Sprint - jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 26.11.2023

Sprint   Jake Knapp

Sprint - jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech


Pojem sprint v této knize vnímám jako 


Sprint nám může pomoci ve třech typech situací:

  1. Hodně v sázce - například v RRRRR jsme se rozhodovali co s naší momentální projektovou situací, podtácky se prodávají nárazově a spíše na zakázku ve velkém množství, máme jen jeden produkt a řešení, které se týká koupi nové formy nás bude stát mnoho peněz a propagace hodně času, bude to vůbec stát za to?


  1. Málo času - sprint je tvořen s ohledem na rychlost. Čekají nás Vánoce, stihne se nový produkt uchytit na trhu? bude o něj zájem? 


  1. Zkrátka jste se zasekli - v těchto situacích může sprint pomoci jako přídavná raketa, čerstvý pohled na řešení problému. Tato vnímám koupi nové formy například.


Na začátku, kteréhokoliv úkolu je potřeba si stanovit výzvu/cíl a ten správný tým, který tento cíl přivede k realizaci. U sprintu to není samozřejmě jinak. V týmu by mělo být maximálně sedm lidí či méně, těmto členům je přiřazena určitá role. Rozhodovač (výkonný ředitel, zakladatel, produktový manažer), finanční expert, markeťák, expert na styk se zákazníky, expert na technologie/logistiku (ví nejlépe co naše společnost vytvoří a dodá), expert na návrh (designér, vývojář, produktový manažer). Já osobně se v tomto týmovém rozpoložení vnímám na pozici experta na návrh či markeťáka. 


Zaujala mě také přítomnost “potížisty”, nejedná se o člověka, který nám nesedí či se rád hádá, ale o člověka, který má na věci jinačí názor a jiný pohled. V mnoha případech přítomnost tohoto člena aspoň na začátek sprintu přinese uvědomění v jistých věcech a hodí se jeho proti názor. A jak už známe například z TS i ve sprintu je role facilitátora důležitá, je zaujatý, sleduje čas a celý proces. (žádá o svolení, nepřestává zaznamenávat, ptá se na samozřejmé věci, stará se o lidi, rozhoduje a jde dále). Líbí se mi, že vždy na každém konci kapitoly je speciální část pro facilitátora, uvědomuji si, že tato role není vždy nejlehčí a kniha obsahuje fajn návod, jak se v jednotlivých dnech zachovat a jak pomoci týmu.



Správný tým souvisí také s efektivitou sprintového času, který trvá pouhých šest hodin každý den s pauzou na oběd, tedy 10-17h.


PONDĚLÍ

Jak už jsem zmínila, na začátku všeho je nutné si stanovit cíl (trasa celého sprintového týdne) a to se děje v pondělí, tedy prvního den sprintu.


Překvapivým bodem pro mě bylo začít od konce. Představme si, že jsme je pátek a jsem na konci sprintu, na co budeme znát odpovědi? co se za půl rok naším produktem zlepší? Dále následuje stanovení si dlouhodobého cíle (kde chceme být za rok či za pět let?). Tato myšlenka začít od konce se mi moc líbila, je to něco nad čím bych jen tak nepřemýšlela.


Mapa - v pondělí také tvoříme něco jako myšlenkovou mapu celého týdne. Tuto metodu osobně moc neuznávám protože mi přijde chaotická. Místo toho bych nakreslila vlastní velký kalendář na tabuli či pracovala v asaně či trellu. To ale není sprint jako takový.


Cíl - při tomto bodu nám může dobře pomoci mapa. Hledání cíle jako takového je přiznání problému jasné. Avšak líbila se mi zmínka, že rozhodovači na mapě zakroužkují nejdříve jednoho cílového zákazníka a jednu cílovou událost. Není na to ale sám, vždy může požádat ostatní účastníky o hlasování a následné prodiskutování cíle. 


ÚTERÝ 

V úterý přicházíme s možnými řešeními na nápady, které jsem si nechali rozležet v hlavě. Jak jsem i osobně zviklá, začínáme s prezentací/oživením toho co momentálně máme. Naladíme se tím znovu na flow. Nápady poté dále vylepšujeme a dodáváme to, co nás v pondělí nenapadlo. 


Líbil se mi nápad vytvoření něčeho jako pinterest board, každý vytváří “seznam” produktů, kterýma se inspiruje. Já bych z toho udělala obří koláž. Dále udělají 3 minutový pitch koláže a vše průběžně zapisují. 


V úterý hraje hlavnější roli kreslení, je to způsob jakým můžeme ostatním pomoci vysvětlit náš úhel pohledu, jak produkt/službu/problém vnímáme. Já osobně si vše nejraději kreslím do tabletu, vizuálně mi věci dávají vždy větší smysl a více se mi zaryjou do paměti. Kreslící cvičení zahrnuje tyto body:


  1. Poznámky - představuje to ty největší “hity” poznámky si člověk vytváří z tabule z pondělí (20 min. času)
  2. Nápady - zde si zaznamenáváme nápady, všelijak chceme (čmáranice, grafy, loga), stejně jako poznámky toto není určené ke sdílení s celým týmem takže se nemusíme bát. 
  3. Šílené osmičky - každý zde vezme své nejlepší nápady a v osmi minutách nakreslí osm variací. Slovo “šílené” se pojí s časem, nikoli s nápady, zapomeňme zde na brainstorming, chceme nápady ještě více dovést k dokonalosti. 
  4. Náčrt řešení - zde prezentujeme ten nejlepší z našich nápadů ostatním členům týmu. Tyto náčrty anonymně vyvěsíme vedle sebe na zed, ve středu probíhá hlasování. Důležitý je taky text, který náčrt obsahuje a jeho název!


 

STŘEDA 

Ve středu před sebou vidíme zeď plnou nápadů, je to nelehký úkol. 


Dopoledne náčrty zavalíme kritikou a rozhodneme, které nás posunou ke splnění našeho dlouhodobého cíle. Ve druhé části dne pak z těchto náčrtů vytvoříme storyboard (dovede nás k prototypu)


Popisuje se zde několik rozhodovacích možností, kde se pomocí samolepek rozhoduje o nejlepším nápadu. Rozhodovači zde mají tři super hlasy.



výtvarná galerie 

teplotní mapa

rychlokritika

předběžné hlasování

superhlas


Storyboard - Metoda zahrnuje vytvoření vizuálního plánu, který pomáhá týmu lépe porozumět a vizualizovat proces vývoj produktu. Tento plán je často vytvářen na velkém plátně nebo tabuli a obsahuje sérii kroků, které provedeme při používání produktu. Každý krok je doplněn obrázky a popisky, které pomáhají týmu lépe porozumět uživatelskému zážitku a identifikovat případné problémy nebo příležitosti pro vylepšení. 



ČTVRTEK

Ve čtvrtek náš storyboard přivádíme pro mě metodou “fake it til you make it” neboli “nafingujem to” proměníte v realistický prototyp, jde o to, aby se to jen tvářilo jako hotový produkt.


Při tvorbě prototypů jsou důležité tyto body:


  1. Vyberte správné nástroje k tvorbě
  2. Rozdělte a panujte, k tomu pomůže facilitátor
  3. Sešijte to dohromady, ať je vše jednotné
  4. Zkušební příběh nám poskytne si vše vyzkoušet a najím možné chyby



PÁTEK

Zde probíhají rozhovory se zákazníky, sledujeme jejich reakce na prototyp, taky je může napadnout něco co nás předtím ne. Na samotném konci pátečního večera tak budeme vědět jaký bude náš další krok a jak k němu dojít. 


Sprint momentálně chci využít ve tvorbě sociálních sítí pro projekt Aura, kde se ucházím práci ve tvorbě sociálních sítí, tento úkol mi byl po postupu do užšího výběru zadán. Asi sprint nevyužiji úplně, protože jsem na úkol sama, ale aspoň jeden bod či metodu z každého dne použiju.








Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: