Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 31.03.2022

Radikální otevřenost   Kim Scottová

Radikální otevřenost


Proč jsem si tuto knihu přečetla a jak jí využiji?

-       Zpětná vazba = nástroj mezilidské komunikace, nástroj, který nám umožňuje, abychom neměli nevyříkané věci, nástroj k pochopení jak mě vnímají kolegové a jak vnímám já je

-       Radikální otevřenost = zpětná vazba, schopnost chtít po svých kolezích zpětnou vazbu a naučit se zpětnou vazbu dávat

-       Vybral jsem si tuto knihu, protože o ní mluvili parťáci z týmu a snažili se být „radikálně otevření“ ve svých zpětných vazbách nebo v jakékoliv komunikaci. Moc se mi to nelíbilo, potřebovala jsem si utvořit svůj vlastní obrázek o tom, co to je být radikálně otevřený.

-       Důležitá je pokora. Radikální otevřenost nám nedává oprávnění být bezdůvodně hrubí nebo někoho kritizovat před ostatními. Důležité je projevovat osobní zájem a konfrontovat napřímo. Radikální otevřenost má pomáhat budovat důvěru a podporovat komunikaci. Radikální otevřenost, tak jak ji chápu já = vztah, ve kterém dávání zpětné vazby má za cíl ukázat konfrontovanému, že mu s cílenou situací chceme pomoci a že nám to není lhostejné. (Jdeme po míči a ne po hráči) = ideální stav. Co to je radikální otevřenost, tak jak ji chápu já, jsem pochopila hned v úvodu knihy.

-       Kritika vždy jeden na jednoho, pochvala podle toho, o jakou situaci jde


Radikální otevřenost – musíme mít s člověkem určitý vztah a projevovat osobní zájem

„Když nemůžeš říct něco hezkého, raději neříkej nic“


Rozdělujeme 4 druhy komunikace:

-       My se nacházíme ve všech čtyřech sektorech, všechny čtyři sektory používáme a jsme jim vystavováni od ostatních

-       Kde je dobré být?

Radikální otevřenost :

Projevujeme osobní zájem a konfrontujeme přímo.

Komunikační sektor, kam se chceme dostat a ve kterém je dobré být.

Nejlepší forma podání zpětné vazby a forma komunikace. V určité situaci, kde vidíme problém, potřebujeme osobu na problém upozornit a zároveň projevit osobní zájem. Tak abychom danou osobu neranili a aby se obě strany necítily špatně, ale zároveň abychom dosáhli požadovaného výsledku – upozornit osobu na problém a vzbudit v ní chuť to změnit spolu s naší pomocí.

Vezmeme si člověka stranou a interně se o situaci pobavíme.


Ničivá empatie:

Projevujeme osobní zájem a nekonfrontujeme přímo

Pevný vztah s člověkem tak, že my nechceme konfrontovat dotyčného, abychom nenarušili vztah. Chování, tak aby se daná osoba necítila špatně a my také ne. Chceme se zavděčit. Neupozorním na daný problém, abychom danou osobu neuvedli do rozpaků. Místo negativní zpětné vazby říkáme člověku pouze vše pozitivní a souhlasíme s ním ve všem, i když si myslíme opak. Staneme se jeho obhájcem – chceme mít pevný vztah s ním.

Odtud je nejtěžší cesta do radikální otevřenosti díky tomu, že nejsme ochotni jít do konfrontace. Jít odtud do radikální otevřenosti je výstup z komfortní zóny.


Manipulativní neupřímnost:

Neprojevujeme osobní zájem a nekonfrontujeme přímo.

Neprojevuji se, nechce se mi vystupovat z komfortní zóny, chci se vyhnout nepříjemnostem. Nejhorší možnost komunikace. Lžeme tomu člověku, abychom nemuseli více rozpravovat. Neupřímnost.


Útočná agrese:

Neprojevujeme osobní zájem a konfrontujeme přímo.

Ponižující, ironie, sarkazmus, ego, zesměšnění. Upozorňujeme nahlas člověka na daný problém. Neprojevujeme osobní zájem o druhého. Je nám jedno jak se daná člověk cítí.

Proč zde nebýt? Nechceme, aby se tak lidé chovali k nám, mi bychom se tak neměli chovat k druhým. Vždy konfrontace jeden na jednoho a může to tak být i s pochvalou.

Odtud je nejjednodušší cesta do radikální otevřenosti díky tomu, že jsme ochotni jít do konfrontace.

 

Zpětná vazba – pravidla

-       Konkrétní zpětná vazba na konkrétní věc nebo situaci, ne na člověka (pozor na slova: vždycky, pokaždé, ale! – tyto slova do zpětné vazby nepatří) – buďme konkrétní

-       Emoce nepatří do zpětné vazby – zpětnou vazbu promyslet v klidu, připravit se na ní

-       Nesnažit se o objektivní zpětnou vazbu – zpětná vazba je vždy subjektivní, je to náš pohled a je důležité na to myslet i při přijímání zpětné vazby – zpětnou vazbu nám může dát člověk s různými záměry

-       Měla by být aktuální, netahat starou špínu

-       Zpětná vazba vždy v soukromí!

-       Stručná a jasná zpětná vazba, příprava zpětné vazby i pochvaly

-       Příprava zpětné vazby i pochvaly by měly být stejně dlouhá

-       Neomlouvat se, za to co děláme, když už to děláme

-       Nenechávat zpětnou vazbu až na to, kdy už to přeteče – pravidelně

-       Radit/neradit? – nechat lidi, ať přijdou s vlastním řešením (nevyžádaná rada je nejhorší)

-       Ke zpětné vazbě se nevyjadřovat, stačí pouze „děkuji“, neobhajovat se, nebránit se, jen to s pokorou přijmout

ATP

-       Naučit se rozlišovat, jak komunikuji s lidmi a rozeznat radikální otevřenost od ostatních

-       Odbourat ničivou empatii při komunikaci s týmem

-       Snažit se co nejvíce o pochopení a o přijímání zpětné vazby

-       Naučit se zpětnou vazbu dávat a využít k tomu pravidla zpětné vazby



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

06.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: