Startup za pakatel


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 30.10.2022

Startup za pakatel   Chris Guillebeau


Slovo startup je dnes opravdový hot-topic. Úspěšné podnikání za téměř minimální náklady a většinou ještě v oboru, který je pro podnikatele koníčkem. To zní jako splněný sen. Právě proto jsem se rozhodla knihu přečíst a posbírat tak obrovské množství zkušeností, tipů a triků od úspěšných majitelů startupů.


K vytvoření knihy autor pečlivě vybral hned několik provozovatelů tzv. mikrobyznysů z různých odvětví. Ať už se k podnikání na vlastní pěst dostali díky vyhazovu, nespokojenosti v zaměstnání nebo úplnou náhodou, dnes jsou všichni svými vlastními pány, pracují ze všech možných koutů světa a jsou ochotni se čtenáři sdílet svoji cestu za úspěchem. 


Hned na začátku knihy mě oslovilo vyvrácení známého rčení – Daruješ-li člověku rybu, nakrmíš ho na jeden den, naučíš-li ho lovit, dáš mu potravu pro celý život.

Tímto stylem by se podnikatel připravil o všechny kšefty, proto autor citoval více business-friendly myšlenku od Karla Marxe - Když ulovíte rybu, můžete ji někomu prodat. Když ho naučíte, jak se ryby loví, připravíte se o báječnou obchodní příležitost.“


  •  Cílem není rychle zbohatnout, ale vybudovat něco, čeho si ostatní budou cenit natolik, že za to zaplatí.


VÁŠEŇ NEBO DOVEDNOST + UŽITEČNOST = ÚSPĚCH

Autor si stojí za tím, že úspěšný mikrobyznys, založený na svobodě a hodnotě, vznikne propojením oblíbené aktivity s tím, co zajímá ostatní.

Svoboda je to, co všichni hledáme a hodnota je způsob, jak jí dosáhnout.


  •  Pokud postavíte své podnikání na pomoci druhým, vždycky budete mít spoustu práce. - Svobodně brát, svobodně dávat


Podnikatelské příležitosti jsou jako autobusy: každou chvilku jede další – Richard Branson

Lidé mají tendenci zdlouhavě plánovat svůj vstup na trh, zbytečně tak stát na jednom místě a celý život strávit přípravou plánu, ze kterého nakonec stejně nic nebude. Proto si myslím, že je důležité se nebát a prostě to zkusit. Chybami se člověk učí a třeba to zrovna vyjde. Hned několik příběhů v knize je věnováno podnikatelům, kterým se prvotní plán nenaplnil podle očekávání. Nevzdali se a dnes vydělávají obdivuhodné částky a přináší radost spoustě zákazníků.


Nejzásadnější je podle autora vydělání prvního dolaru. Ten je pomyslným zlomem a od něj může podnikání už je vzkvétat. Člověk se po prvním výdělku trochu osmělí, zbaví se počátečních pochybností a může se naplno pustit do projektu. 

Sama nyní stojím před založením prvního projektu v Tiimi a musím se přiznat, že všechny nápady zbytečně do hloubky promýšlím a analyzuji. Autor ovšem v knize radí, že je lepší vydat ne zcela dokonalý produkt a nejprve si vyzkoušet, zda vůbec budí v zákaznících zájem a až poté ho postupně zdokonalovat. Příliš zdlouhavé promýšlení totiž jen málokdy vede k realizovatelnému plánu.


  • „Libra praxe má větší cenu než tuna teorie“ Bedřich Engles


Klíčové body, kterými se chci řídit ve svém budoucím podnikání:

-       Dávejte si pozor, abyste pracovali nejen ve firmě, ale i na firmě. 

-       Před vstupem na trh udělejte průzkum a zjistěte, zda o produkt/službu bude zájem.

-       Nechte si platit za to, co máte rádi a spojte to s tím, co druzí chtějí.

-       Nebojte se experimentovat s cenami a pravidelně je navyšujte.

-       Pořádejte pro zákazníky soutěže a giveaways.

-       Dodejte své práci přidanou hodnotu – napište ručně poděkování, osobní email, pečujte o zákazníky.

-       Dávejte lidem to, co opravdu chtějí, ne to, co si myslí, že potřebují.

-       Je v pořádku zůstat malou firmou, není vždy nutné expandovat – rozhodnutí je vždy na vás.

-       Pouštíte-li se do něčeho poprvé, na každý rozumný požadavek odpovídejte kladně.

-       Pošťouchnutí: nenápadné umění sebepropagace – šiřte povědomí o svém projektu, přimějte lidi o něm hovořit.

-       PROSTĚ ZAČNĚTE!


ATP:

  Asi před dvěma lety jsme si s kamarádkou samy zkusily výrobu a prodej vlastního produktu. Přišly jsme s nápadem ručně vyráběných šperků a začaly jsme projekt propagovat na sociálních sítích. Kupodivu jsme se rychle setkaly s úspěchem, podařilo se nám prodat několik stovek prstýnku a dokonce jsme se dostaly i do stánků na několika trzích. 

  I bez jakýchkoliv znalostí jsme automaticky využívaly hned několik autorem doporučovaných technik. Od ručně psaných poděkování ke každé objednávce, soutěží a giveaways, až po osobní komunikaci se zákazníky. Hlavně jsme skutečně spojily něco, co nás naplňuje s tím, co přinese radost i ostatním.

  Největších chyb jsme se ale dopustily při naceňování produktů. Měly jsme tendenci se podceňovat a nevážit si dostatečně své odvedené práce. Ceny jsme proto držely velmi nízko i po častém upozorňování od známých i zákazníků. 

  Kniha mi pomohla zpětně reflektovat na naše chyby a tentokrát už vím, jak se jim dokážu vyvarovat. 

 

Startup za pakatel je ideální kniha do začátku podnikání. Vyvolala ve mně chuť konečně zrealizovat nějaký projekt v rámci Tiimi. Je skvěle čtivá a pro začínající podnikatele má skutečný přínos. Jsem si jistá, že během studia se k ní budu opakovaně vracet.




Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: