PROČ TATO KNIHA?
Protože vnímám, že emoční inteligence je v dnešním světě mnohem důležitější než samotné IQ. Zajímalo mě, jak se svou EQ pracovat a svou „chytrost“ využít v praxi. Taky mě už nějakou dobu iritovalo, jak se inteligence, převážně u studentů, určuje podle míry úspěšnosti výsledků v IQ testech. Toto nesmyslné tvrzení se mi minimálně povedlo vyvrátit po přečtení této knihy.
ÚVOD
Kniha popisuje, jak nás v našich běžných životech působí:
- Schopnost empatie
- Sledování dlouhodobých cílů
- Umění domluvit se s ostatními
- Seberegulace
- (Sebe)Motivace
- Sebevědomí
Kniha také vysvětluje, jak emoce ovlivňují naše rozhodování, vztahy a pracovní výkony. Goleman přináší výzkumy a příklady, které ukazují, jak lidé s vysokou emoční inteligencí lépe zvládají stres, konflikty a jsou schopni efektivněji vést a inspirovat ostatní.
OBSAH
Schopnost empatie
Schopnost vcítit se do druhých je nezbytná součást našeho sociálního života. K čemu nám je ale dobrá v našich pracovních životech?
Díky pochopení protistrany snižujeme možné konflikty a zlepšujeme vzájemnou spolupráci. V oblasti zákaznického servisu je empatie klíčová pro pochopení potřeb a problémů zákazníků. Empatický přístup tak pomáhá budovat důvěru a loajalitu zákazníků.
Lépe se rozhodujeme.
Dokážeme zohlednit více perspektiv situace, ovládnout své emoce a na základě racionálního závěru spravedlivě rozhodnout.
Sledování dlouhodobých cílů aka Sebemotivace
Tato schopnost zahrnuje nejen schopnost stanovovat si a dosahovat cílů, ale také odolávat překážkám, udržovat si motivaci a nepodléhat okamžitým impulzům, které by nás mohly odvrátit od dlouhodobých záměrů.
Po přečtení knihy jsem si uvědomila, jak často nezvládám čelit vlastním neúspěchům nebo obtížím skrze svůj seberozvoj. Chybí mi vytrvalost pro dosažení úspěchu. Uvědomila jsem si ta, že má sebemotivace není závislá na vnějších odměnách, ale převážně na vnitřní motivaci, která je mnohem silnější a zároveň udržitelnější. Proto se s ní také hůře pracuje.
Umění se domluvit s lidmi
Převážně díky sociálním dovednostem jsme schopní budovat a udržovat vztahy s lidmi. Tyto dovednosti zahrnují schopnost efektivně komunikovat, budovat a udržovat vztahy, vyjednávat a spolupracovat s ostatními. Goleman (autor knihy) zdůrazňuje, že lidé s vysokou úrovní sociálních dovedností jsou schopni úspěšně ovlivňovat a inspirovat ostatní, řešit konflikty a fungovat efektivně v týmech.
Přestože je kniha zaměřená hlavně na psychologii, ve světě podnikání se bez těchto dovedností neobejdeme. Kniha EQ tak ukazuje, že schopnost domluvit se s lidmi není jen otázkou osobního šarmu nebo rétoriky, ale hluboce zakořeněnou schopností, která vychází z pochopení a řízení emocí – jak vlastních, tak těch druhých.
Co považuji za nejdůležitější aspekty sociálních dovedností?
- Vyjednávání
- Vedení lidí
- Týmová práce
- Budování vztahů
Seberegulace
Schopnost, na které závisí vše ostatní – kontrola a řízení vlastních emocí.
Pointa této kapitoly se nám snaží osvětlit funkci změny našich mindsetů.
„Jestliže plánujeme pozitivně, budou lepší výsledky.“
Jde o to, že emoce mají vliv na náš vlastní výkon. V moment, co začneme přemýšlet na základě optimismu a naděje, zvyšuje se naše odolnost vůči stresu. Je pochopitelné, že se negativním myšlenkám nedá vždy ubránit. V tuto chvíli bychom měli popřemýšlet nad počtem přečtených hodin knihy EQ a uvědomit si průběh našich emocí. Registrovat jejich proces a zabránit jim otázkami jako jsou:
Proč se tak cítím?
Co mě k tomu dovedlo?
Jak tomu zabráním?
Vliv našich emocí na okolí:
Všichni víme, že se negativní atmosféra v týmu či společnosti šíří rychle a ovlivňuje chování ostatních, ale lidé zapomínají na to, že stejně tak funguje i nakažlivost pozitivního přístupu. Zvyšujeme tím pravděpodobnost, že budeme jednat s větší energií a odhodláním.
Sebevědomí
Sebevědomí vychází z hlubokého porozumění sobě samému a přijetí toho, kým jsme a zároveň je základní jednotkou sebeuvědomění. Když člověk jasně chápe své emoce, motivace a chování, může realisticky posoudit své schopnosti a tím pádem rozvíjet zdravé sebevědomí.
Do budování zdravého sebevědomí patří i správná sebereflexe. Dle knihy lidé s vysokou EQ častěji reflektují své činy, myšlenky a emoce, čímž umožňují získat realistický pohled na své schopnosti a vyvarovat se tak přehnané sebekritiky.
Zvládání kritiky s podnikatelském světě:
Lidé s vysokým sebevědomím lépe zvládají kritiku, protože ji vnímají jako příležitost k růstu a změně, nikoli jako ohrožení svého ega. Následné spojení s osobní sebereflexí ukáže jakýsi pomyslný směr, kterým se máme vydat za účelem zlepšení vlastní práce.
CO MI KNIHA DALA?
Přinesla nový pohled na to, co znamená být úspěšný a jak je důležité rozvíjet nejen své intelektuální schopnosti, ale také schopnost porozumět a pracovat s vlastními i cizími emocemi.
V průběhu studia na SŠ jsem se často věnovala myšlence, že základní schopnosti emoční inteligence se do značné míry formují v raném dětství a mají dlouhodobý dopad na náš život. Což mi také tato kniha potvrdila. Ať už z mého vypozorování, tak i z různých sociálních experimentů vychází, že rané vztahy s rodiči, sourozenci a dalšími blízkými osobami mají zásadní vliv na rozvoj empatie, důvěry a sociálních dovedností.
Proto, když nás někdo jednoduše štve nebo mu zkrátka nerozumíme, je zbytečné mu hned nadávat či si automaticky vytvořit negativní vizitku. Lepší je se pozastavit, o daným člověku si něco málo zjistit a spojit si okolnosti dohromady.
„AHA!! Už chápu, proč se tak chová, proč takto uvažuje nebo se takto rozhoduje… Jednoduše byl tak vychovaný. Jiný přístup třeba ani nezná. Neví, jak situaci vyřešit jinak, než tak jak byl od rodičů zvyklý. (A spoustu dalších situací…)
Ať chceme nebo ne, naše emoční povaha v dospělosti závisí na našich prvních pár let života. Proto v týmu preferuji členy nejdříve co nejvíce poznat, nejlépe i s jejich „backgroundem“ a následně s nimi mohu dle toho tak spolupracovat.