Slovo startup je dnes opravdový hot-topic. Úspěšné podnikání za téměř minimální náklady a většinou ještě v oboru, který je pro podnikatele koníčkem. To zní jako splněný sen. Právě proto jsem se rozhodla knihu přečíst a posbírat tak obrovské množství zkušeností, tipů a triků od úspěšných majitelů startupů.
K vytvoření knihy autor pečlivě vybral hned několik provozovatelů tzv. mikrobyznysů z různých odvětví. Ať už se k podnikání na vlastní pěst dostali díky vyhazovu, nespokojenosti v zaměstnání nebo úplnou náhodou, dnes jsou všichni svými vlastními pány, pracují ze všech možných koutů světa a jsou ochotni se čtenáři sdílet svoji cestu za úspěchem.
Hned na začátku knihy mě oslovilo vyvrácení známého rčení – „Daruješ-li člověku rybu, nakrmíš ho na jeden den, naučíš-li ho lovit, dáš mu potravu pro celý život.“
Tímto stylem by se podnikatel připravil o všechny kšefty, proto autor citoval více business-friendly myšlenku od Karla Marxe - „Když ulovíte rybu, můžete ji někomu prodat. Když ho naučíte, jak se ryby loví, připravíte se o báječnou obchodní příležitost.“
VÁŠEŇ NEBO DOVEDNOST + UŽITEČNOST = ÚSPĚCH
Autor si stojí za tím, že úspěšný mikrobyznys, založený na svobodě a hodnotě, vznikne propojením oblíbené aktivity s tím, co zajímá ostatní.
Svoboda je to, co všichni hledáme a hodnota je způsob, jak jí dosáhnout.
Podnikatelské příležitosti jsou jako autobusy: každou chvilku jede další – Richard Branson
Lidé mají tendenci zdlouhavě plánovat svůj vstup na trh, zbytečně tak stát na jednom místě a celý život strávit přípravou plánu, ze kterého nakonec stejně nic nebude. Proto si myslím, že je důležité se nebát a prostě to zkusit. Chybami se člověk učí a třeba to zrovna vyjde. Hned několik příběhů v knize je věnováno podnikatelům, kterým se prvotní plán nenaplnil podle očekávání. Nevzdali se a dnes vydělávají obdivuhodné částky a přináší radost spoustě zákazníků.
Nejzásadnější je podle autora vydělání prvního dolaru. Ten je pomyslným zlomem a od něj může podnikání už je vzkvétat. Člověk se po prvním výdělku trochu osmělí, zbaví se počátečních pochybností a může se naplno pustit do projektu.
Sama nyní stojím před založením prvního projektu v Tiimi a musím se přiznat, že všechny nápady zbytečně do hloubky promýšlím a analyzuji. Autor ovšem v knize radí, že je lepší vydat ne zcela dokonalý produkt a nejprve si vyzkoušet, zda vůbec budí v zákaznících zájem a až poté ho postupně zdokonalovat. Příliš zdlouhavé promýšlení totiž jen málokdy vede k realizovatelnému plánu.
Klíčové body, kterými se chci řídit ve svém budoucím podnikání:
- Dávejte si pozor, abyste pracovali nejen ve firmě, ale i na firmě.
- Před vstupem na trh udělejte průzkum a zjistěte, zda o produkt/službu bude zájem.
- Nechte si platit za to, co máte rádi a spojte to s tím, co druzí chtějí.
- Nebojte se experimentovat s cenami a pravidelně je navyšujte.
- Pořádejte pro zákazníky soutěže a giveaways.
- Dodejte své práci přidanou hodnotu – napište ručně poděkování, osobní email, pečujte o zákazníky.
- Dávejte lidem to, co opravdu chtějí, ne to, co si myslí, že potřebují.
- Je v pořádku zůstat malou firmou, není vždy nutné expandovat – rozhodnutí je vždy na vás.
- Pouštíte-li se do něčeho poprvé, na každý rozumný požadavek odpovídejte kladně.
- Pošťouchnutí: nenápadné umění sebepropagace – šiřte povědomí o svém projektu, přimějte lidi o něm hovořit.
- PROSTĚ ZAČNĚTE!
ATP:
Asi před dvěma lety jsme si s kamarádkou samy zkusily výrobu a prodej vlastního produktu. Přišly jsme s nápadem ručně vyráběných šperků a začaly jsme projekt propagovat na sociálních sítích. Kupodivu jsme se rychle setkaly s úspěchem, podařilo se nám prodat několik stovek prstýnku a dokonce jsme se dostaly i do stánků na několika trzích.
I bez jakýchkoliv znalostí jsme automaticky využívaly hned několik autorem doporučovaných technik. Od ručně psaných poděkování ke každé objednávce, soutěží a giveaways, až po osobní komunikaci se zákazníky. Hlavně jsme skutečně spojily něco, co nás naplňuje s tím, co přinese radost i ostatním.
Největších chyb jsme se ale dopustily při naceňování produktů. Měly jsme tendenci se podceňovat a nevážit si dostatečně své odvedené práce. Ceny jsme proto držely velmi nízko i po častém upozorňování od známých i zákazníků.
Kniha mi pomohla zpětně reflektovat na naše chyby a tentokrát už vím, jak se jim dokážu vyvarovat.
Startup za pakatel je ideální kniha do začátku podnikání. Vyvolala ve mně chuť konečně zrealizovat nějaký projekt v rámci Tiimi. Je skvěle čtivá a pro začínající podnikatele má skutečný přínos. Jsem si jistá, že během studia se k ní budu opakovaně vracet.