NEKUDA, René. Restart kreativity: cvičebnice nápaditosti, ve které nemůžete udělat chybu. Ilustroval Dora DUTKOVÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. Briquet. ISBN 978-80-7555-111-5.
Důvod přečtení:
V bance esejí jsem v rámci portfolia neměl dostatek jednoznačných knih k tématu kreativity. Tahle kniha mi nejvíce sedla k tomu, abych tento úkol splnil.
Myšlenky knihy:
Uvolni se - schopnost kreativního myšlení nejde naplno využít v tenzi. Proto je vhodné pro úplné kreativní myšlení ideálně zapomenout na všechny své problémy, na čas a prostě si hrát se svými myšlenkami jako dítě.
Být nejhorší je toho součástí - pokud si totiž připustíte, že můžete být nejhorší a vůbec to nevadí, tak pak teprve můžete vytvářet a asociovat skutečně volně.
Držet pravidla je kontraproduktivní - často se snaží lidi držet různé kreativní techniky a bojí se uhnout z jejich principů. Pro kreativitu ale znamená každé pravidlo určitou bariéru, která vás nepustí k těm nejšílenějším, ale zároveň k těm nejkreativnějším nápadům.
Zábrany vám zabrání - pokud se v něčí společnosti, nebo na určitém místě necítíte dobře a máte tak zábrany dělat si cokoliv, pak takové místo není vhodné pro tvoření. Buď změňte místo, nebo překonejte zábrany jak nejvíce to jde.
Kreativita vyžaduje malé kroky - nelze vytvářet pouze velkolepé nápady. Musíte nejprve vytvořit miliony běžnějších, menších nápadů. Ty slouží jako trénink, ale zároveň vás to může posunout právě k těm veljolepějším nápadům.
Nezapomeňte na vzpomínky - vzpomínky jsou totiž jedním z prvků vašeho přemýšlení a tudíž i tvoření. Ponořit se do svých vzpomínek nemusí být tedy na škodu a naopak, vám to může dopomoci pochopit své smýšlení.
Pokud vám došly nápady - vžijte se do libovolného člověka, profese a nechte ho vytvořit své nápady. Tím si otevřete jiné pohledy na věc a nápady pokračují.
Spokojit se s prvním nápadem bývá chyba - vytvářejte další nápady i potom, co některý z nich naplňuje daný cíl. Tímto se nezavřete do jednoho nápadu a i kdyby to byl ten opravdu nejlepší, tak vás mohou napadnout vylepšení, která by vás jinak nenapadla.
Hranice pravidla a limity mohou být i pozitivní - pokud se snažíte dosáhnout konkrétního nápadu, pak limity mohou přesně tento cíl podpořit. Je důležité ale nejprve se naučit přemýšlet volně a pak trénovat práci s limity. Není totiž jednoduché si limity přemýšlení zastavit. Pokud se ale s limity vytrénujete, tak budete vědět jaké vám fungují a jakým způsobem.
Učte se pohledy jiných lidí - od každého se totiž můžete něco naučit. Je dobré se takto vzdělávat, protože právě kreativita vyžaduje nezaseknutí se na jednom pohledu.
Měňte své prostředí - na stejném místě se stejnými lidmi a věcmi se budou vytvářet stejné nápady. Změňte cokoliv z toho a vytvořte si tak odlišné prostředí a poté můžete teprve očekávat odlišné nápady.
Mysl vyžaduje slova - každý přemýšlí v nějakém jazyce s nějakou slovní zásobou. Pokud chcete být ale skutečně kreativní, pak se naučte více jazyků, nebo si alespoň rozšiřte slovní zásobu. Nejenže pak zvládnete lépe popisovat své nápady, ale zároveň si uvolníte potenciál, který jste dosud měli zavřený.
Trénujte - trénovat můžete téměř cokoliv aby to podporovalo kreativní smýšlení. Kreativita je trénovatelná schopnost i přestože na ní je někdo nadanější a někdo méně.
Praxe:
V praxi jsem zatím nebyl schopen ověřit přímo tyto myšlenky. Velkou část z nich jsem v hlavě měl už před přečtením této knihy a tudíž mohu potvrdit jejich pravdivost. Nejvíce z těch myšlenek můžu potvrdit myšlenku uvolnění. Vždy když jsem byl u něčeho kreativně zaseklý, tak se právě tenhle princip narušoval.