Restart


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 29.03.2023

Restart, průvodce podnikatelským minimalismem   Jason Fried a David Heinemeier Hansson

Proč jsem si knihu vybrala?

O Restartu jsem slyšela už několikrát, hlavně v podcastech o podnikání. Netušila jsem, co přesně kniha ukrývá, ale pokud o ní slyším vícekrát, mám velkou chuť si jí přečíst. Jednou jsem tak brouzdala na knihobotu (e-shop s knihami z druhé ruky) a na Restart narazila, tak jsem si ho objednala a hodil se i k zápočtu předmětu Provoz a hospodaření malého podniku.

Dojmy

Jsem moc ráda, že jsem si knihu přečetla. Skvělá příručka nejen pro začátek podnikání. Autoři se v knize věnují všem možným oblastnem podnikání, vyzdvihují i neoblíbená tvrzení a vyvrací ty oblíbená. Sice mi občas přišlo, jako by ze mě autoři dělali pitomce, ale musela jsem se nad to povznést. Hlavně si uvědomit, že je kniha psaná pro širokou veřejnost za účelem pomoci a opravdu bych si neměla brát připomínky osobně.

Kniha je rozdělena na 10 kapitol, které obsahují různé tipy k danému tématu. Každý tip je rozepsaný stručně, maximálně na 3 stránky, a tak se kniha čte velmi rychle.

Byla jsem až zaskočená, jak moc stručná a k věci je. V knihách jsem obecně zvyklá, že maximálne 15% si zapamatuji, protože je k věci a bez omáček. Tady žádný omáčky nejsou a tak je celkem těžké si zapamatovat všechno. Proto i přes rychlou četbu jsem se potřebovala ke knize vrátit, znovu si jí projít a zapsat si pro mě ty nejužitečnější tipy.

Všechny tipy jsou spíš o nastavení mysli, jak k podniku a podnikání přistoupíme a jak bude vypadat naše rozhodování. Nejsou zde popsané teorie a modely, ale přispívá k mindestu, který podpoří funkčnost našeho podnikání. Rozhodně vede kniha k zamyšlení a pro mě byla i knihou motivační.

Co jsem si vzala z jednotlivých kapitol

Demontáž

Kapitoly ohledně mindsetu v podnikání - kterých "pravidel a pravd" se držet a které zapomenout.


  • Ignorujte realný svět a že v něm něco "nemůže fungovat".
  • Věř a dokážeš:) Tím se řídím, nemám ráda když mi někdo říká, že něco není možné.
  • Neučte se z chyb, ale stavte na tom, co funguje.
  • V Tiimi se obecně snažíme poučit z chyb, ale zapomínáme, že něco nám přeci jen také funguje a na to bychom určitě zapomínat neměli.
  • Workoholismu je neudržitelný, pracujte efektivně v čas, který si na to vyhradíte.
  • Kolik času si na úkol dáme, tolik nám zabere. Netahejme své pracovní záležitosti do času s rodinou apod. Není to potřeba, pokud si to správně nastavíme.

Začínáme

Proč a v čem podnikat. Kde se berou ty nejlepší nápady a jak je realizovat.


  • Zanechte po sobě stopu. Dbejte na smysluplnost vašeho nápadu.
  • Nastavte si hodnoty a ty žijte.
  • Haste co vás palí - z vlastních potřeb vznikají často ty nejsmysluplnější nápady.
  • Na všechno je čas, když si ho uděláme.
  • Začněte něco dělat. Každý má nápady, ale je málo těch, co je realizují.
  • Nelpěte na nálepce startup, začněte opravdu podnikat.

Tato kapitola se mi hodně líbila, konečně jsem někdě četla černá na bílým, že může začít kdokoliv, kdekoliv, ale hlavně když má nápad hlavu, patu a hodnoty. Nápady, které vzniknou za pohou vidinou zisku se mi příčí a nemám takový přístup ráda.

Dosahujme pokroku

Na co myslet při prvních momentech podnikání, z čeho těžit a co rovnou vynechat.


  • Přijměte své hranice. Berte své "omezení" jako výhodu.
  • Osekávejte, co není důležité a nechte produkt jednoduchým. Lepši je udělat polovinu produktu pořádně, než celý produkt polovičatě.
  • Začněte epicentrem. Řešte nejprve to, bez čeho nemůžete fungovat.
  • Nedbejte na detailech. Architekti také nezačínají barvou kachliček.
  • S tímhle bodem mám sama velký problém, nejraději bych aby bylo všechno perfektní než projekt vyjde na povrch. Což je dost hloupý, například v naší situaci, kdy si máme ideálně vyzkoušet, co nejvíce projektů. Pokud bychom chtěli vyladěný projekt, trvalo by to nejméně půl roku a to tady nemám, jelikož se prostředí v Tiimi mění velice rychle.

a na tu je tu další tip:


  • Spusťte to hned a vylepšujte cestou.
  • Neodkládejte rozhodnutí. "Promyslíme to" nahraďte "Rozhodneme to."
  • Zaměřte se na to, co se nemění. Nepodléhejte trendům.
  • Na vybavení nezáleží. Je to o vás a nemusíte mít techniku za tisíce.
  • Myslete na vedlejší produkty. Podcasty, knihy, zbytky materiálu atd...
  • Tohle je skvělý tip. Často mě nějaký tvůrce nebo firma překvapí prodejem produktu či služby, který tam třeba vždycky byl, ale nebyl vidět. Proto je důležité při všem co děláme, myslet i na vedlejší produk, který můžeme zúročit, když už jsme primární práci věnovali tolik času.

Produktivita

Tipy, jak dělat práci efektivně, aby se vyplatila nepřišla na vniveč.

V této kapitole mě hodně zaujala technika „samotářské zóny“


  • Autoři popisují, že přerušování prácezabíjí produktivitu, je jako vzbuzení a než se dostaneme do REM spánku, začínáme zase od znovu. Řešením je přesun do tzv. samotářské zóny. Tuto zónu si můžete nastavit například v práci od 10:00 do 14:00 a znamená, že se v tuto dobu v kanceláři nemluví. Tuto techniku se snažím sama při své práci používat, protože vím, jak je přerušování neefektivní. Komplikace je ale když jsme v TAPu, kde se sejde najednou klidně 20 lidí a každý se o něčem chce bavit nebo znát názor atd.. Ráda bych tedy tuto samotářskou zónu u nás zavedla, akorát si nejsem jistá, zda to vyjde:D “Váš den je v obležení rušivých elementů. Je na vás, abyste si ho vybojovali zpět.”
  • “Nebojte se závěrů, které vyslovíte. Někdy je opravdu jediným správným krokem opustit činnost, na níž právě pracujete, i když jste do ní už investovali hodně úsilí. Zahoďte raději rozdělanou bezcennou práci, než další cenný čas.”
  • Tento statement můžu potvrdit! I přes 2 měsíce práce a přemýšlení nad jedním projketem, jsem se ho rozhodla ukončit a nelituji toho.
  • Stačí být jen dobrý, i z dobrého řešení se může stát skvělé.
  • Nečekejte se svým nadšením dlouho, jinak v sobě uhasíte jiskru.
  • Jděte spát! - spánek podporuje kreativitu, pružnost, efektivitu, morálku, náladu.
  • Spánek je kapitola sama o sobě. Osobně se na něj teď hodně zaměřuji a dbám, abych spánku měla dostatek. Je to nejlepší lékař, ale také, jak je zmíněno v knize, tvůrce nových nápadů a inovací.

Konkurence


  • Nekopírujte - příjdete o fázi poznání.
  • Dělejte méně než konkurence.
  • Něco podobného už autoři zmiňují v jiných kapitolách. Udělejte ze svách omezení přednost a nesnažte se mít všechno pro všechny - často to není třeba a ušetří to dost práce a energie.

Evoluce


  • Naučte se říkat ne a to i vašim vlastním nápadům.
  • Někdy i našim nápadům je potřeba dát stopku, jelikož na ně například není čas a musíme si to umět přiznat. Pokud známe své priority, dokážeme rozeznat, co za to stojí a co NE.

Podpora prodeje


  • Tvořte si publikum.
  • Přebijte konkurenci učením.
  • Z mého pohledu je v dnešním světě učení silná zbraň. Například lidé na internetu přestává bavit sledovat bezvýznamný obsah a rádi sledují videa edukační. Pokud firma edukuju a to například i o tom, co sama dělá, tvoří si jak důvěru, tak sledovanost. Předává nenásilně hodnotu a to zcela zadarmo, což jak se v knize také píše má sílu přimět sledující ke koupi našeho produktu/služby a stát se tak zákazníky.
  • Otevřete své zákulisí.
  • Velmi podobná zbraň jako učení. Když necháme zákazníky nahlédnout do zákulisí, tvoří se tak důvěra a mnohem bližší vztah.
  • Marketing není oddělení. “Marketing vytváří každý váš zaměstnanec, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce.”
  • Tento bod mi přijde hodně zajímavý a také logický. Cokoliv řeknete přátelům o firmě, kde pracujete a to na jakékoliv pozici, hned to tvoří nějaký obrázek firmy samotné a dostává se to dál. Znám to sama, když mi kamarádka povídá os firmě, kde pracuje, že je tam toxické vedení, hned si firmu pamatuji spíš negativně a může to pak ovlivnit mé rozhodnutí ohledně nákupu u firmy.

Zaměstnanci

Koho, jak a kdy zaměstnávat.


  • Nikdy nepřijímejte na pozici, kterou jste sami nevyzkoušeli. Jen tak pochopilte její podstatu.
  • Tento tip se mi děsně líbí. Každá práce má své úskalí a nikdo by žádnou práci neměl brát jako samozřejmost nebo méně/více hodnotnou než jinou. Respekt by se měl dostávat všem pracovním pozicím. Pokud někoho nabírám na pozici, kterou sama neznám, nemůžu tušit, jaký ten člověk má být a ani nemůžu jeho práci tak objektivně zhodnotit.
  • Zaměstnávejte, až to bude bolet.

Kontrola škod


  • Přivlastněte si špatné zprávy.
  • Pokud se stane něco špatného, jen tak se to neututlá a je lepší se za tyto zprávy postavit. Uznat chybu a sdělit nápravu - jediná cesta, jak se nejlépe s fuck-upy vypořádat.
  • Všchny do první linie.
  • Tento bod mi hodně připomíná předešlý se zamětnanci. Zde se ale mlucí o úrovni samotných zaměstnanců, kdy například v restauraci musí spolupracovat kuchaři a číšníci a většinou navzájem neznají, jaký to je v jejich kůži. To můžu potvrdit ze zkušenosti ze sushi restaurace, kde jsem pracovala v kuchyni. Občas bylo težké se nezlobit na číšníky, že jídlo na výdeji stydne a oni naopak byli někdy frustrovaní, že nedostali 20 rolek sushi najednou. Myslím, že kdybychom si i na jeden den práce prohodili, hned by se nám práce druhých hodnotila jinak a s větší úctou.

Kultura

Jak tvořit a podpořit kulturu vaší firmy. Kde se tvoří a kdo jí ovlivňuje.

Z této kapitoly vyplývá, že kultura se nevytvoří za jeden den, není instantní a nemůže se ani měnit jen tak. Jde to pomalu, je to proces a tvoří ho všechny činnosti a návyky ve firmě. Jako manažer můžete kulturu měnit přístupem, prostředím, aktivitami.


  • Není jim 13.
  • Pokud se k zaměstnancům budeme chovat jako k dětem, podají výkon jako děti. Schvalování každé maličkosti například tvoří nedůvěru. A nevěřit zaměstnancům je podle autorů děsivě drahé.


Na závěr autoři píší o inspiraci. Inspirace na nás občas příjde nečekaně a pokud příjde o víkendu, neváhejte a obětujte víkend této múze, protože po víkendu už by mohla být pryč a z vašeho skvělého inspirativního nápadu nevzejde nic. Někdy je třeba obětí, ale tyto jsou užitečné, zábavné a naplňují náš život.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 1

03.03.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

Kategorie: Podnikání

Body: 3

03.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

03.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

03.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: