Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 15.12.2020

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Abych řekla pravdu, když jsem začala tuhle knížku číst, nebylo to pro mne zdaleka 

tak nové. Protože se už nějaký pátek věnuji IDEA BOXU (průvodce ověřením nápadu), dosti se to sobě podobá. To ale neznamená, že mi knížka nic nového nenabídla. 


Jednotlivé body v knize jsem si spojila se svým projektem a díky tomu mohu 

postupovat krok po kroku blíže k cíli. 


Jak už jsem psala, představu o vlastním projektu mám, proto první bod NÁPAD 

mohu s radostí odškrtnout jako splněný. V knížce se však uvádí pár tipů, jak hledat nápad.

  • Brainstorming - jeden z nejpoužívanějších způsobů vůbec..
  • 6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách) - též jedna z užitečných možností, jak hledat nápad. Jen za mne vhodná spíše pro větší kreativce. Sama si nedokážu představit, že v pěti minutách vystřelím tolik nápadů.
  • Myšlenkové mapy - za mne nejlepší způsob. Díky jednoduché a přehledné formě, která může být z části jak psaná, tak zvizualizovaná. 
  • Paintstormimng - pro všímavé jedince doporučuji tento způsob. Pozorování reálného světa je skvělým zdrojem inspirace pro podnikatelské nápady.


Nápad je něco, co jsem úspěšně vymyslela. Jenže to je teprve začátek celého podnikání. 


Přichází na řadu zjistit, zda je nápad realizovatelný. Tady hraje roli více aspektů.

  • Nápad máme příliš pozdě - trh je přímo nasycený podobnými nápady a udržet se v něm, bude hodně obtížné.
  • Nápad máme příliš brzy - lidé nejsou na naši službu/produkt připraveni.


Při hodnocení nápadu bych se měla zeptat sama sebe, zda jsem ta pravá pro jeho realizaci. Mám dostatečné znalosti a zkušenosti nutné pro úspěch v daném oboru? 


Dalším důležitým krokem je ověření zájmu zákazníků. Pokud začnu rozvíjet svůj

 podnikatelský záměr, aniž bych měla službu/produkt ověřený, riskuji tak rychlý zánik. Proto je důležité nejprve se zeptat svých potenciálních zákazníků na jejich názor a podle výsledků odpovědí pokračovat dál. 


Jak zjistím, kdo je můj potenciální zákazník? 

  • Persona - jedná se o vytvoření fiktivní osoby, která je typickým zástupcem skupiny mých potenciálních zákazníků.


Jak ověřit zájem zákazníka? 

  • Rozhovor - sepíšu si dobře mířené otázky, které budu pokládat mým potenciálním zákazníkům. Mým úkolem je vcítit se do zákazníka, získat vhled do jeho chování, motivů a potřeb. Nejlépe položená otázka je otevřená (např. Kdo, co, kdy, kdy, proč, jak).
  • Prototyp - bez prototypu se ověřování téměř neobejde. Zákazník potřebuje co nejjednodušeji pochopit pointu či princip nápadu. 


Mám nápad ověřený zákazníkem, tak co teď?

Jako další přichází na řadu BYZNYS MODEL. Za co mi zákazník bude platit?

V mém případě je tento bod zcela nejnáročnější. 

   

TYPY BYZNYS MODELŮ:

  • Freemium - služba nabízená na omezený čas zdarma. Očekávám, že zákazník bude spokojený a v používání bude pokračovat.
  • Lock-in - pro provoz produktu musí zákazník nakupovat od jisté firmy doplňující produkty (Vyměnitelná hlavice elektrického kartáčku).
  • Předplatné/pronájem - zákazník platí službu například jednou měsíčně za používání. (Netflix)


LEAN CANVAS - jednoduchá vizualizace mého byznys plánu, která obsahuje všechny klíčové části. Jedná se o plátno, které má několik sekcí, díky nimž dostanu svůj nápad přehledně na jedno místo.


Blížím se skoro ke konci, ale ještě předtím se musím zmínit o PODNIKATELSKÉM PLÁNU, jenž je posledním bodem na cestě za podnikáním. 


Co takový plán obsahuje?

  • Stručnou charakteristiku produktu/služby a jeho konkurenční výhodu
  • Stručný popis cílového trhu a jeho velikost
  • Byznys model, tedy způsob, jakým budeme vydělávat
  • Požadovatelnou velikost finančních zdrojů a odhad jejich návratnosti



Knížka ,,od nápadu k podnikatelskému plánu'' mi dala spousty nových vhledů.

I přesto jak přínosná je, se můj nynější nápad ubírá jiným směrem a v některých bodech

 není možné postupovat podle uvedených metod. Kdykoli mám však možnost, čerpám z ní veškeré informace. 



Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 24.01.2021 - 14:28


Proč není možné u Tvého nápadu postupovat podle uvedených metod? O jaké body se konkrétně jedná?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

06.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

31.10.2024

Kategorie: Marketing

Body: 3

31.10.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: