TÉMA: Autorka knihy, zkušená hned v několika nejznámějších společnostech na světě, popisuje, jak efektivně a správně komunikovat s okolím – pro dosažení těch nejlepších možných výsledků. Dozvíte se o metodě GSD (Get Stuff Done), která je také detailně rozebrána a popsána. K závěru knihy objevíte konkrétní příklady, jak jednotlivé kroky a postupy můžeme uplatnit v reálném životě.
Pomůže vám vybudovat si radikálně otevřené vztahy v komunitě/týmu.
STRUKTURA knihy:
„Pokud mi práce a kolegové nebudou přinášet potěšení, pak prožiji svůj krátký čas na planetě Zemi nešťastný.“
ÚVOD:
Pokud uvedeme do praxe každou techniku, nástroj, nápad z této knihy, zabere nám řízení zhruba deset hodin týdně. Tento čas nám ale ušetří mnoho ztraceného času v budoucnosti.
Doporučení: Věnujme 15 hodin týdně nezávislému přemýšlení a rozhodování ve svém oboru.
RADIKÁLNÍ + OTEVŘENOST
- Radikální = lidé mají tendenci skrývat skutečné názory
- Otevřenost = komunikovat přímočaře, jasně a s pokorou, nedat prostor mylné interpretaci
ZPĚTNÁ VAZBA NA ODVEDENOU PRÁCI / „Dej feedback.“
- říct, že práci neodvedli správně – není snadné, ale důležité!
- komunikovat napřímo – konkrétně, výstižně, srozumitelně
- neupřímná zpětná vazba slouží ke zmatení – není konstruktivní
- lidé se nesmí bát kritizovat, nebo alespoň mluvit – otevřená diskuze
- konfrontace – dát najevo, že nedovedl dobrou práci, nebo naopak, že pracují skvěle
"Člověk má možnost napravit své nedostatky (špatně odvedenou práci), pokud o tom bude vědět…"
Špatný příklad: „Opravení práce mi zabere méně času, než učit konkrétní osobu, jak to správně udělat.“ = v tomto případě se člověk nemůže již dále posouvat
APPLE – STEVE JOBS / „Tvoje práce stojí za h****.“
- na první pohled: arogantní a neslušná forma zpětné vazby (šikana)
- kvadrant: „útočná agrese“
- účel Jobsovy kritiky: jednoznačně formulovat, šéf vysvětlí proč, pomůže
ASPEKTY RO: OSOBNÍ ZÁJEM + KONFRONTACE PŘÍMO (kvadranty)
TÝMOVÁ STRUKTURA - vztahy
- vztahy založené na důvěře – ovlivňuje to osobnost
- týmová kultura podporující zpětnou vazbu (pochvala/kritika)
- motivovat členy pro soudržnost týmu (prevence nudy/vyhoření)
- společné úsilí o dobré výsledky
- osobní zájem o kolegy – projevíme-li naši pomoc, reakce nebudou příliš defenzivní
- konfrontace = dáváte lidem najevo, že vám na nich záleží
- než začnete kritizovat – o kritiku si řekněte
TECHNIKA I: „SITUACE, CHOVÁNÍ, DOPAD“
- pomáhá s předáváním zpětné vazby – být přesnější a nebýt arogantní
- při poskytování zpětné vazby popsat tyto 3 věci:
TECHNIKA II: „LEVÝ SLOUPEC“
- metoda hlídající chvály a kritiky – aby se v ní neprojevovaly naše soudy
(SHIT)SENDVIČ - chybná zpětná vazba (neupřímná)
= kritiku vložíme mezi dvě smyšlené pochvaly
AMBICE:
- pokud ve vztahu převládají soudy – zapomeňte, co od zaměstnanců potřebujete a soustřeďte se na to, abyste každého poznali jako lidskou bytost
- může to znamenat: naučit se vnímat ambice jinak
POTENCIÁL x RŮST:
- neumožňuje pozitivně hodnotit lidi, kteří chtějí jít dál
- slovo „potenciál“ v sobě už předem skrývá hodnocení
- zaměnit výraz za „růst“, aby manažerům pomohl rozhodovat dané příležitosti
TALENT x RŮST:
- z „řízení talentů“ na „řízení růstu“ = dosažení vyšších cílů a výsledků jednotlivce
- tým se, jako celek, postupně zlepšuje
ROZLOŽENÍ VÝKONNOSTI TÝMU – celek dělá výsledek
- nejvýkonnější nezaberou příliš času na učení – stanou se autonomními
- více času je dobré investovat do méně výkonných – cvičit nováčky
- převaha jedné strany spěje ke krizi
- pomoct překonávat překážky a dávat příležitosti – zdokonalovat je
- stavět před člověka výzvy a nové věci (inovace)
- požádejte, aby své dovednosti naučili i další členy týmu
NEODVEDENÁ PRÁCE:
- Pokud neodvádí dobrou práci, řekněte mu to!
- Pokud ponecháme lidi odvádět špatnou práci, trestáme tím kvalitní zaměstnance
SPOLEČNĚ DOSAHUJTE VÝSLEDKŮ
- „Přesáhnout možnosti lidského mozku“ – zájem o spolupracovníky
- „Mezi úspěchem a neúspěchem je tenká hranice.“
- „Nařizovat lidem nefunguje.“ – nejprve nutno vzbudit touhu v lidech
- Z neúspěchu se učíme lépe, než z úspěchu (kniha: Whoever makes the most mistakes)
GSD – „GET STUFF DONE“ / cyklus „Jak dosáhnout výsledků“
- Naslouchejte – novým nápadům (tiché/hlasité)
- Vyjasňujte – vypilujte myšlenky
- Diskutujte – prozkoumejte nápad
- Rozhodněte – rychle, ne zbrkle
- Přesvědčujte – hranice: přesvědčování/manipulace (oslovení citů)
- Realizujte – kontrola, aby se kolo GSD točilo (+ reflexe)
- Poučte se – uznat chybu
POLITIKA DVACETI PROCENT – Google
- využít 20% svého volného času pro práci na jakémkoli novém nápadu
PLUSSING – Pixar
- nesmí říci na nápad „toto není dobrý nápad“
- ale musí přijít s návrhem na řešení daného problému
- dvoustranné schůzky (týdenní) 1+1 – bezpečný prostor pro debatu
MEETING
- převáží-li emoce/vyčerpání, dejte si pauzu
- definovat cíle a předměty jednání schůze
- stanovit konec schůze – očekávání výsledku na konci schůzky, a druzí chce o problému hovořit příště
- určit datum schůze, do něhož se musí rozhodnout
- nesahejte po rozhodnutí jen kvůli časovému presu, nepříjemnému tématu apod.
HLOUBKOVÝ PRŮZKUM = orientace (aktuální skutečné dění)
- „Tichá pošta“ – víte, co se stane s fakty, když je předává mnoho lidí
- pokud chci aspektu hlouběji rozumět – jdu přímo za člověkem, který na dané věci pracoval
LEADERSHIP
- nenechat se srazit na kolena
- pokud se nestaráte o sebe, nemůžete se starat o druhé
- do práce vložit své nejlepší a nejplnější „já“
- KALENDÁŘ: vše zapisujte, jako byste zapsali důležitou poradu; schůzky nerušte (ty, které si domluvíte sami se sebou)
- pauzy – plánujte se a dodržujte, jinak budete chodit pozdě
- pokud v něco opravdu věříte, snažte se to dokázat svou prací
- povolit otěže – větší svoboda/samostatnost
- pravidelné neformální setkání (neorganizuje je management – působí nuceně) – nikdo nenutí
- BALANC: respekt k hranicím ostatních + požadavek vložení do práce celé své osobnosti
- uvědomit si vlastní pocity – přiznat, jak se právě cítíme
- management + leadership (forhend + bekhend) = chceme-li zvítězit, musíme být dobrý v obojím
POJMY:
ROCKSTAR vs SUPERSTAR
- obě strany nutné ocenit, manažer by měl rozpoznat
„ÚDRŽBOVÉ TÝDNY/DNY“ - opakem „Hack Weeks“
- přestat pracovat na nových projektech
- vychytat chyby a nedostatky v těch stávajících, příležitost vychytat je k dokonalosti
ŘEČ
- vynechat frázi: „Neber si to osobně.“ – nabídněte pomoc
- zaměřit se na výraz: „Ehm“
- zaměřit se na výrazy: „Ale“, „Pořád“
- vyhnout se „nálepkování“ – zabraňuje zlepšení, „ničivá empatie
- neříkat „Ty jsi…“ – nebuďte osobní, postupujte s pokorou
- neříkat: „Nechci jmenovat“ – objektivně pojmenovat skutečnost
RADIKÁLNÍ OTEVŘENOST (RO) vs. NADŘÍZENÝ/ŠÉF
- skvělý šéf se neustále přizpůsobuje nové realitě
- postupovat opatrně!
- pokud ji šéf nepřijímá – zvážit rozhodnutí nového zaměstnání
- praktikovat RO ve svém týmu – vysvětlit šéfovi pozitivní dopady
- než začneme zpětnou vazbu nabízet, požádejme si o ni sami pro sebe
- vyslechnout si druhou stranu – situaci dotyčného
- „Naslouchej, konfrontuj, přidej se.“
EMOČNÍ NASAZENÍ (EN) = podmínka dobrého šéfování
- podceňujeme EN spojené se šéfováním
- máme dojem, že se týká pouze lidí pracujících ve službách/zdravotnictví
- schopnost vcítit se do člověka – vyslechnout jeho situaci
PRAVIDLA:
- Naslouchejte
- Vyžádejte si zpětnou vazbu + Nabízejte kritiku a chválu
- Chvalte na veřejnosti
- Kritizujte mezi čtyřma očima
- Mluvte přímo, precizně a srozumitelně (zamezit prostoru k nepochopení)
- Jednejte s pokorou
- Snažte se pomoc
- Výsledky = objektivní, měřitelné, jasně dané, očekávané
- Pokud neodvádí dobrou práci, řekněte mu to!
- Uvést do pozadí ego a individuální zájmy
- Kritika s pokorou – prolomí odpor a nasloucháme (rovnováha: chvála/kritika)
- Nepopisujte, demonstrujte na příkladech
VÝSLEDKY – jak společně dosáhnout:
- Dvoustranné schůzky (1v1) – 25min/týden/os.
- Porady – klíčové ukazatele výkonnosti (učte se, naslouchejte, ujasňujte)
- Čas na přemýšlení
- Velké diskuse – definitivní rozhodování až později
- Rozhodovací porady
- Celofiremní setkání zaměstnanců
- Čas, kdy se neschůzuje – čas na realizaci projektů
- Systém kanban – zefektivnění dodavatelského řetězce – „Má se udělat“, „Dělá se“, „Dokončeno“
- Vstaňte od stolu – předcházení problémům díky řešením drobných
- Vědomě buduje firemní strukturu – šéf jde příkladem
ATP:
Kniha předává celistvý a obsahově hodnotný obraz k jednání a chování ke druhým - radikálně otevřeně. Předala mi metodiky správného vedení lidí a předávání zpětné vazby - díky tomu jsem mohl aplikovat s týmem v praxi na Cabinu při sezení 1v1. Během čtení jsem si odpověděl i na tuto otázku ohledně leadershipu:
Co vlastně šéfové/manažeři/lídři dělají?
CITACE:
„V Silicon Valley nepadáš dolů, ale vždycky nahoru.“
„Najímáme lidi, aby nám řekli, co máme dělat, ne naopak.“ – Apple
„To nejdůležitější, co lidem mohu narozdíl od státu dát, je zkrátka to, že mi jako lidé nebudou ukradení.“
„Vlož do práce celou svoji osobnost.“ – Google
„Chci zanechat ve světě svůj otisk.“ – Jobs
„Čím víc mám, tím víc chci.“ – Kim
„Tvým úkolem bylo mě přesvědčit, že se mýlím.“ – Jobs