Proč jsem si knihu vybral?
Jelikož se posledí dobou zabívám Lean Podnikáním, rozhodl jsem se přečíst tuto knihu, aby rozšířila mé obzory, jak podnikat s minimem počátečního kapitálu.
K vybudování firmy za pakatel potřebujeme tyto tři věci:
Tyto body se mi pojí s IdeaBox Masterclass, kde jsme řešili, že by u každého projektu neměla chybět takzvaná svatá trojice- měli bychom vždy vědět, kam chceme s naším nápadem dojít (jaká je naše vize), kdo je naše cílová skupina a jaký konkrétní problém se snažíme vyřešit.
Hlavní kroky pro okamžité testování trhu:
Jak vytvořit nabídku, kterou lidé neodmítnou?
V první řadě nesmíme zapomínat na to, co lidé chtějí koupit - dát jim rybu. Pak se musíme ujistit, že nabízíme produkt, těm správným lidem ve správnou dobu. Dále je nutné svůj produkt nebo službu vzít a zabalit do lákavého balíčku, neboli učinit nabídku, kterou zákazníci nedokážou odmítnout.
Dobré je se držet následujících pravidel:
Až příště nastoupíte do přeplněného letadla, posadíte se někam dozadu na středové sedadlo bez příplatku a za vámi začne křičet nějaké batole, vzpomeňte si na tuto zásadu. Již několik let si cestující stěžují na přeplněná letadla a málo prostoru na nohy a celá léta je aerolinky ignorují. Jednou za čas některé z leteckých společností spustí kampaň, kterou se snaží problém zaregovat: “Poskytneme vám víc místa pro nohy na dlouhých cestách!”
Zní to skvěle, bohužel o pár měsíců později dojde k nevyhnutelnému obratu a těch několik centimetrů prostoru navíc je pryč. Proč? Protože většina cestujících si místa pro nohy navíc necení tak moc, aby za ně zaplatitli. Místo toho je pro ně důležitějším fakturem nízká cena letenek. Letecké společnosti si to uvědomili a a tak poskytují lidem, to co chtějí - a ne to, co říkají, že chtějí.
Dobrá nabídka závisí na tom, co lidé opravdu chtějí a za co jsou ochotní zaplatit.
2. Většina z nás ráda nakupuje, ale obvykle nemáme rádi, když nám někdo něco prodává
Nabídka, kterou nemůžeme odmítnout může vytvářet nenápadný tlak, ale nikdo nemá rád, když ho jiný do něčeho nutí. Přesvědčivé nabídky často vytváří iluzi, že prodej je něco jako výzva, nikoliv nabídka.
3. Pošťouchněte je
Nejlepší nabídky vytvářejí ve spotřebitelých pocit “To musím mít hned!”. Klíčové je pošťouchnout zákazníky tak, že je přimějeme, aby se rozhodli. Rozdíl mezi doboru nabídkou a skvělou nabídkou je naléhavost.
4. Poděkujte svým zákazníkům
Jakmile od nás někdo něco koupí nebo si nás najme, je velmi dobré mu poděkovat dát najevo naše uznání. Pak je také vhodné najít nějakou neokázalou, ale smysluplnou cestu, jak v rámci plnění překonat jeho očekávání.
Cílem podnikání je zisk.
Vidím u nás v Tiimiakatemia Prague, že je toto základní pravidlo občas bohužel přehlíženo a nějaké projekty zisk negenerují. V podnikání totiž nejde o oblíbenost, nejde o obrovské zastoupení v sociálních médiích, ani o úžasné produkty, které nikdo nekupuje. Nejde ani o krásnou webovou stránku, o dokonalé e-maily, ani o blog. Obchod není soutěž popularity. Jako vlastníci firmy musíme své peníze co nejlépe chránit. Je klíčové dohlížet na to, aby naše opakující se aktivity přímo souvisely s vyděláváním peněz. Není nic špatného na tom mít nějakého koníčka, ale jestli tomu chceme říkat business, musíme generovat peníze.
Nebuďme hasiči problémů, ale posouvejme projekty dál
Pokud začne náš projekt růst, může se stát, že strávíme skoro veškerý čas řešením problémů a málo času tím, že skutečně budeme něco vytvářet. Řešením tohoto klasického nešvaru je pracovat na firmě, nikoliv v ní. Pokud vedeme firmu, tak trávíme čas hašením požárů a snahou udržet vše v chodu. Práce na firmě vyžaduje o něco vyšší úroveň přístupu. Ideální je si vyhradit každé ráno půl hodiny, kdy nebudeme připojení k internetu. Tento čas je klíčové věnovat aktivitám, které zlepší naše podnikání - ne takovým, které ho jenom udrží v chodu.
Co tedy dělat, abychom posovali projekt dál?
Základním pravidle pro všechny tyto aktivity je aktivně je iniciovat, nikoliv na ně jen reagovat.