Sprint


3 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 20.04.2024

Sprint Jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech   Jake Knapp


SPRINT

Proč jsem si knihu vybrala?

Chtěla jsem se dozvědět nějaké techniky a postupy, jak systematicky postupovat při BG. Zajímalo mě téma prototypizace produktů a jak na to. Jelikož jsme toto téma v našem projektu Blazzin velmi řešili.

O čem kniha je?

No přece o sprintu, akorát tentokrát nebude nikdo běhat. Sprint v pojetí knihy znamená jedinečný proces jeho cílem je zodpovědět rozhodující otázky na základě prototypů a testování nápadů se zákazníky.

Poznatky z knihy

Na začátku je důležité sestavit tým čítající sedm nebo méně lidí. Do některých rolí lze naverbovat více rolí a některé vůbec nemusí být. Dobré je přizvat potížistu – někoho u koho by byl průšvih, kdyby nebyl součástí. Všichni členové si musí v kalendáři vyhradit čas na 5 volných dnů po kterých se budou věnovat jen sprintu.

Doporučené role:

1)      Rozhodovač (výkonný ředitel, zakladatel)

2)      Finanční expert (kde se berou peníze a odkud mizí)

3)      Marketingový expert (utváří to, co o sobě firma sděluje)

4)      Expert na styk se zákazníky (v kontaktu se zákazníky nejvíce)

5)      Expert na technologie/logistiku (technický ředitel)

6)      Expert na návrh (kdo navrhuje produkty firmy)

7)      Facilitátor (nezaujatý, někdo zvenčí)

Den sprintu dle času:


Sprintový týden dle času:



PONDĚLÍ

·      Začít od konce – určit dlouhodobý cíl. Proč tento projekt děláme ? Kde chceme být za pět let?

·      Sepsat otázky do sprintu. Na jaké otázky chceme v tomto sprintu najít odpovědi ?  Co je potřeba zajistit pro dosáhnutí dlouhodobého cíle? Co by v buducnosti mohlo způsobit, že se náš projekt nezdařil?

·      Mapa výzev – používat výhradně šipky, boxíky, slova. Co nejjednodušeji. Každá mapa je zaměřená na zákazníka – tvoří příběh, který má začátek, prostředek, konec. Doptávat se neustále, jestli souhlasí ostatní.


·      Odpoledne (ptaní se expertů z naší společnosti). Zjistíme, že někdo možná podobný problém řešil, to nám usnadní práci.

·      Postup doptáváni se expertů

A.     Představit sprint

B.     Projděte tabule (otázky, dlouhodobý cíl, mapa)

C.    Ptejte se (Proč? Řekněte nám o tom více, V čem se mýlíme? )

D.    Opravit tabule

·      Metoda JBM na zapisování poznámek. Každý člen má bloček lepících papírů. Do levého horního rohu napíše JBM (Jak bychom mohli). Když uslyší od expertů něco zajímavého převede v otázku a zapíše.

·      Uspořádání poznámek JBM. Nejdřív nahodile všechny vylepit. Potom otázky uspořádat do skupin k sobě (dle podobných témat).

·      Hlasování o poznámkách JBM. Každý má dvě velké kulaté samolepky, rozhodovač čtyři. Dobré připomenout otázky sprintu a dlouhodobý cíl. Čas na tiché hlasování. Po skončen hlasování sejměte papírky s více hlasy a vlepte je k mapě. Většina poznámek bude odpovídat konkrétnímu kroku ve vašem příběhu.

·      Vyberte cíl a zakroužkujte ho na mapě. Rozhodovač se rozhodne pro jedno konkrétní místo na mapě. Jednoho cílového zákazníka a jednu cílovou událost. Jeho výběr bude ústředním bodem celého sprintu.


ŮTERÝ

·      Remixování a vylepšení

·      Bleskové ukázky. Každý udělá seznam produktů a služeb u kterých stojí za to se inspirovat. Potom předveďte tříminutové ukázky (vysvětlete návrhy zbytku týmu). Zapisovat na tabuli.

·      Rozdělení práce, může ale nemusí být

·      Kreslení náčrtků ve 4 krocích


STŘEDA

·      Rozhodování – lepení rozhodne. V bodě rychlokritika okomentuje facilitátor každý náčrt a autor má možnost se vyjádřit až na konci.

·      Nejlepší nápady lze propojit v jednom prototypu nebo uspořádat souboj

·      Metoda piš a hlasuj

A.     Každý papír a tužku

B.     Tři minuty na zapsání svých nápadů

C.    Dvě minuty na zúžení (2 až 3 nápad)

D.    Napsat vše na tabuli

E.      Každý označí favorita nahlas, za každý hlas jedna tečka

F.      Rozhodovač udělá finální rozhodnutí

·      Storyboard. Nakreslit mřížku s 15 okénky. Vyberte úvodní scénu, kde se zákazníci setkají s naší společností (webovky, app store, regál prodejny, socky, noviny). Dokončete mřížky.

ČTVRTEK

·      Principem nafingujem to dojdeme k realistickému prototypu.

·      Prototypové myšlení. Neusilovat o perfektní, ale o dostačující, ne o dlouhodobou kvalitu, ale dočasnou simulaci. Základ tvoří čtyři zásady

1.      Prototyp lze udělatk čemukoliv

2.      Prototyp je na jedno použití (netvořte jako prototyp nic, co nejste ochotni zahodit)

3.      Vytvořte tolik, abyste se poučili, ne víc. Prototyp má odpovědět na konkrétní otázky, udržte ho zacílený. Potřebujeme reálně vypadající fasádu na kterou můžou zákazníci reagovat, ne plně funkční prototyp.

4.      Prototyp musí vypadat reálně.

·      Prototyp (vyberte správně nástroje, rozdělujte a panujte, spusťte zkušební běh

A.     Vyberte správně nástroje

 

B.     Rozdělujte a panujte (úkoly – tvůrci, sešívač, textař, rešeršér, tazatel)

- Tazatel v pátek povede rozhovor nad prototypy se zákazníky. Připraví si scénář rozhovoru

C.    Sešijte to dohromady – sešívači ověřují, že jsou data, časy, jména a fiktivní obsah jednotné v celém prototypu

D.    Zkušební běh. Zkontrolovat, že se ze storyboadu do prototypu dostalo vše, co mělo.

PÁTEK

·      V rozhovorech se zákazníky se poučíme, ze sledování jejich reakcí na prototyp. 

·      Pět je magické číslo. Výsledky studie: 85% problému zachyceno už po 5 rozhovorech.

·      Rozhovor v pěti dějstvích

A.     Přátelské uvítání (navození příjemné atmosféry, souhlas s nahráváním záznamu)

B.     Série obecných otevřených otázek relevantních pro test a týkajících se zákazníka (začít s otázkami k zájmům a aktivitám zákazníka

C.    Seznámení s prototypem (zmínit: já jsem to nenavrhoval, některé věci zatím nemusí běžet správně, uvažujte nahlas)

D.    Podrobné úkoly, během nichž je zákazník donucen reagovat na prototyp. (požádat, aby plnili realistické úkoly, dávat jen návodné otázky)

E.      Rychle shrnutí. Zachytí nejvýraznější myšlenky zákazníka. (Co se vám na produktu líbilo a co vám vadilo? Jak byste produkt popsal svým známým? Jaký je tenhle produkt  ve srovnání s tím co používáte teď ? )

·      Dvě místnosti – na rozhovory a pozorovací

·       Dělat poznámky k rozhovorům jako skupina

·      Když uvidíte nebo uslyšíte něco zajímavého zapište si to na lepící papírek, typy poznámek odlišit (červená, zelená, černá). Na konci každého rozhovoru připevnit na tabuli.

·      Hledejte opakující se vzorce. Každý si stoupne k tabuli a k sobě zaznamená opakující se vzorce. Potom se na druhu tabuli zapíšou nejčastější. Označit opět jako +, -, nebo neutrální.

·      Zpátky do budoucnosti. Tým se vrátí k vytyčeným cílům z pondělí. Potom se přijde na to co dál, rozhodovač určí další postup.

·      Vždycky vyháváte. Po sprintu dostáváme šanci se za pouhých pět dnů dozvědět, zda jsme se svými nápady na správné cestě.


Závěr

Sprint lze využít na řešení nějakého problému nebo nejasnosti v našem projektu, ačkoliv by bylo náročné v našem rozvrhu s celou projektovou skupinou vymezit jen 5 dnů. Stejně tak na BG, která má většinou trvání jen 24 h. Z knihy se ale dá využít i spoustu metod a triků, nezávazně na to jestli dělám sprint nebo mi stojí v čele jiná výzva.





Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jonáš Plichta - 08.07.2024 - 12:15


Jak víš, že se techniky dají využít? Už máš nějakou za sebou? A jestli ano - jak to šlo? Co přinesla a kde má metoda rezerva?... A jak jsi nakonec použila poznatky z knihy při prototypizi? = Je zde prostor ve zvýšení sdílení zážitků z aplikování teorie do praxe (ATP).

Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 2

16.09.2024

Kategorie: Jiné

Body: 2

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Management

Body: 3

15.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

15.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: