PR?

Jaké jsou vaše koníčky? Třeba díky své zálibě v pletacích vzorech vyvinete zajímavou aplikaci, která pletařkám bude pomáhat v navrhování svetrů pro své rodinné příslušníky. Díky svým koníčkům kolem sebe také nejspíše máte okruh lidí s podobnými zájmy. Proč toho nevyužít?

Zjišťujte si, jak funguje svět podnikání a naučte se všímat si příležitostí. Jsou opravdu všude kolem nás. 


Vytvořte hodnotu!


Lidé kupují to, co je dělá šťastnými. Chtějí rychlé a efektivní řešení svého problému. Proto není z podnikatelského hlediska lukrativní učit hladového člověka lovit ryby, ale rovnou mu ji dát.

“Svoboda je to, co všichni hledáme. Hodnota je způsob, jak jí dosáhnout.”


Hodnota se skrývá v přínose, který si zákazník kupuje. Něco dostane a v důsledku bude mít něčeho méně. Pokud si například zákazník kupuje e-book o funkcích Zoomu, pak bude mít více teoretických znalostí a méně starostí s tím, aby mu kolegové dobře rozuměli. Proto je dobré posuzovat nabídku podle jejích přínosů, raději než podle nudných vlastností.


  • Běžte do větší hloubky, obyste odhalili skryté potřeby.
  • (Lidé mají protichůdné tužby. Dejte jim to, co sami nevědí, že chtějí.)
  • Udělejte ze zákazníka hrdinu.
  • (Jestli tabulkové procesy mohou být sexy, tak podobné poselství se dá aplikovat opravdu na cokoliv. Např. “Buďte hrdinou před šéfem, udělejte dojem..”)
  • Prodávejte to, co lidé kupují.
  • (Zabalte štěstí do krabice a dejte jim to. Jednoduchá odpověď na jejich tužby a problémy. Chtějí být šťastní.)


Jak mám začít podnikat?

Většina podnikatelů, o kterých se v této knize hovoří, neměla žádný propracovaný plán. Všechno se učili za pochodu. Jednoduše podnikli první krok a už nepřestali. 


Překonat strach z nejistoty je ošemetná věc, ale pokud si dáte záležet v prvních fázích projektu, kdy si ověřujete jeho životaschopnost, jste na správné cestě k úspěchu.

“Budoucnost je teď. “


6 Kroků k začátku podnikání:


  1. Rozhodněte se, o jaký produkt či službu půjde.
  2. Zařiďte si webovku.
  3. Vytvořte nabídku.
  4. Zajistěte možnost platby.
  5. Oznamte svou nabídku světu.
  6. Z bodu 1-5 si vezměte poučení a začněte znovu.


Jak mám ten projekt rozjet?

Po tom, co si člověk vybere své zaměření a rozhodne se investovat čas a energii do nějakého projektu musí být odhodlaný ho taky prodat. Proto je dobré začít u svých přátel a požádat je o pomoc. Rozšíříte tak povědomí o vaší činnosti a také budete rovnou vědět, kdo by měl o vaší službu nebo projekt zájem. 


Kampaň rozjezdu


  1. Pomalu vytvořte očekávání nového projektu.
  2. Představte přínos vašeho projektu. - Proč by na něm zákazníkům mělo záležet?
  3. Představte plán premiéry. - Kdy se produkt/služba uvede na trh? Jak to bude vypadat? Budou nějaké výhody pro první klienty? Co lidé v téhle době potřebují vědět?
  4. Převeďte očekávání do podoby skutečného rozhodnutí zákazníka. - Ticho před bouří a nonšalantní připomenutí.
  5. Spusťte to! - Víte, co máte dělat. 
  6. Uzavřete to! - Vytvoří to tlak na zákazníka, aby si to koupil, dokud má vůbec možnost.


Tato kniha mi dala mnohem více informací, které sem nebudu vypysovat, jelikož nejsou v tuto chvíli aktuální, ačkoliv jsou pro mě zdrojem opravdu cenných vhledů.

Najdete v ní seznam 62 bodů, které by si člověk měl projít před spuštěním projektu, rady jak správně nastavit cenu, nebo třeba poznatky o tom, jak se hnout z místa a vytvořit ve vašich ukazatelích úspěchu velké změny díky pákovému efektu. 

Vřele tuto knihu doporučuji všem, kteří tápali ve světě podnikání tak jako já. Opravdu vás to přimějě zamyslet se a postavit se nohama zpátky na zem. 





Hodnocení: 77.5 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 07.09.2021 - 07:40


Skvělá volba knihy, která odpovídá realitě, ve které se teď v týmu nacházíme :-).

- 16.03.2021 - 16:17


Hrozně se mi libí forma tvých esejí, kdy to nejsou jen různé kapitoly (jako u mých esejí) ale od začátku do konce je vypisuješ jako takový příběh, kdy rozvíjíš odpovědi na další a další otázky.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 0

19.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 0

19.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 3

19.04.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

19.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: