Proč jsem si tuto knihu přečetla a jak jí využiji?
- Zpětná vazba = nástroj mezilidské komunikace, nástroj, který nám umožňuje, abychom neměli nevyříkané věci, nástroj k pochopení jak mě vnímají kolegové a jak vnímám já je
- Radikální otevřenost = zpětná vazba, schopnost chtít po svých kolezích zpětnou vazbu a naučit se zpětnou vazbu dávat
- Vybral jsem si tuto knihu, protože o ní mluvili parťáci z týmu a snažili se být „radikálně otevření“ ve svých zpětných vazbách nebo v jakékoliv komunikaci. Moc se mi to nelíbilo, potřebovala jsem si utvořit svůj vlastní obrázek o tom, co to je být radikálně otevřený.
- Důležitá je pokora. Radikální otevřenost nám nedává oprávnění být bezdůvodně hrubí nebo někoho kritizovat před ostatními. Důležité je projevovat osobní zájem a konfrontovat napřímo. Radikální otevřenost má pomáhat budovat důvěru a podporovat komunikaci. Radikální otevřenost, tak jak ji chápu já = vztah, ve kterém dávání zpětné vazby má za cíl ukázat konfrontovanému, že mu s cílenou situací chceme pomoci a že nám to není lhostejné. (Jdeme po míči a ne po hráči) = ideální stav. Co to je radikální otevřenost, tak jak ji chápu já, jsem pochopila hned v úvodu knihy.
- Kritika vždy jeden na jednoho, pochvala podle toho, o jakou situaci jde
Radikální otevřenost – musíme mít s člověkem určitý vztah a projevovat osobní zájem
„Když nemůžeš říct něco hezkého, raději neříkej nic“
Rozdělujeme 4 druhy komunikace:
- My se nacházíme ve všech čtyřech sektorech, všechny čtyři sektory používáme a jsme jim vystavováni od ostatních
- Kde je dobré být?
Radikální otevřenost :
Projevujeme osobní zájem a konfrontujeme přímo.
Komunikační sektor, kam se chceme dostat a ve kterém je dobré být.
Nejlepší forma podání zpětné vazby a forma komunikace. V určité situaci, kde vidíme problém, potřebujeme osobu na problém upozornit a zároveň projevit osobní zájem. Tak abychom danou osobu neranili a aby se obě strany necítily špatně, ale zároveň abychom dosáhli požadovaného výsledku – upozornit osobu na problém a vzbudit v ní chuť to změnit spolu s naší pomocí.
Vezmeme si člověka stranou a interně se o situaci pobavíme.
Ničivá empatie:
Projevujeme osobní zájem a nekonfrontujeme přímo
Pevný vztah s člověkem tak, že my nechceme konfrontovat dotyčného, abychom nenarušili vztah. Chování, tak aby se daná osoba necítila špatně a my také ne. Chceme se zavděčit. Neupozorním na daný problém, abychom danou osobu neuvedli do rozpaků. Místo negativní zpětné vazby říkáme člověku pouze vše pozitivní a souhlasíme s ním ve všem, i když si myslíme opak. Staneme se jeho obhájcem – chceme mít pevný vztah s ním.
Odtud je nejtěžší cesta do radikální otevřenosti díky tomu, že nejsme ochotni jít do konfrontace. Jít odtud do radikální otevřenosti je výstup z komfortní zóny.
Manipulativní neupřímnost:
Neprojevujeme osobní zájem a nekonfrontujeme přímo.
Neprojevuji se, nechce se mi vystupovat z komfortní zóny, chci se vyhnout nepříjemnostem. Nejhorší možnost komunikace. Lžeme tomu člověku, abychom nemuseli více rozpravovat. Neupřímnost.
Útočná agrese:
Neprojevujeme osobní zájem a konfrontujeme přímo.
Ponižující, ironie, sarkazmus, ego, zesměšnění. Upozorňujeme nahlas člověka na daný problém. Neprojevujeme osobní zájem o druhého. Je nám jedno jak se daná člověk cítí.
Proč zde nebýt? Nechceme, aby se tak lidé chovali k nám, mi bychom se tak neměli chovat k druhým. Vždy konfrontace jeden na jednoho a může to tak být i s pochvalou.
Odtud je nejjednodušší cesta do radikální otevřenosti díky tomu, že jsme ochotni jít do konfrontace.
Zpětná vazba – pravidla
- Konkrétní zpětná vazba na konkrétní věc nebo situaci, ne na člověka (pozor na slova: vždycky, pokaždé, ale! – tyto slova do zpětné vazby nepatří) – buďme konkrétní
- Emoce nepatří do zpětné vazby – zpětnou vazbu promyslet v klidu, připravit se na ní
- Nesnažit se o objektivní zpětnou vazbu – zpětná vazba je vždy subjektivní, je to náš pohled a je důležité na to myslet i při přijímání zpětné vazby – zpětnou vazbu nám může dát člověk s různými záměry
- Měla by být aktuální, netahat starou špínu
- Zpětná vazba vždy v soukromí!
- Stručná a jasná zpětná vazba, příprava zpětné vazby i pochvaly
- Příprava zpětné vazby i pochvaly by měly být stejně dlouhá
- Neomlouvat se, za to co děláme, když už to děláme
- Nenechávat zpětnou vazbu až na to, kdy už to přeteče – pravidelně
- Radit/neradit? – nechat lidi, ať přijdou s vlastním řešením (nevyžádaná rada je nejhorší)
- Ke zpětné vazbě se nevyjadřovat, stačí pouze „děkuji“, neobhajovat se, nebránit se, jen to s pokorou přijmout
ATP
- Naučit se rozlišovat, jak komunikuji s lidmi a rozeznat radikální otevřenost od ostatních
- Odbourat ničivou empatii při komunikaci s týmem
- Snažit se co nejvíce o pochopení a o přijímání zpětné vazby
- Naučit se zpětnou vazbu dávat a využít k tomu pravidla zpětné vazby