Proč jsem si vybrala tuto knihu?
Knihu „Restart: Průvodce podnikatelským minimalismem“ jsem si vybrala na základě doporučení od mého spolužáka z týmu. Chápu ji jako dobrý úvod do světa podnikání, který mě teprve čeká, s ohromným počtem rad a postřehů od zakladatelů firmy 37signals.
Obecné informace
Celá kniha je psaná stručně a výstižně. Dělí se do 12 větších kapitol, které se následně člení do menších podkapitol. Ty obsahují stručný nadpis, který vystihuje, o čem se v nich pojednává a obsah bývá obvykle dlouhý na stránku až dvě.
Myšlenky z knihy / ATP
Demontáž
· Plány jsou odhady.
Doporučuje se, abychom méně plánovali a více improvizovali a pokud již nějaký plán máme, měl by se nazývat odhad. Plány umožňují minulosti řídit budoucnost. Kvůli tomu, že je sepsaný nějaký plán, ochuzujeme se o možnost konání činů v přítomnosti.
Tato myšlenka mě donutila přemýšlet o tom, jak budu uvažovat nad svými budoucími projekty v Tiimi. Rozhodně si z ní odnáším, že budu více improvizovat a nebudu dělat plány/odhady čistě striktní.
Produktivita
· Přerušování je nepřítelem produktivity.
Pokud máme práce tolik, že musíme pracovat i o víkendech a v našem volném čase, měli bychom zvážit, jestli práci často nepřerušujeme. Jedná se například o spontánní diskuze s kolegy. Doporučuje se, abychom se při práci dostávali do fáze REM, podobně jako při spánku. Nejlepší je odejít do samotářské zóny bez elektronických zařízení např. mobil, kde nás nikdo a nic nebude vyrušovat. S tímto velmi souzním, protože jsem sama zjistila, že se mi nejlépe pracuje v NTK, kdy sedím sama u stolu, a nikdo mě neruší.
Také se při práci v týmu doporučuje zavést produktivní čas, kdy nikdo s nikým nebude hovořit, a tím pádem se pozornost u všech přesune na práci.
· Porady jsou toxické.
Spisovatelé knihy berou plánování porad jako televizní program. Je velmi časově nákladné pozvat na poradu 10 lidí, na niž si každý udělá 1 hodinu čas. Uvažují nad tím, že se dohromady sebere 10 hodin produktivního času (10 členů - 10 hodin). Přijde jim, že čas, který lidé věnují poradě, by se dal produktivněji využít při jejich vlastní práci. Pokud je ale porada nezbytná, měl by se nastavit jasný harmonogram s cílem, kterého chceme dosáhnout a časovač, aby se nepřetahovalo. Rady z této kapitoly chci využívat na naše týmové Business meetingy.
Konkurence
· Koho zajímá, co dělají oni?
Když jsem přemýšlela o svých budoucích projektech, jako první mě napadalo, abych sledovala budoucí konkurenci. Zde se ale píše, že příliš velký zájem o konkurenci se může rychle změnit v posedlost. Navíc konkurence se každým dnem mění a analyzování každé změny je ve finále ztráta času a hodně stresu. Chcete-li být stejný jako oni, proč to vlastně děláte? Pokud chceme vyrovnat konkurenci nebo ji napodobit, nemáme důvod existovat, protože nepřinášíme nic nového.
Podpora prodeje
· Otevřete svoje zákulisí.
Pro lepší prodej našeho produktu bychom měli otevřít naše zákulisí pro zákazníky. Lidé jsou přirozeně zvědaví, a pokud ukážeme, jak např. náš produkt vzniká, budujeme si s klienty lepší a ucelenější vztah, kdy nás vnímají jako lidskou bytost a víc transparentně. Pokud by můj budoucí projekt byl za účelem prodeje nějakého produktu, který si třeba budu vyrábět sama, rozhodně mám v plánu natáčet videa, jak vzniká.
· Drogoví dealeři to prostě umějí.
Myšlenka spočívá v nabídnutí našeho produktu/služby zadarmo. Lidé si na něj zvyknou, budou ho používat, a když se najednou zpoplatní, nebude jim vadit za něj zaplatit, protože si bez něj nedokážou představit život. Při četbě této kapitoly se mi jako první vybavilo Spotify. Nabízí zkušební verzi na měsíc, lidé si na přehrávání jakýkoliv písniček bez reklam snadno zvyknou a po skončení zkušební verze jim nedělá problém platit členství.
Zaměstnanci
· Napřed to udělejte sami.
Nikdy nepřijímejte nikoho na pozici, kterou jste si sami nevyzkoušeli. Budeme vědět, o co se v dané pozici jedná, kdy můžeme pochválit a kdy naopak kritizovat.
· Každý musí pracovat.
Pokud vedeme firmu s menším týmem, měli bychom přijímat lidi, kteří doopravdy pracují a ne jen delegují. Delegátoři působí v týmu jako brzda.
Kultura
· Mluvte tak, abyste to byli vy.
Autoři kritizují propagaci/komunikaci menších firem na formální úrovni. Připadá jim směšná a moc učesaná. Navíc dle nich firma přichází o jednu z největších předností: schopnost komunikovat a sdělovat jednoduše a přímo, bez toho, aniž by každé slovo muselo projít sítem právního oddělení a PR.
Závěrem
· Inspirace je pomíjivá.
Inspirace není věčný stav, ale věc okamžiku. Pokud nás cokoliv napadne, měli bychom se ihned pustit do práce.
Závěr
Ačkoliv jsem měla ze začátku čtení této knihy obavy, užila jsem si to. Kniha je výborně napsaná, obsahuje spoustu myšlenek, které se dají převést do praxe a do mého budoucího podnikání. Styl psaní je jasný a autoři se nebojí říct, že nějaké postupy, které se běžně využívají, jsou špatné a v jejich firmě nadělaly problémy. Je vidět, že to jsou lidé, kteří vědí, o čem mluví a v oboru mají bohaté zkušenosti. Rozhodně tady vypsané myšlenky budu využívat dále, a tuším, že se ke knize budu v průběhu studia vracet neustále.