Radikální otevřenost


3 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 29.07.2021

Radikální otevřenost   Kim Scottová

Radikální otevřenost – Kim Scottová


Další kniha, z nichž chci čerpat k bakalářské práci, je Radikální otevřenost. Původně jsem ji neměla v plánu číst nyní, ale po knize o firemní kultuře Netflixu, kde se zdůrazňovalo, jak je upřímnost a otevřenost klíčovým prvkem k funkčnímu týmu a k dosahování výsledků, jsem věděla, že touto knihou musím navázat, abych měla celistvější znalosti ze zpětné vazby a kritiky v organizaci.

Kim Scottová napsala knihu po různorodých zkušenostech, během kterých si vyzkoušela mít neupřímného šéfa ve firmě i roli manažerky, která se bojí vyjádřit upřímný názor na práci svých zaměstnanců. Firmy, které ji inspirovali otevřenou firemní kulturou, byly Google a Apple. Byla svědkem meetingů, kde podřízený zkritizoval nápad nadřízeného a zpětná vazba byla přijata pozitivně.

Líbí se mi, že kniha není pouze o zpětné vazbě a radikální otevřenosti, ale i o managementu, leadershipu a týmu. Kim Scottová nastiňuje i firemní kultury firem, ve kterých pracovala a pomocí příkladů a historek z praxe učí své čtenáře/posluchače být radikálně otevřený.


Co si z knihy odnáším?

·      Ničivá empatie – s každým souhlasit, vyhýbat se konfliktům a neříkat svůj názor

·      Manažer musí být empatický a má se zajímat o své zaměstnance

·      Radikální otevřenost se v každé kultuře liší. V Asii je neslušné veřejně nesouhlasit.

·      „Nedává smysl najímat chytré lidi a pak jim říkat, co mají dělat. Najímáme chytré lidi, aby nám oni říkali, co máme dělat.“ - Steve Jobs

·      Nechtějme po lidech dokonalost, chtějme učenlivost

·      Manažer by se měl zaměřit a poznat motivaci lidí v týmu, ne všichni touží po kariérním posunu

·      Zaměřujme se na efektivnost

·      Lidi sbližuje úspěch z něčeho společného

·      Leadership někdy vyžaduje lidi pořádně namíchnout

·      U chválení jít vždy do detailů a vědět, kdo se zasloužil o co

·      Typy lidí v týmu – ROCKSTARS – lidé, kteří jsou spokojení se svou pozicí, nepotřebují šplhat po kariérním žebříčku, povýšením je můžeme ztratit, jsou věrni své firmě a jsou zodpovědní, SUPERSTARS – potřebují neustále výzvy a nové příležitosti

·      Ne každý SUPERSTARS chce dělat šéfa

·      Chybou je tlačit každého zaměstnance k superrychlému růstu, každý má jiné ambice

·      Je důležité lidi rozvíjet tempem, kterým sami chtějí, ne tím, které pro ně považujeme za nejlepší my

·      Stabilita má stejný význam, jako růst

·      Nezaměřujte se jen na cíle a růst, zajímejte se upřímně o své lidi v týmu

·      Kolektivní vina – nikdo neodpovídá za konkrétní věc a nakonec jsou všichni ve stresu

·      Větších výsledků se dosáhne v práci, kde není autoritativní přístup

·      Když na poradě mluví stále stejné lidi, poprosit všechny o vyjádření názoru

·      Naslouchejte vždy pozorně

·      Zaveďte povinnost nesouhlasit. – pozor na Groupthinking (zřídit kladívko, které se dá někomu z týmu a ten musí vyjádřit protiargumenty)

·      Naslouchat, vyjasňovat, diskutovat, rozhodovat

·      Rozhodovat by měli lidé, kteří mají nejvíce informací, ne ti, kteří jsou nejvýše postavení

·      Nalezněte svůj recept na udržení vnitřní rovnováhy

·      Manažer musí vždy začít od sebe, pokud není v pořádku po fyzické či mentální stránce, nemůže dobře vést tým

·      V práci ze sebe vydávejte to nejlepší

·      Podle toho, jak se k týmu chováme, se tým chová k nám

·      Respektujte hranice každého člověka

·      Vybudujte si důvěru – travte s podřízeným nějaký čas osamoceně – dvoustranné schůzky

·      Své hodnoty žijte, nechtějte po zaměstnancích, aby své hodnoty sdíleli veřejně

·      Zjistěte, co je ostatním příjemné a pak to dělejte – ne všichni ocení objímání

·      Uznávejte pocity

·      "Napadlo vás něco, co bych měla udělat, aby se vám se mnou dobře pracovalo?"

·      Pozor na řeč těla, měla by jít ruku v ruce se slovy

·      Naučte se porozumět, ne reagovat

·      Odměňujte kritiku

·      Když s kritikou nesouhlasím, nejprve ujasním, že jsem ke kritice otevřená tím, že budu s nějakou částí souhlasit. Dále si nechám kritiku projít hlavou a domluvím se na další schůzce, kde si vysvětlíme, proč s kritikou nesouhlasím

·      Zpětná vazba SCHD („schod“) situace – chování – dopad

·      S kritikou počkat na vhodnou chvíli, kdy jsou obě strany připravené kritiku přijmout

·      Vést rozhovory o kariéře, face to face s každým zaměstnancem (o motivaci, povýšení, nových nápadech)



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 02.09.2021 - 09:03


Tuhle knihu už četlo mnoho lidí v TAPu, ale pořád slyším, že k sobě nejsme radikálně otevření, že si stále necháváme své nevyslovené hodnocení a jsme spíše ničivě empatičtí. Jak to vidíš Ty? Jak Ty pracuješ na využití radikální otevřenosti v praxi?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: