Tuto knížku jsem si před několika lety koupila, ale když jsem jí začala číst, tak jsem jí po několika desítkách stránek odložila, moc mě nechytla. Teď zpětně už vím, že na ní nebyl ten správný čas. Tentokrát jsem po ní sáhla, jelikož jsem docela intenzivně přemýšlela o mé budoucnosti a hlavně přítomnosti v souvislosti s podnikáním. Přemýšlela jsem, do čeho se pustit, jak to udělat, jestli to zvládnu, a kdy začnu. Tato knížka pro mě bylo takové motivující nakopnutí spíše než nějaká studnice know-how, ale to je možná to nejvíc podstatné. Dokazuje lidem, že i s malou investicí jde rozjet úspěšné podnikání a to v oblasti, která vás baví nebo zajímá.
Jedno z hlavních uvědomění, které jsem v sobě utvrdila je, že „Budoucnost začíná teď“ a to nejen v životě, ale i podnikání. Častokrát jsem se chytila v pasti své mysli, v omezeních mých vlastních přesvědčení a mentálních modelech. Ale teď už věřím, že jestli to člověk skutečně chce, tak nesmí čekat, musí skočit.
Autor tvrdil, že je třeba najít tzv. Prolínání, tedy průnik dvou množin - vaší oblíbené aktivity, co rádi děláte a tím, o co se zajímají ostatní lidé (tzn. za co by byli ochotní zaplatit).
To je část, u které jsem se často zasekávala, připomíná mi metodu Ikigai, ve zjednodušené formě.
Transformace dovednosti
Každý jsme vybaveni schopnostmi ze svých předchozích zkušeností a zesměšnění, které se dají využít i jiným způsobem třeba v podnikání (přemýšlejme o tom otevřeně a nekonvenčně). Každý jsme také dobří ve více než jednom směru. Přemýšlejte především nad kombinaci vašich schopností - ta vám může zajistit i konkurenční výhodu.
Když to tedy zjednodušíme, pak nám vyjde tato rovnice úspěchu:
Vášeň/dovednost + užitečnost = úspěch
To neznamená, že firmy jsou stavěné na koníčcích, souvislost je pouze nepřímá. Ne z každé vášně může být podnikání.
V knize se mluví pouze o 3 věcech, které potřebujeme/musíme se naučit:
- Potřebujete produkt/službu (vychází z dovedností a zálib)
- Musíme najít lidi, kteří jsou ochotni vám za to zaplatit
- Musíme vymyslet způsob, jak vám budou za to platit - tedy jak budete směňovat produkt za peníze (jinak řečeno byznys model, i na něm velmi záleží)
ð Musíte najít správnou vášeň, správné obecenstvo a podnikatelský model.
Další radou od autora bylo sepsat si všechny nápady, které máme, všechny nápady zhodnotit několika nejdůležitějšími kritérii v rozhodovací tabulce a dle přidělených hodnot vybrat jeden/ více projektů, kterým se má největší cenu se věnovat.
Kopněte do toho!
Realizujte první prodej, co nejdříve to půjde – bude vás to motivovat a dostanete tak první zpětnou vazbu.
Ujistěte se, že je po vašem produktu dodatečná poptávka, než obětujete práci na nich celý život. Je nutná analýza trhu a poptávky zákazníku, jestli je to pro vás perspektivní obor a nápad. Někdy pomáhá otázka: Jak toto podnikání pomůže lidem?
Plánujte v pohybu, ale rozjeďte podnikání hned, jak to bude možné s důrazem na akci.
Jak vytvořit nabídku, kterou potenciální klienti neodmítnou? Musíte prodávat to, co lidé chtějí koupit. Ujistěte se, že produkt nabízíte těm správným lidem ve správnou dobu. Uvědomme si pár věcí:
1. To co chceme a to co říkáme, že chceme, není totéž
Dobrá nabídka musí být to, co lidé skutečně chtějí a za co jsou ochotni zaplatit.
2. Většina z nás ráda nakupuje, ale obvykle nemáme rádi, když nám někdo něco prodává.
Musíte se naučit přemýšlet o hodnotě stejným způsobem, jakým o ní přemýšlejí vaši zákazníci.
Jak lépe prodávat zákazníkům?
Dejte jim víc, než čekali, dejte jim najevo, že udělali dobře a nemusí o výhodnosti nákupu pochybovat.
Vytvořte pre-launch - natěšte své zákazníky/diváky dopředu, tím si komerčně pomůžete (musí být nedočkaví). S tím souvisí také komunikace se zákazníky (marketing – upoutávka, péče o zákazníky atd.). Pokud tedy plánujete nějakou novinku či změnu, poskytněte jim včasné nahlédnutí do budoucnosti. Ukažte jim proč je tento projekt důležitý- důvod proč by jim na tom mělo záležet - vyprávějte dobrý příběh. Nezapomínejte, že vše musí spolehlivě fungovat za normální situace i v mimořádných situacích, abyste jim ukázali, že se na vás mohou spolehnout.
Lidé si musí ke zboží uváděnému na trh vytvořit vztah.
Je nutné skutečně vydělávat peníze - bez peněz není podnikání, dávejte pozor, čím se necháváte zavalit.
Utrácejte málo, jen za to, co pomáhá budovat značku nebo podpoří prodeje. Utrácejte jen za věci, které mají přímý vztah k prodeji.
Vydělávejte více peněz
- Stanovte pro svůj produkt cenu v závislosti na přínosu, ne podle výrobních nákladů (nebo na základě hodnoty nikoliv času)
- Popisujte zákazníkům, jaký přínos pro něj váš produkt má, ne jeho vlastnosti
- Velmi málo firem uspěje na základě snižování ceny. Proto je lepší soutěžit na základě nabízené hodnoty.
-Poskytněte zákazníkům omezený rozptyl cen
-Nechte si za stejnou věc zaplatit víckrát než jednou (Program kontinuity)
- Udělejte ze služby produkt a z produktu službu
- oslovte víc lidí stejnou informací nebo jiné lidi s novou informací.
Expandovat můžeme dvěma směry - horizontálně - rozšířit výrobu nebo vertikálně, kdy půjdeme do hloubky a vytvoříme si víc úrovní vztahu se zákazníky.
Firemní audit
Někdy je třeba se na chvíli zastavit a zjistit co dává mému podnikání smysl a co již ne, a je potřeba to změnit, k tomu nám mohou pomoci tyto otázky:
1. Kde vyděláváte peníze - z čeho? Jakých činností?
2. Co můžu dělat pro to, aby přicházeli dál?
3. Jak dobří jsme v komunikaci směrem k zákazníkům?
4. Jaký je váš marketing ke stávajícím zákazníkům?