Úvod
V knize jsem hledal odpovědi na tyto otázky:
Radikální otevřenost
Zpětnou vazbu nemusíme dostávat jenom v Team Academy. Čas od času je k nám radikálně otevřený někdo známý, a pokud nasloucháme, může nám to změnit život. Autorka nám předkládá příběh, který mě velmi oslovil. Měla zlatého retrívra, zbožňovala ho a příšerně ho rozmazlovala. V důsledku toho vůbec neposlouchal. Jednou ho večer venčila a při čekání na zelenou pes začal tahat za vodítko, i když jen pár kroků od nich svištěla auta. Několikrát psa upozornila, on však ještě divočeji trhal za vodítko a snažil se vrhnout do silnice. Vedle nich čekal na zelenou neznámý muž. Podíval se na ni a řekl: “Vidím, že máte svou fenku opravdu ráda.” Tím během několika vteřin dokázal dát najevo, že mu na ní záleží a že ji nesoudí. Potom se velmi přímočaře vyjádřil k situaci. “Jenže ona zemře, pokud ji nenaučíte sednout!” Šel rovnou k věci. Vzápětí, aniž by se dovolil, se ten muž sklonil k psovi, ukázal prstem na chodník a řekl hlasitě: “SEDNI!” A pes si sednul. Muž se usmál a vysvětlil: “Tohle není hrubé. Je to jednoznačné!” Rozsvítila se zelená a muž odkráčel. Věřím, že tento příběh hezky popisuje radikální otevřenost.
Jak pracovat s radikální otevřeností v Tiimiakatemia?
Autorka v knize uvádí, že když s lidmi mluví o tom, že je třeba v týmu vybudovat kulturu založenou na radikální otevřenosti, často souhlasí s myšlenkou jako takovou, ale jsou nervózní při jejím uvádění do praxe. Je klíčové vždy všem vysvětlit, o co se jedná, a pak o radikální otevřenost požádejte. V našem týmu jsme si vyhradili místo na training session, abychom se s radikální otevřenosti seznámili a budovali tak lepší týmovou kulturu.
Než začnete kritizovat, sami si o kritiku řekněte
Není dobré se v našem týmu nebo v projektu pouštět do ostatních, dokud jim neukážeme, že kritiku sami ustojíme. Vždy je na místě vyzvat lidi, aby se nejdříve kriticky vyjádřili k nám samotným. Dávám tím najevo, že si uvědomujeme vlastní omylnost, a vysíláme signál, že se chceme o svých chybách dozvědět - chceme, aby se nás ostatní nebáli konfrontovat. Také zažijeme kritiku na vlastní kůži a tím líp si dokážeme představit, jak se při konfrontaci cítí ostatní. Další benefit, když si požádáme o zpětnou vazbu, je v tom, že buduje důvěru a posiluje naše vztahy v týmu.
Udržujte rovnováhu mezi chválou a kritikou
Dejte si větší práci s chválou než s kritikou - ale především buďte upřímní. Více se učíme ze svých chyb než ze svých úspěchů, víc získáme kritikou než chválou. Proč je důležité víc chválit než kritizovat? Za prvé, pochvala vede lidi správným směrem a za druhé dáváme lidem najevo podporu.
Porozumějte tomu, na čem jednotlivým členům projektu záleží a proč
U každého týmu nebo člena projektu bychom měli vědět, co ho motivuje, jaké ambice má v dlouhodobém horizontu, a pochopit jeho životní cíle.
Na jaké otázky si odpovědět, když bude potřeba dát někomu z týmu nebo projektu “výpověď”?
Před tím, než někomu budeme dávat “výpověď”, tak bychom si měli odpovědět na následující otázky:
Proč pravidlo “kritizuj v soukromí” občas neplatí a co nám 360° zpětná vazba může přinést?
Když lidi povzbudíte, aby vás veřejně kritizovali, máte šanci svému týmu ukázat, že o kritiku skutečně, z celého srdce stojíte. A nastavíte tak ideální laťku pro celý tým.
Všichni bychom měli uvítat zpětnou vazbu, která nám pomůže odvádět lepší práci.
Čím větší náš tým je, tím více získáme, když budeme dobře reagovat na veřejnou kritiku. Proto je vhodné si zvát ke zpětné vazbě naše obchodní partnery, zákazníky, kouče a ostatní členy v týmu. V našem projektu se nám 360° zpětná vazba velmi osvědčila.
Dále platí, že kdybychom v budoucnu vedli nějaký větší tým, tak je celkem obtížné sjednat si se zaměstnanci sjednat schůzku. Pokud by pro nás pracovalo například více než šedesát lidí a my bychom je s kritikou nechali čekat na chvíli, kdy se s nimi ocitneme sami, pravděpodobně bychom se jí nikdy nedočkali. Když se nějaký problém provětrá veřejně, má to i další výhodu: ušetříme čas, protože tutéž věc nebudeme muset řešit pořád dokola.
Závěr
Věřím, že tato kniha je základ pro předávání zpětné vazby. Kultura Tiimiakatemia je na zpětné vazbě velmi silně postavena, proto bych ji doporučil každému Teampreneurovi. Určitě znovu již brzy v budoucnu, až budeme do projektu nabírat zaměstnance a spolupracovat s nimi.