Proč jsem se rozhodl číst?
Knihu jsem se rozhodl číst v rámci zlepšení svého time managementu. Mám poslední dobou dojem, že zbytečně ztrácím čas, mnohdy jsem neefektivní a poměrně bojuji s prokrastinací. Rozhodl jsem se s tím něco dělat, protože už mi to není příjemné. Kniha mi byla hodně doporučovaná v týmu a zároveň spadá do jedné z kategorií v zápočtu z managementu.
Co je to žába?
Žába je metafora pro nejnáročnější úkol dne a naším úkolem je jí sníst. Nebude se nám do toho chtít, bude nám to připadat nechutné, ale je to právě to, co je už po nás buď požadováno a nebo to prostě musíme udělat. Kniha nás vybízí právě k tomu ji prostě sníst. Nepřemýšlet nad tím, jak bude chutnat a oprostit se všech rušivých elementů s onou žábou spojené, ale prostě ji sníst.
TIME MANAGEMENT
Plánuj si každý den, napiš si, co další den budeš muset dělat
Metoda ABCDE
A - úkol se musí udělat, je důležitý, má následky
B - úkol by se měl udělat, má jen mírné následky
C - úkol by bylo fajn udělat, bez následků
D - úkol lze delegovat
E - úkol eliminovat, lze ho vypustit, je nepodstatný
Tato metoda popisuje nejefektivnější způsob, jak správně rozdělit úkoly, podle důležitosti v jednotlivém dni od nejdůležitějšího po méně důležitý. Pro nás úkol A má největší možnou připsatelnou hodnotu, ale většina lidí často tento úkol odsouvá a věnuje se zbylým, méněcenným úkolům, které je k cíli k posouvají jen nepatrně nebo vůbec. Každý večer předem je ideální naplánovat si večer podle ABCDE schématu a zaručeně dosáhneme lepších výsledků. Budeme také vidět všechny své úkoly stručně a přehledně na jednom místě a nebudeme je muset lovit z hlavy. Prokrastinace v tomto případě pak může být efektivní, protože můžeme od velkých úkolů prokrastinovat na úkolech méněcenných, když už k prokrastinaci propadneme.
Vyvíjejte na sebe tlak
V této metodě nás autor vybízí ať si stanovíme pomyslné termíny ukončení (deadline). Je to metoda, kterou se vyhnout neodevzdání nebo nesplnění žádané věci včas. Např; kdyby termín splatnosti byl 25.04.2022 pomyslně si ho stanovme např. o týden dříve a to pro nás bude deadline.
PPPPPP (proper prior planning prevents poor performance), pravidlo 10/90
Tato metoda spočívá v již zmiňovaném plánování dopředu, čímž docílíme předejití jistého zmatku. 10% času, které strávíme plánováním dopředu nám ušetří až 90% času, který bychom strávili samotnou prací. Kdybychom se nepřipravili, tak budeme při práci zmatkovat a proces bude zdlouhavý a opět neefektivní.
Pravidlo setrvačnosti
Když už máme nějaký úkol naplánovaný a začneme ho dělat, je nesmírně důležité na úkolu nepřestat dělat, dokud není hotový. Pokud s činností přestaneme, ztratíme setrvačnost a znovu se "rozjet" vyžaduje více energie. Také se můžeme znovu setkat s přesvědčováním sama sebe k dané činnosti. U velkých úkolů tato metoda samozřejmě nejde použít. Je nutné úkol rozdělit na menší části a v nich využít pravidlo setrvačnosti.
Rozdělte úkol na menší části
Autor popisuje, že je jednodušší si velký úkol rozdělit do menších částí. Rozdělit velký úkol na menší úkony (WBS). Postupně úkol po malých částech zdolávat. Po malých krátkých časových úsecích (5-10 minut).
Závěr
Kniha pro mě byla velmi přínosná, protože s time managementem, prokrastinací a motivací k práci už dlouho tak nějak bojuji. Proto mi přišlo hodnotné se v této sféře vzdělat. Už vím, jak se nyní netrápit s náročnými úkoly a povzbudila mě k vytvoření návyku. Knihu v zásadě doporučuji lidem, se kterými si čas dělá co chce.